תיקשור בנושא הקמצנות

תקשור בנושא הקמצנות

הקמצנות.

יכולתו של האדם לקבע את המושגים המשמעותיים אשר נותנים לו את היכולת לשלוט על חייו במשמעות הרחבה שלהם הינה למעשה היכולת לווסת ולנווט את חייו אל מיקומים הנוח והנינוח.

משמעות הכסף בעיני האדם היא זו שקובעת עבורו את משמעות יכולותיו בהיבט הכלכלי ומכאן שאדם אשר מתייחס אל הכסף כאל יותר מאשר אמצעי להשגת אלמנטים שונים שהרי גם יהיה לו קשה להוציא אותו מראשותו.

הכסף, כמו גם הזמן היא המצאה של האדם אשר נבעה מטעמי נוחות ובאה גם להחליף את הרכוש אשר לרוב נמדד בכמות מסוימת של דברים מסוימים אשר נחשבו לקניינו של האדם ואשר נתנו לו בטחון ביכולתו להחליף פריטים שונים בפריטים אחרים ומשם צמח המונח “סחר חליפין” תן לי ואתן לך, ועוד ניסוחים המפרשים את יכולתו של האדם להשיג רווחה מסוימת תמורת ערך מסוים.

הצורך לאגור את היכולות הללו מעבר לסטנדרטים המקובלים יכול להיקרא קמצנות.

נהוג ומקובל להניח כי קמצנות הינה תכונה אשר מתייחסת באופן יחסי להאם מדובר באדם אשר יש לו כסף ולאדם אשר אין לו, ובמילים אחרות אם לאדם מסוים אין כסף מעבר למה שנחשב בסטנדרט להרבה, שהרי הוא לא יכול להיחשב כקמצן אלא כמחושב, ואילו יש בראשותו כסף רב והינו בעל יכולות שהרי מן הסתם מתבקש ממנו להיות רחב לב ולא לחשב כל הוצאה באופן אובססיבי ואולם ממבט על ניתן בהחלט לציין כי התמונה הינה הפוכה בעליל, וכי אדם אשר אין בראשותו עודפים של כסף, בדרך כלל יהיה בעל תכונות נדיבות יותר מאשר אדם אשר הינו בעל יכולת כלכלית רבה וזהו לך מעשה הפרדוקס אשר קיים תלוי איך הוא גדל ואיך התחנך וכמובן בסביבתיות אשר בה הוא מתקיים, במידה ומסביבו קיימים סממנים של נוכחות כספית ויכולות פיננסיות רבות שהרי על מנת לא לפגר מאחור הוא יהיה חייב להראות כי הפרוטה מצויה בכיסו ולא להיות קמצן.

כאמור הקמצן הממוצע לא נוהג כך בגלל שהפרוטה חסרה בכיסו אלא בעיקר ובגלל שקשה לו לתת חופש למחשבתו הנובעת בעיקר מהפרעה חברתית והקשורה ישירות לתפיסתו שלו את עצמו במרחב ואיך לדעתו רואים אותו בסביבתו הקרובה אנשים אשר באים איתו במגע ומה הם חשובים עליו ומה הם מדברים עליו מאחורי גבו.

הקמצן ברוב המקרים בטוח כי מצופה ממנו לתת מעצמו דברים אשר אינו מעוניין לתת ולא משנה אם זה עודפים של חיבה או של חמלה או אלף אלפי הבדלות כסף והקושי שלו הוא בלתת ולהעניק והמשמעות המיידית מבחינתו היא נושא הכסף וזה מה שמייחד אותו מאחר ואדם אשר ניחן ביכולות נתינה מפותחות או הינו מטפל בייעודו ובדרכו לא ידע בדרך כלל איך לאגור כסף אלא יהיה רחב לב גם בנושא הזה ובעל יכולות נתינה ואילו הקמצן מן הצד השני יהיה ללא יכולות כאלה כמעט בכלל.

הקמצן הינו בעל מודעות גדולה מאוד ובכל רגע נתון לגבי מצבו הכלכלי ויהיה מחושב מאוד בנושא הוצאותיו הכספיות ולמעשה ראשו ומחשבתו יהיו עסוקים כל הזמן בחישובים אודות הוצאותיו והכנסותיו ואם אין הכרח ברור להוצאה מסוימת אשר מקטינה את נפח כספו שהרי ינסה להימנע ככל האפשר ממנה.

מאחר ולקמצן קיימת החשיבה כי אנשים מסוימים מנסים להתקרב אליו ולהתחבב אליו מאחר והם מצפים ממנו להעניק להם מכספו, שהרי הם מן הסתם מפתחים מנגנונים של חוסר נחמדות כלפי הזולת כך שלא יאלצו להגיע למצב שבו יצטרכו לתת כסף לאנשים על מנת להתחבב עליהם וכך יוצא שהקמצן גם נחשב ליצור מבודד חברתית באופן מסוים.

ניתן כמובן להתייחס לקמצנות כאל תכונת אופי מעט משעשעת ואכן כאשר שני אנשים משוחחים ביניהם על אדם שלדעתם הינו קמצן, בדרך כלל השיח יהיה מבודח על חשבונו של הקמצן כי זה לא עולה כסף לצחוק בדרך כלל.

אך אם להתייחס באופן לא משועשע לנושא אופיו של הקמצן, שהרי הקמצנות היא לא בהכרח בנושא של כסף אלא גם ובעיקר בנושא של הענקה.

היכולת להעניק מתוך עצמו ומתוך יכולותיו מעידות על אופיו של האדם ואילו הבעיה העיקרית של אדגם קמצן היא העובדה שהוא לא מסוגל לחבר בין אותה יכולת של להעניק לעצמו את החופש מן התלות במחשבה על כסף כלא יותר מאשר אמצעי ותו לא.

החשיבה אינסופית אודות החשש להוציא מעצמו ולתת לאחרים הוא זה אשר גורם לקמצן להיחשב לכזה ואילו המשמעות של כסף מבחינתו הייתה אחרת עבורו שהרי היה יכול לתת מכל הלב ולא לקפוץ את ידו מאחר ולמעשה אותה יד הינה שלוחה של הלב ושל התחושות והעובדה שאין לו יכולת לתת מכל הלב למעשה פוגעת בו הרבה יותר מאשר פוגעת מאלו אשר לא מקבלים ממנו.

למעשה הקמצנות כמו גם הקרירות הינה אלא רק מעטה חיצוני למה שמתחולל עמוק בפנים.

הקמצן יחשוש לחשוף את עצמו למצב שבו יאולץ על ידי אחרים לתת באופן כללי וכאמור אין מדובר אך ורק בכסף אלא גם בחיבה ובאהבה אשר כמובן גם היא נחשבת עבורו להענקה ולנתינה לכל דבר ועניין והוא בטוח שניתן לקנות כל דבר בכסף ולכל דבר יש ערך כספי מסוים.

למעשה הקמצן מפסיק להתנהג ככזה כאשר הוא פוגש אשה מסוימת אשר הוא רוצה להשיג ואז למעשה הוא משנה קליל את הטקטיקה ואת האופי ונהיה לזמן מה פזרן ומוכן בהחלט לחרוג ממנהגו ומצורת התנהגותו ומאוד אוהב לשמוע את המשפט “אני לא מבינה למה אומרים עליך שאתה קמצן” ואשר מן הסתן ברגע בו הוא משיג את מבוקשו הוא גם יחזור עד מהרה למצבו המקורי של חוסר יכולת להיפרד מכספו או מכל דבר אחר אשר מחייב אותו לנתינה כלשהי.

אותו אדם מסוים המודע והמחובר לעצמו מבין בהחלט את משמעותה של הקמצנות ורואה בה תכונה שלילית.

השגת מטרות מסוימות עבור אדם מסוים והשגת שליטה על אנשים אחרים באמצעות קרירות וריחוק בהחלט מאפיינת אנשים שנחשבים לקמצנים מאחר והם מקמצים בחום אנושי ובאהבת חינם, הם גם מקמצים במחמאות ובדרך כלל כמו אנשים קרירים ומרוחקים בטוחים שבמידה והם מקמצים ביחס שאז הם שולטים באותם אנשים והם אינם מחלקים מחמאות או גם חיבה כמו שגם אינם מחלקים כסף שלא לצורך ממש ברור והכרחי מבחינתם.

הקמצן מכפה על חוסר איזון מנטאלי מבחינתו באיזון כספי ומן הסתם יכול לשלוט על הוצאותיו באופן חד ומובהק ולכן לעולם לא יהיה מוכן להודות בעובדה כי הינו קמצן.

הקמצנות ניתנת להסוואה במידה וכאמור יש לכך סיבה והצדקה וכאמור במידה ומישהו מסוים מקמץ במחמאות שהרי הוא חושש שזה יעלה לו.

הקמצנות הינה השוואתיות ופנקסנות במובן הרחב של המילה ונובעת מן המקומות האפלים והמיותרים עבור האדם וכמובן שאינה מומלצת כלל.

 

 

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההכרויות

ההיכרויות. היכולת ליצור קשר מסוים עבור אדם מסוים עם אדם מסוים אחר או במשמעות הרחבה יותר של המונח לשעת ולבכיר הוא למעשה הממשק שיוצר את

קרא עוד »
תיקשור בנושא הערצה

תיקשור בנושא ההערצה

תכונות נעלות אשר קיימות אצל אדם או חפץ גורמות לאנשים מסויימים להעריץ מישהו. ההערצה אשר היא למעשה הפניה השלילית של הערכה באה לידי ביטוי במספר

קרא עוד »
חשדנות לחשוד

תיקשור בנושא החשדנות

כאשר יש אמת, אין חשדנות. שתי פנים יש לה לחשדנות מאחר וקיימת החשדנות הטובה וקיימת גם החשדנות הרעה. כאשר אדם מטיל ספק באמת ושואל שאלות

קרא עוד »