תיקשור בנושא הבררנות

הבררנות.

סוגים רבים ושונים של אנשים ולכל אחד מהם קיימים הדברים אשר אותם מעדיף ואותם דברים אשר אותם מעדיף פחות.

כל אדם יכול ואמור לבצע עבור עצמו את הבחירות שלו ולכל אדם יש ככל הנראה את הזכות להחליט עבור עצמו על אילו דברים שנקרים על דרכו היה מוכן גם לוותר ועל אילו לא וכמובן גם על אילו אנשים נוספים היה מוכן לוותר ועל אילו לא.

הבררנות למעשה נותנת לאדם מסוים את היכולת לתעדף עבור עצמו את בחירותיו ואת רצונותיו מתוך מקום של אפשרות קבלת החלטה מתוך כמה וכמה אפשרויות אשר כנראה כל אלו העומדות בפניו הינן אפשרויות טובות יותר או אפשרויות טובות פחות וכך שדרך חשיבתו במקרים הללו יוצרת אצלו את הוויכוח הפנימי המאפשר לו לבחור היטב ובקפדנות יתרה עבורו או עבור מישהו אחר את הבחירה הטובה ביותר, הנכונה ביותר, המתאימה ביותר ואף הראויה ביותר לפי אותו מקרה מסוים וייחודי.

ככל שאדם מסוים נחשב לבררן בעיני עצמו, כך הוא למעשה מתקשה בהחלטות אודות מגוון רב של אופציות ואפשרויות שונות ואולם באופן הגיוני, ככל שקיימות לו אפשרויות רבות יותר, כך רב יותר הפיתוי עבורו לשקול באופן רציני את כל האפשרויות הבאות בחשבון מתוך כל האפשרויות שבנמצא באותו רגע.

לדוגמא אשה מסוימת אשר שואפת ומשתוקקת בכל מאודה להינשא ולהקים משפחה ואולם היא עדין מחפשת את אותו יחיד ומיוחד שככל שעובר הזמן, עושה רושם כי הוא מסתתר בהרי החושך של מעבר לגבול ואינו בנמצא. אותה אשה אשר פוסלת גברים רבים מכל מיני סיבות ותירוצים למעשה משתמשת בבררנות כסיבה וככיסוי לחששות שלה מלבצע טעות אשר היא עלולה להיפגע ממנה ולמעשה הבררנות היא בררנות יתר שהופכת לתכונה שלילית, מעכבת ומרחיקה עבורה את כל האופציות כולל גם אופציות טובות ומתאימות ואף ראויות.

בררנות בבסיסה הינה תכונה טובה וכמו אין ספור דוגמאות עודף ממנה הופכת אותה לתכונה שלילית.

עוד משחר ילדותו נתקל האדם בסיטואציות רבות בהן מתלבט הוא בין אפשרויות שונות והקושי לקבל את ההחלטה הנכונה והמתאימה עבורו גורמת לו למשוך את הזמן עוד ועוד מבלי יכולת לקבל את ההחלטה.

למעשה יכולת קבלת ההחלטות באופן ישיר קשורה אצל אותו אדם מסוים להססנות ומשם לבררנות מאחר ואלו שתי קצוות החבל שאותו מנסה אותו אדם מסוים להחזיק בו.

מצד אחד, החלטה מהירה מידי עלולה להיות האינטואיטיבית ביותר ואולי גם הנכונה ביותר ומצד שני דחיה אינסופית של בחירה מסוימת בדבר מסוים תגרום למיסמוס איטי אך בטוח של אותו עניין מתוך מקום של חוסר עניין.

הבררנות במקרה הזה היא כמובן חוסר היכולת של האדם להגיע להחלטות עבור עצמו או עבור אנשים אחרים ואז יכולות הבררנות, ההססנות, וחוסר היכולת לקבל החלטות וחוסר הביטחון להתערבב אלו באלו וליצור תמהיל מסוים אשר יכול להתפרש בעיני אנשים מסוימים לכן או לכן, כאשר הכל כידוע תלוי סיטואציה וכל מקרה לגופו.

סביר להניח כי הסביבתיות בה גדל האדם יכולה להשפיע ואף משפיעה על אופיו של האדם וכמובן שגם על מחשבתו המיוחדת ועל כל רבדיה וזוויותיה, המדדים אותם מודד הוא את טעמו המסוים באוכל וההרגלים אשר רכש באותה סביבתיות מסוימת הן אלו אשר בוררות עבורו את האלמנטים הכי מדויקים עבורו מתוך מקום של געגוע ונוסטלגיה אל תחושות טובות וחיוביות אשר חווה בעברו ולכן שואף הוא להגיע פעם אחר פעם לאותה תחושה מוכרת ורצויה אשר מייצרת אצלו שמחה פנימית ואף איזון אנרגטי מסוים ורצוי.

אותה תחושה בדיוק מובילה את אותו אדם להפוך לבררן וכאחד אשר במילים אחרות יודע בדיוק מה הוא רוצה ויודע בדיוק את מה הוא לא רוצה.

כאשר מדובר בבררנות אכילה, קל מאוד להמחיש עבור האדם את אלו מוצרי מזון ובאילו קומבינציות לא יאהב אותו אדם לאכול ובררנות אכילה נחשבת לסוג של הפרעה נפשית אולם מאוד קלה לטיפול.

ככל שבררנות אכילה קלה להבנה ולהגדרה ואף כמובן גם לאבחון ולטיפול מהיר, כך בררנות אנושית הינה מורכבת ביותר ומהווה  אתגר לא פשוט להבנה.

מורכבות הבררנות האנושית מכילה תכונות אופי אשר משתלבות בה כחוט השני כגון ביישנות ומופנמות אשר לדוגמא גבר מסוים בורר את נשותיו לפי מספר אמות מידה ספציפיות ואשר מי שלא עומדת באותו קריטריון מבחינתו והגדרה מדויקת לגבי אילו נשים הוא רוצה ואיזה נשים הוא לא רוצה ומבחינתו הוא בורר אותן לפי רצונו.

מצד שני, קיימת כמובן האפשרות כי למעשה היותו של הבררן גם ביישן גדול מתערבבות להן התכונות בין אחת לשנייה ונדמה כי הבררנות נובעת היא מתוך הביישנות והבררנות מתוך הביישנות לא קל להבדיל ולהבחין ביניהם. באותה מידה ניתן לשים את ההבדל בין בררנות להססנות וגם אלו יכולות לבוא אחת מהשנייה ואחת הנובעת מתוך השנייה.

כאמור בררנות היא תכונה טובה וחיובית אשר מדייקת ומחדדת עבור האדם המסוים את רצונותיו ואף את העדפותיו המדויקות ומהווה הבררנות מדד מסוים וברור על מנת כי יוכל לייצר עבור עצמו מנגנון קבלת החלטות מדויק ככל שניתן אל נוכח מגוון האפשרויות העצום.

ואולם כאמור ברגע שבו הבררנות הופכת לבררנות עודפת או בררנות יתר שאז כאמור צצות התכונות הפחות רצויות במקרים הללו מאחר והינן מערבבות מחשבה ומעקבות החלטה וכמובן מעקבות ביצוע שהן הביישנות, ההססנות והמופנמות.

אדם מסוים אשר מחובר היטב לתחושותיו הפנימיות יקל עליו להשלים עם העובדה כי הינו בררן והוא גם יישאר בגבולות הבררנות החיובית ואולם אדם אשר אינו מחובר לרגשותיו ולתחושותיו באופן מיטבי יגיע עד מהרה למקום המעכב של בררנות יתר וכמובן שמן המקום הזה קשה לחזור אחורה ולא רצוי הדבר כלל עבור אותו אדם מסוים.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההסתרה

מתוך התבוננות עמוקה אל תוך נפשו של אדם מסוים, ניתן לעיתים להבחין בין כל הדברים והאלמנטים הברורים והגלויים גם בדברים אשר הינם סמויים מן העין ומן האוזן והם אותם דברים אשר אותו אדם מסתיר הן מעצמו והן מאחרים.

קרא עוד »
ההשתקפויות

תיקשור בנושא ההשתקפויות

צלילות מחשבתו של האדם, הינה שלב התפתחותי מסוים אשר דורשת בנוכחותה רוגע מנטאלי מסוג מאוד מסוים, כזה המאפשר לכל אותם רעשים והפרעות שבדרך כלל מעכירים

קרא עוד »