תיקשור בנושא הביישנות

תקשור בנושא הביישנות

הביישנות.

דומה כי אין תכונת אופי של האדם אשר מזוהה יותר עם תקופת ילדותו מאשר הביישנות.

ואכן ביישנות של אדם מסוים התעצבה ונוצרה אצלו בתקופה הראשונה של חייו ובהתמודדויותיו הראשונות והעצמאיות עם הסביבה ועם החברה שמסביבו.

הביישנות למעשה היא מיומנות חברתית אשר קיימת יותר או פחות אצל כל אחד ובאה לידי ביטוי במצבים מסוימים גם אצל אנשים אשר אינם נחשבים בדרך כלל לביישנים אולם כמובן שקיימות סיטואציות מסוימות אשר מביאות בהדרגה את המבוכה ממנה מורכבת הביישנות בין היתר לרמות גבוהות ממש, עד כי כבר לא ניתן לאמר כי האדם נבוך אלא כבר במצב של ביישנות ואכן התדר המסוים הספציפי הזה כולל גם את המבוכה ולאחר מכן המבוכה מתגברת בהתאם לסיטואציה הספציפית עד כי היא משנה צורה והופכת לביישנות ואף לביישנות יתר ואז חרדה, דיכאון, בדידות, ניכור ועד לפגיעה תפקודית ממשית.

כאמור ביישנות יכולה להיות תכונה דומיננטית אצל אנשים מסוימים ותכונה נסתרת אצל אנשים אחרים ואולם נובעת היא בדרך כלל מחוסר ביטחון וחוסר יכולת אף להתמודד חברתית עם סיטואציות אשר דורשות סוג של מיומנויות חברתיות מסוימות מאחר וכנראה אין לו לאדם הביישן מספיק חוויות מוצלחות אשר בהן הוא יכול להתלות ולנסות ולשפר את המצב.

הביישנות של האדם מושרשת בתוכו באופן משמעותי מאוד עוד מתקופת ילדותו וממקום שבמידה והיה ילד רצוי, מקובל ולא מרוחק, סביר להניח שהביישנות תהיה אצלו פחות דומיננטית ונוכחת ואילו ילד אשר היה מנודה חברתית, לא מקובל, זנוח, מבודד, מרוחק ואף חסר ביטחון כמובן שיפתח סימפטומים מובהקים וחדים של ביישנות בעת תקופת התבגרותו המינית.

מיותר לציין שאותו נער שבגר או נערה שבגרה, ימשיכו את התפתחותה הבלתי מודעת של הביישנות בעיקר בתקופה זו של ההתעוררות המינית ואז באמת הקונפליקט מתגבר עוד ועוד והופך משמעותי ממש.

הנער המתבגר לא מודע לכך שזו תקופה קריטית עבורו בהיבט של יחסיו עם עצמו וכפועל יוצא מכך גם של יחסיו עם הסביבה ובעיקר באופן שבו הוא מנהל את קשריו החברתיים ואשדר במידה והינו ביישן וחסר ביטחון, מן הסתם יהיה לו קשה הרבה יותר להיגמל מאותה תחושה לא נעימה ואף משתקת של הביישנות אשר במקרים כאלה הופכת כאמור לביישנות יתר ואף לסימפטומים קשים ומשמעותיים הרבה יותר מסתם סוג של ביישנות רגילה.

לדוגמא ילד ביישן ולא מקובל אשר גדל בסביבה אשר הינה מכילה ואינטליגנטית באופן כללי יחוש פחות את השפעות הביישנות בקשרים החברתיים שלו מאחר וימשך תמיד לאנשים ביישנים כמוהו על מנת שלא יאלץ להרגיש נחות ופחות ערך ביחס לאחרים ואז יוכל לנהל את חייו החברתיים באופן פשוט יותר כי לא יחוש כלפי ילדים ביישנים אחרים תחושות אשר חש כלפי ילדים מקובלים מאחר ומן המקובלים הוא חש באופן מיידי ולרוב שלא בצדק, תחושות רדיפה ואף פחד וחשש מהם כי הוא מרגיש נחות מהם.

כאמור הנער הביישן אשר כבר פיתח לו היטב מחשבה של ביישן, צורת התנהגות של ביישן ולמעשה הוא מתויג כבר כ”לא מקובל”, “חריג”, “לא משתלב” ועוד תיוגים שונים אשר מקובל לחשוב שקשורים וכרוכים הם בגלל הביישנות ולכן אותו נער ביישן ומתבגר הופך אט אט וככל שהשנים נוקפות לאדם בוגר אשר תכונת אופיו הבולטת והעיקרית הינה למעשה הביישנות.

אותה ביישנות מונעת מאותו אדם ומאותה אשה את כל מה שהיה קורה אם היא לא הייתה נוכחת.

הביישנות מונעת מהאדם לעשות מעשים אשר היה רוצה לעשות אולם הביישנות עוצרת אותו בעיקר במצבים בהם הוא עלול להתנהג באופן נלעג והופך הוא לצחוק וללעג אשר יפגעו בו באופן כזה ויעצימו באופן ניכר את הביישנות שלו לכל פעם שהוא נפגע שאז ברור שמפלס החרדה שלו עולה ועל ידי כך גורם לעצמו להתבייש עוד ועוד ולאטום את עצמו על מנת שלא להיפגע.

כאמור הביישנות נובעת היא מחוסר הביטחון העצמי שיש לאדם מסוים כלפי עצמו.

באופן זה למעשה אדם אשר קיים בו בטחון עצמי רב ואין הוא מפקפק כלל ביכולותיו, סביר גם להניח כי לא תהה קיימת בו כלל הביישנות אלא רק מבוכה חיננית מסוימת ברגעים הכי אינטימיים מאחר וקיים באופיו של השני עודף של ביטחון ולכן מוביל הדבר לחוסר ביישנות ואף ליכולת לייצר תקשורת באופן פשוט וקל עם אנשים אחרים.

התכונה הבולטת ביותר של הביישן היא חוסר תקשורתיות, ולמעשה הדבר גורם לו להיות מרוחק ושומר מרחק על מנת לא להגיע למקום הפחות נוח מבחינתו שזה הצורך להתמודד עם הביישנות שלו ולמעשה לצורך שלו להתמודד עם הביישנות הפנימית שלו עם עצמו ולעימות חזיתי שלו עם עצמו ולזה כמובן לא מוכן ולכן מסביר הדבר את הריחוק של האדם שמתנהג בביישנות ומאפשר הדבר למשוך את הביישן החוצה מן המקום הלא נעים אשר מלווה אותו כל הזמן.

תהליך הגמילה מן הביישנות הינו תהליך משמעותי ביותר עבור האדם, כל אדם, אשר רוצה לקחת את חייו בידיו ורוצה לעלות על דרך המלך ממקום של אהבה עצמית והבנה כי המפתח הינו לקבל את עצמך איך שאתה ולא לכעוס על דרכך או הטעויות שעשית אלא פשוט לקבל ולהכיל את כל החבילה.

אדם אשר מקבל את עצמו, את דרכו, את ייעודו ואת אופיו ממקום של הבנה שקיים כל הזמן רצון להשתפר אולם אין זאת בגלל שמה שיש לא טוב אלא להפוך את הטוב לטוב מאוד, זאת צורת החשיבה.

ממקום של קבלה עצמית, מעטה הביישנות ירד באופן ניכר ואף תיווצר לאותו אדם יכולת מסוימת ליצרית קשר עם אנשים נוספים באופן קל יותר, זורם יותר, משעשע יותר, ואף מרגש לעיתים מאחר ואט אט יורד מפלס הביישנות והקליפות נושרות בקצב מעודד וניכר כי אהבה וחיבה וקבלה עצמית תגרום לאדם לאהוב את עצמו ולא להזדקק לביישנות כאל מעטה מגן ושומר מפגיעות.

ברגע שאדם מסוים לא פוחד להיפגע באיזו שהוא אופן, אז כמובן שלא ירגיש בושה או ביישנות או צורך להשתמש בה אלא רק במבוכה במידת הצורך ובכל מקרה שבה יתקל בסיטואציה מביכה.

הביישנות יכולה כמובן להגיע ממקום של משחק או העמדת פנים כי ביישנות כזו היא גם חיננית לעיתים וידוע כי נשים מסוימות נמשכות דווקא לגברים אשר הינם ביישנים יותר מאשר לגברים מוחצנים וקולניים כמו גם גברים מסוימים אשר נמשכים דווקא לנשים מופנמות וביישניות הרבה יותר מאשר לנשים צעקניות ומושכות אש.

השימוש הביישנות על מנת למצוא חן הוא משעשע ואף מעניין במקרים רבים מאחר ויכולה להיחשב כמשחק תפקידים משעשע בין גברים ביישנים לנשים ישירות ובין גברים ישרים לנשים ביישניות ואותו משחק תפקידים משעשע יכול ללמד לא מעט על אופיו הכללי של אותו אדם או אותה אשה, הביישנות תהיה תמיד חלק מסוים מכל אדם.

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הדרכים

כאשר מצוי ברשות האדם הידע הנדרש לו אודות ניווט הדרך, שאז יכול הוא לנווט את עצמו אל עבר מטרתו בנינוחות ובלב שקט, יוביל אותו אל המטרה של יעודו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הנהנתנות

כל חייו של האדם הנהנתן מוקדשים או לפחות רובם מוקדשים לחיפוש בלתי פוסק אחר רגעים של סיפוק ושל הנאה מאחר ונהנתנות הינה בעיני המתבונן ואינה מוגדרת במדדים ספציפיים .

קרא עוד »