תיקשור בנושא ההבטחות

ההבטחות.

התחייבות לעשיה מסוימת אשר אדם מסוים מתחייב כלפי אדם מסוים אחר או גוף מסוים ואשר אותה הבטחה מהווה סוג של בטחון מסוים עבור מקבל ההבטחה בדבר קיומה.

נהוג לעשות הפרדה בין סוגי ההבטחות על פי ההקשר אשר ניתנו ולמי ניתנו, לדוגמא כאשר חבר מבטיח לאדם מסוים משהו מסוים אשר קשור להתנהגותו של החבר במסגרת ביניהם, לדוגמא צורת התנהגות שלילית אשר נוהג החבר בה כגון התנהגות גסה ולא נעימה שהרי ובמידה והאדם המסוים מבקש מאותו חבר להבטיח לו אם יחדל מהתנהגותו זו והחבר מבטיח, שהרי זו למעשה התחייבות של החבר לא להתנהג באופן המסוים, ואולם אם החבר יפר את הבטחתו שהרי אין כאן שום עונש על הפרת ההבטחה אלא אם כן האדם המסוים אשר כלפיו הופרה ההבטחה יחליט לקחת את העניין ממש רחוק ויחדל מלהיות בקשר עם חברו בשל הפרת ההבטחה ואולם זוהי הדוגמא המינימאלית להבטחה אשר מקובלת בין האדם לחברו גס הרוח.

מושג ההבטחות בין אדם לחברו הינו מונח רחב וכולל בתוכו גם את ההבטחות אשר מתקיימות בין הורים לילדים בתוך הזוגיות ובין אדם לעצמו ומהווה ההבטחה את ההתחייבות אשר נוטל על עצמו האדם המבטיח כלפי אדם אחר כאמור.

לדוגמא הבטחה אשר אב מבטיח לבנו כי הוא יכול לסמוך עליו שיעשה כל דבר על מנת לשמור עליו מכל משמר וכי במידה ולפני השינה הילד מפתח פחד מסוים משדים ורוחות שיבואו אליו בשנתו, מבטיח האב לילדו כי אין לו מה לפחוד וכי אין שדים ורוחות, עושה זאת האב על מנת להרגיע את בנו ולניסוח סוג ביטחון על מנת להבטיח את שלומו. במקרה הזה האב כמובן מבטיח הבטחת שווא שאותה לא יוכל לקיים אך הפרה שלה כמובן לא תגרום לו באיזה שהוא אופן נזק מאחר ולא נערך ביניהם שום הסכם מקדים להבטחה או לקיומה או להפרתה כלפי הילד.

כאמור האב הבטיח מבלי שידע אם יוכל לקיים או לא חשב על משמעות ההבטחה ואולם ומאחר ופעל ממניעים טובים, הפרת ההבטחה לא תפגע בו בצורה כלשהי.

ההבטחה וההתחייבות בתוך הזוגיות למעשה מתחילה באופן רשמי בעת שנכרתת ברית הנישואים אשר נחשבת קדושה בקרב הדתות המובילות בעולם ואותה הבטחה של הגבר כלפי האשה והאשה כלפי הגבר נרשמת בתוך מסמך כגון כתובה ביהדות ואשר נחשבה פעם מסמך משפטי לכל דבר ועניין וחייבה את הצד המפר לתשלום או פיצוי מוסכם ומחייב אולם כיום הפכה הכתובה לסמלית ולא מחייבת.

בכתובה היו מספר סעיפים אשר נגעו ביחסי הגומלין המוגדרים בין שני הצדדים ואשר נגעו בעיקר בנושאי הפרנסה אשר התחייב הבעל לפרנס את אשתו וכמו כן בנושא הפיצוי אשר אמור לפצות הבעל את אשתו במקרה ומפר הוא את התחייבותו.

במהלך השנים הפכה הכתובה לסמלית כאמור ונכתבו בה בעיקר התחייבויות בניסוח חיובי בנוגע להתחייבות הדדית לאהוב, להיות נאמנים, לטפל אחד בשני במידת הצורך, בטוב וברע, בעושר ובעוני, לקדש את האהבה ואולם כאמור כתובה רלוונטית בדיוק לרגע שבו היא נכתבה ותו לא.

כאשר אדם מסוים נמצא בתהליך מסוים כלפי עצמו וקיים בו קושי מסוים והוא רוצה לשנות משהו בעצמו או בצורת התנהגותו, לעיתים הוא מבטיח לעצמו סוג של הבטחה, למשל לא להתעצבן יותר לעולם על דבר מסוים שמעצבן אותו ולא לקחת ללב משהו מסוים. כאשר הוא מבטיח לעצמו בין אם במודע ובין אם שלא במודע, הוא כביכול מתחייב כלפי עצמו לאותה התנהגות וכמובן שהוא ישתדל וינסה בכל כוחו לעמוד בהבטחתו ולא להפר אותה, אבל גם כאן במידה והוא לא יעמוד בהבטחתו שהרי סביר להניח שהדבר הנורא מכל הינו שהוא יאכזב את עצמו ולא יעמוד הדבר כנגדו באופן שבו יאלץ לשאת בתוצאות של הפרת ההבטחה או ההתחייבות מאחר ואין כאן שום חוזה כתוב בינו לבין עצמו ואולם קיימים אנשים מסוימים אשר ובמידה ומבטיחים משהו לעצמם, סביר מאוד להניח כי הם עושים זאת בדעה צלולה ומתוך כוונות טהורות לעמוד בהבטחתם והם למעשה מאתגרים את עצמם על מנת לוודא את קיום ההבטחה.

כאשר אדם מסוים מבטיח משהו אולם קיים חשש אמיתי בליבו כי באופן נורמאלי וסטנדרטי יהיה לו מאוד קשה לממש את הבטחתו, קיימת לו האפשרות להעלות את עוצמת ההבטחה לרמת התחייבות ויותר מכך אפילו לרמה הגבוה ביותר שהיא לנדור נדר.

כאשר אדם מאמין נודר נדר מהווה הדבר עבורו מהלך מרחיק לכת עד מאוד מאחר וקיימת בו אמונה אמיתית ומשמעותית אודות משמעות הנדר והעובדה כי אינו יכול להפר את הנדר בשום אופן ובשום צורה מאחר והוא מאמין בלב מלא ושלם כי מי שמפר נדרים יפגע באופן וודאי על ידי כוחות השמיים והפחד והחרדה שלו כביכול מוודאים כי הוא לא יפר את נדריו בשום צורה.

הנדר הוא קודם כל התחייבות של האדם כלפי עצמו בנושא כללי ולא דומה אדם אחד למשנהו וכל אחד רואה בנדר כאלמנט שונה מאחר ואין הגדרה אשר תגדיר את ראיית הנדר בעיני כל אחד.

במקומות מסוימים נהוג לאמר כי הבטחות חייבים לקיים ואכן אנשים רבים בעולם מאמינים באמירה זו ואף חיים כך דרך קבע וכדרך חיים ואולם כמובן מן העבר השני קיימים גם אנשים אשר קיום הבטחות לא מהווה ערך עבורם וזו דרכם בחיים ואין מהווה הדבר מבחינת ביקורת אלא עושים זאת מחוסר מסוים במודעות עצמית או מצויים בשלבים שונים של התפתחות או דרך מסוימת ולכן אינם מודעים לנושא לקיחת אחריות על מעשיהם מאחר ובדרך כלל לא נאלצו להתמודד עם מצבים שלא יהיה מישהו אשר ידע לספוג את הטעויות אשר עושים הם ועל ידי כך למעשה לא יתמודדו הם לעולם עם הצורך להבטיח משהו ולדעת שאם אתה מפר את הבטחתך שאז לא תמיד יהיה מי שיגבה אותך ותצטרך לוותר מעצמך על דברים מסוימים כגון למשל כסף או צורת התנהגות מסוימת בגלל שלא השכילו להפנים את מהות קיום ההבטחות.

ואולם על מנת להימנע מהתנהלות מול אנשים מסוימים אשר מבטיחים ולא מקימים נקבעו חוקים מסוימים אשר נותנים בהיבט המשפטי אזרחי יכולת של אכיפה וענישה מול אנשים אשר מפרים הבטחה או התחייבות שנתנו כלפי גוף מסוים אחר וכך שמישהו מלווה כסף ממישהו אחר, מבטיח להחזיר לו את כל הסכום עד לתאריך מסוים שהרי אותו אדם שהלווה את הכסף יכול להיות רגוע שהאדם המסוים יחזיר לו את הסכום שהרי אם לא הוא יאלץ מתוקף חוק להחזיר.

מכאן שהתפתחה לה תעשיה שלמה, גלובלית וכלל עולמית בנושא ההלוואות, הערבויות מכל סוג שהוא, הביטחונות מכל סוג שהוא, הן במישור הבנקאי והן החוץ בנקאי, גם שם נושא ההבטחות וחוסר מימוש ההבטחות העסקיות מהווה מוקד של פעילות אינטנסיבית בכל עסקה משמעותית ובכל סוג של פעילות עסקית באשר היא.

למעשה יכולת העמידה בהבטחות הינה מבחן אישיות ואופי משמעותי מאוד עבור כל אדם ראשית כל בעיני עצמו ולאחר מכן גם באופן שבו הוא נראה כלפי חוץ ואין ספק כי אדם אשר עומד בהבטחותיו הוא אדם מוערך ואמין ומקובל הן עבור עצמו וכמובן שהדבר משדר כלפי חוץ והוא נחשב אמין ומקובל גם בהתנהגותו הזוגית וכמובן גם העסקית.

מצד שני ולעומתו אדם אשר אינו עומד בהבטחותיו בדרך כלל מאחר ואינו מוערך בעיני עצמו, והדבר משדר כלפי חוץ והוא נחשב לאדם לא אמין ולא נעימה ההתנהלות מולו באופן כללי וגם בהתנהלותו ביחסיו עם חבריו, בזוגיות שלו וכמובן שגם העסקית ולכן ניתן לציין ממבט על את ההבדל המהותי בין אדם אשר עומד בהבטחותיו בדרך כלל ובין אדם שאינו עומד בהבטחותיו בדרך כלל. כמובן שהערך העליון הוא ההבטחות אשר מבטיח האדם לעצמו והאופן שבו ההוא עומד בהבטחות הללו כלפי עצמו.

זה המפתח האמיתי.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

סליחות

תיקשור בנושא הסליחה

הסליחה או בקשת הסליחה הינה צורך פנימי בראש ובראשונה על מנת לשחרר משא כבד של רגשות אשמה במידה והסליחה מגיעה ממקום אמיתי וכנה, קיימת כמובן בקשת סליחה מתוך אינטרס של העמדת פנים ומתוך חוסר ברירה.

קרא עוד »