תיקשור בנושא ההיתנגדות

תיקשור בנושא ההתנגדות

ההתנגדות.

כאשר אדם מסוים איננו משתף פעולה עם הצד השני באופן כזה שמהווה הדבר מעשה מכוון הרי זוהי התנגדות אשר הינה בסיסית וגורמת לתהליך מסוים שהחל, להיעצר בין אם באופן זמני או גם באופן קבוע.

ההתנגדות נובעת אצל אדם מסוים מחוסר רצון לשתף פעולה וקיימות לכך סיבות אשר גורמות לאדם לעצור את התהליך שהחל. ההתנגדות יכולה להיות פתאומית ולנבוע כתוצאה מאירוע שהתרחש או הופיע כבדרך אגב או שההתנגדות יכולה להיות קיימת ומושרשת אצל האדם באופן מודע ומכוון ואז הצד השני חייב לקחת בחשבון כי עליו יהיה לפעיל ידע רחב ויכולות מסוימות על מנת לגרום לתהליך של הסרת ההתנגדות או במקרים מורכבים יותר במידה ומתעוררות כמה וכמה, כאשר בדרך כלל התנגדות אחת ויחידה מובילה ומוליכה לעוד ועוד התנגדויות אשר כמובן יכולות להיות קשורות האחת לרעותה בקשר הדוק אך אצל המתנגד המתוחכם, לא בהכרח.

כאמור הסיבות להתנגדות יכולות להיגרם מסיבות רבות ומגוונות, בין היתר כתוצאה מחוסר הבנה אשר יכולה להיגרם מכל מיני סיבות.

מנגנוני ההגנה הטבעיים של האדם יכולים לפעול במידה וקיימים באופן מושרש וחזק אצל אדם מסוים באופן חזק ועוצמתי ואז קיימת לאדם ההתנגדות הבסיסית אשר בדרך כלל נובעת מחוסר הבנה ואז נמדד האדם ביכולת הספונטניות שלו ובמידה והיא פחות נוכחת שהרי ההתנגדות תהיה מהותית ומשמעותית.

כאשר אדם מנסה לשכנע אדם אחר להקשיב לדבריו ומשמעות הדברים מתחילה באופן כזה אשר יוצרת התנגדות, למשל אם גבר מסוים מנסה להתחיל עם אשה מסוימת, ודבריו, כבר מראשיתם, גורמים לה סוג של התנגדות, שהרי במידה ומשמעותן לא עברה אותה בקלות ובאופן חיובי, שהרי ההמשך יהיה מאוד מסובך עבור אותו גבר וההתנגדות שלה תתקבע יותר ויותר ואז למעשה תהפוך לסירוב גורף ולא תהיה מוכנה להקשיב לדבריו גם אם יחוש בכך וינסה לשנות את תוכן דבריו התנגדותה רק תתגבר.

התנגדות יכולה באותו אופן לנבוע ממדרגה יותר גבוה מאשר חוסר הבנה וזאת כתוצאה מפחד.

חוסר ההבנה במקרה ובדוגמא הקודמת יכולה כמובן להוביל לכמה אופציות אצל האדם המתנגד.

אם האדם מתנגד כתוצאה מחוסר הבנה ואומר זאת לאדם השני שהרי ניתנת לו אפשרות לנסח את דבריו באופן שונה ואז אולי תובהר יותר משמעות דבריו ואז יכולה או עלולה ההתנגדות להגיע ממקום של פחד וחשש ממשמעות הדברים.

לדוגמא כאשר מנסה אדם מסוים לשכנע אדם אחר להשקיע בעסק מסוים ותוך כדי דבריו מתחיל אט אט האדם השני להפנים את משמעות הדברים, מתחיל הוא לגלות פחד וחשש ואז בין אם בוחר הוא להביע התנגדות נרפית או בוחר הוא לגלות התנגדות נמרצת ואקטיבית, עדין מה שהוביל אותו לגלות אותה היא הפחד והחשש ממשמעות הדברים.

מכאן שעל מנת לנסות ולייצר פחות התנגדות אצל הצד שכנגד יש חשיבות רבה מאוד לדרך שבה הדברים מוצגים לצד השני.

התנגדות מסוג נוסף הינה ההתנגדות אשר מגיעה ממקום של הפגנת כוח מצד המתנגד ולמעשה נובע מתוך רצון להפגין שרירים על ידי אותו אדם שמתנגד.

כמובן שנתונה לו הזכות להתנגד גם אם הרעיון או משמעות הדברים יכולה להיות חיובית מבחינתו אולם קיימת בו הסקרנות כיצד הצד הראשון ידע וישכיל להתגבר על ההתנגדות וכך גם יוכל אותו אדם להתרשם באופן מסוים אודות אופיו וכוחו של הצד המשכנע וגם ניתן יהיה לחשוף עוד ועוד פרטים ונתונים רלוונטיים יותר או פחות.

למשל זוג אשר מתעניין בדירה מסוימת ומגלה התנגדות רבה ועקשנות במהלך המשא ומתן, ודורשים הם לבדוק ולברר עוד ועוד מידע אודות הדירה ופגמיה האפשריים שאז תהליך ההתנגדות יוצר עבורם ערוץ פתוח מצד הנוגעים בדבר, בעל הדירה מהווה מקור מידע מצוין היכול לסייע להם לקבל החלטות מושכלות ואף מבוססות על מנת שיוכלו לבסס את תחושותיהם ואף להסיר את ההתנגדות או להגביר אותה לכלל סירוב במידת הצורך.

כהמשך להתנגדות הבאה למדוד את כוח רצונו של הצד השני ניתן להרחיב ולציין כי קיימים אנשים מסוימים אשר התנגדות פסיבית יותר ומשמעותית יותר יוצרת אצלם הערכה רבה ואף יראת כבוד עבור הצד אשר מתנגד.

הדיאלוג והשיח יתנהל עם באמצעות אנשים אחרים או באמצעים ישירים, שאז רמת ההתנגדות משתנה ואף מקבלת פנים וצדדים נוספים אשר כל אחד מעמיס עוד רבדים על ההתנגדות.

במהלך דברים כזה, כמובן שהדברים הופכים להיות שבירים ורגישים יותר וההתנגדות במידה ואינה מחושבת בקפידה עלולה להיגרר בקלות לקיצוניות מידית אשר תגרום לדברים להסתיים באופן סופי ואף מפתיע מאחר וגם בהתנגדות, הפעלת כוח לא מידיתי ולא ממונן יכול כאמור ליצור מחלוקת וסירוב ללא אפשרות של שינוי לאחר מעשה.

ההתנגדות במקרה הזה מתרחשת באופן חד וקיצוני וכאמור ממבט על אינה מומלצת בשום מקרה וללא הצדקה.

קיימת גם התנגדות נוספת אשר הינה יוצאת דופן ואף משעשעת במידת מה.

זו ההתנגדות הסדרתית אשר קיים אדם שמתנגד לכל דבר ובאופן שיטתי, מנומק ולעיתים גם הגיוני.

אלו בדרך כלל אנשים אשר ניתן להגדיר אותם כאנשים פסימיים במידת מה וגם אולי קצת יותר מידי מאחר וקיימת ונוכחת המחשבה אשר יוצרת מציאות ולכן במקרה זה ההתנגדות אשר קופצת באופן אוטומטי הינה כמו לחיצה בהולה על דוושת הבלמים רק מתוך אינסטינקט מובנה וללא קשר עם העובדות בשטח. משמעות המתנגד הסדרתי אומרת כי גם הדברים הטובים וגם הדברים הרעים לא יקרו בעבורו מאחר והוא חסום לכל דבר מתוך סיבות של פחדים וחששות וכמובן גם אטימות וחוסר רגישות.

המתנגד הסדרתי מהווה בעיה לא רק בעבור עצמו אלא גם עבור כל אלו אשר קיימים במסלול חייו ורצוי כי בעת מפגש עם מתנגד סידרתי, נסה להסביר לו את משמעות הדברים בעבורו.

מתנגדים נוספים הינם המתנגדים הפסיביים מצד אחד והמתנגדים האקטיביים מצד שני.

אלו מול אלה ואלה נגד אלו, כל סוג עם אופיו ודרך הביטוי שלו וכמובן עם הנחישות והעקשנות אשר אופיינית לכל אדם ולכל אופיו ומנהגיו.

ההתנגדות הפסיבית בדרך כלל גורמת לאדם להאט את הקצב שלו באופן כללי מאחר וחוסר תגובה או גם איטיות המחשבה גורמת לאדם גם מתינות ביחס לגודל התנגדותו ובמידה והוא מגיב באופן מתון אך עדין מתנגד הוא גם אם באופן גופני רגוע.

מן הצד השני, המתנגד האקטיבי יביע את הדבר באמצעות שפת גוף של נפנופי זרועות ורקיעה ברגלים כולל רעשים נוספים והדהודים משמעותיים.

כמובן שגם טון דיבורו ועוצמת קולו יהוו חלק בלתי נפרד מאופן היותו מתנגד אקטיבי.

גם תהליכי הוויכוח איתו יהיו בהתאם ויתנהלו תוך כדי דין ודברים קולניים, עוצמתיים ואף משעשעים במידה מסוימת.

לעיתים ההתנגדות קיימת רק ברמתה הבסיסית ולעיתים באופן מסוים ולא בהכרח מסיבה מסוימת, היא עולה שלב והופכת להיות נמרצת יותר מאחר וכנראה גם מן הצד השני, כושר השכנוע עולה שלב ואף מתגבר באופן ניכר ואז קיימים כוחות מנוגדים אשר הם אלו שלמעשה מגבירים את כושר העמידה וההתעקשות אצל שני הצדדים.

ההתעקשות בהתנגדות יכולה במקרים מסוימים אף לגרור עוד ועוד אנשים אל הקבוצה הגרעינית והשורשית שלה וככל שמצטרפים ומצורפים עוד ועוד אנשים, כך רמת ההתנגדות עולה שלב, הן ברמה שלה והן במגוון הדעות הרלוונטיות אשר מרכיבות גם את תכולתה ואת סעיפיה מאחר וההתנגדות שהחלה בקול דממה דקה הפכה עם הזמן ועם התפתחותה להתנגדות עזה ועוצמתית אשר לעיתים יכולה לשנות סדרי בראשית גם בהיבטים ההיסטוריים לכל אורח האנושות תנועות התנגדות היוו פורצי דרך ומשני היסטוריה. הטיפול בהתנגדויות מהווה למעשה את סיכום הדברים או את נקודת ההתקדמות בטיפול בתהליך ההתנגדות.

כאשר אופי ההתנגדות ברור והסיבות להתנגדות צפות ועולות באופן מידי שאז ניתן לעמת בין הדברים כאשר לדוגמא, מתנגד אקטיבי יטופל בתגובה באופן אקטיבי אשר יכיל אותו ויחליש את התנגדותו ממקום של הרגעה והכלה, משם יבוא האיזון.

אצל המתנגד הפסיבי יש לנהוג באופן אקטיבי ואף אגרסיבי וזה יוציא אותו מסביבת הנוחות שלו ויוריד את כושר ההתנגדות שלו.

למעשה כל התנגדות צריכה להיות מטופלת בדיוק בדרך ההופכית שלה, התנגדות שבאה מפחד, יש לטפל בה על ידי הפגנת אומץ לב וכוח, התנגדות שבאה מחוסר הבנה תטופל באמצעות גילוי בקיעות והבנה רבה, וכך תיווצר ירידה בהתנגדות ועם המתנגד הסדרתי נדרשת מידה רצינית ומשמעותית של יכולת הכלה וגם זאת לא בהכרח יעזור והדבר נובע מכיוון שזה כוחו של המתנגד הסדרתי…

 

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההתאמות

ביצוע התאמות בין אנשים לבין מצבים מהווה את הקושי הגדול ביותר עבור הללו אשר קיימת בידם היכולת או הזכות, תלוי בסיטואציה, לבצע את ההתאמות הנדרשות בסיטואציות מסוימות כאשר נביא מספר דוגמאות על מנת להמחיש את אותו הקושי המסוים.

קרא עוד »

תיקשור בנושא התשתיות

כאשר התשתיות מונחות נכון ובהתאם לתכנון משמעות הדבר נעשתה חשיבה מוקפדת ואף נעשתה בפועל חשיבה עתידית להמשך ונלקחו בחשבון תרחישים שונים למען לא יתקיים מצב שבבו עלולה לקרות טעות.

קרא עוד »