תיקשור בנושא השרלטנות

מה זה שרלטן

השרלטנות.

האדם אשר מציג בעיני אחרים יכולות אשר אינן קיימות בפועל ואשר נטיות ליבו אינן עולות בקנה אחד עם האמת.

למעשה אמירת האמת היא סוגיה אשר מעסיקה את האדם בכל רגע ובכול מצב והצורך האמיתי שלו אינו בהכרח האמת אלא הצורך לא לגרום למישהו לחשוב כי היא איננה נאמרת.

אין בשקר או בחצאי אמת כל רע כל עוד הדברים אינם פוגעים או אינם מזיקים.

אמירת האמת היא ערך אשר הינו שנוי במחלוקת מאחר ולכל אדם יש את הדרך אשר בה הוא רואה את המציאות ואין עוד דרך שבה אדם אחד יוכל להבין איך אדם אחר רואה את הדברים ומכאן שהאמת היא בעיני המתבונן, באוזני המאזין וצורת המחשבה אשר מייחדת כל אדם ואדם.

יש לו לאדם את הדרך המיוחדת שלו להבחין באופן מסוים על דרך השקפתו, מחשבותיו, דעותיו והצורה שבה הוא מנתח נתונים שונים ולכן גם נקודה שחורה פשוטה על הקיר יש לה משמעויות שונות לכל אחד.

אדם אחד יכול לתאר לעצמו כי הנקודה השחורה היא גדולה יחסית לקיר ואדם אחר יכול לחשוב כי אותה נקודה היא קטנה ואדם שלישי יכול לחשוב שאותה נקודה היא למעשה בצבע אפור ולא בצבע שחור.

נקודת ההשקפה של כל אדם באה לידי ביטוי באופן ייחודי וספציפי וכך גם הדרך שבה הוא מתאר את מה שראה או את מה שהוא חושב.

למעשה תיאור הדברים בפי כל אדם יהיה שונה אלא עם כן יתבקשו כמה אנשים לדקלם טקסט מסוים באופן זהה, אולם גם כאן הדברים ישמעו שונה מאחר ולכל אדם יש צורת דיבור ייחודית, קול ייחודי, טונציה ייחודית ועוד שפת גוף אשר תהיה שונה מאדם לאדם. היכולת הזו לתאר את הדברים באופן מסוים כאמור שונה מאדם לאדם, יש אנשים שהינם מוכשרים יותר ויש כאלה שמוכשרים פחות ואופן תיאור הדברים יכול להישמע גם אם מדובר באותו נושא בדיוק, שונה מאדם לאדם באופן קיצוני ובוטה.

השרלטן נוטה באופן גורף לעוות את האמת ואף את המציאות בהתאם לצרכיו המשתנים אולם באופן יותר דופן ובאופן שישמע אמין, מדויק, נכון ובעיקר משכנע.

ההבדל הינו למעשה התועלת אשר מפיק השרלטן מן הדברים מאחר ואם איננו מפיק אותו אדם תועלת מן הדברים שאז לא ניתן לאמר עליו כי הינו שרלטן.

הנטייה להגזים ולהאדיר את הדברים אינה נחלתו של השרלטן או השקרן אלא כאמור נחלתו של האדם באופן כללי ולא תמיד קיימות סיבות שליליות לכך אלא גם סיבות חיוביות.

כל אדם אשר מקיים יחסים מסוימים עם אדם אחר למעשה איננו מדייק באופן תיאור הדברים או בדרך אשר בה הוא מתבטא מאחר והנטייה לא לאמר את האמת הפשוטה נועדה בין היתר מסיבות אשר ברובן אינם שליליות וניתן להביא בתור דוגמא רופא אשר מנסח את הדברים באופן מסוים על מנת לא לקחת אחריות על הדברים או על מנת להקל על החולה או מכל סיבה אחרת שיכולה להיות.

ככל שאוצר המילים ויכולת הביטוי של אדם מסוים היא גדולה יותר, רחבה יותר ומקיפה יותר, ככל שאופן תיאור הדברים מדויק יותר ומשתמש בביטויים ציוריים יותר כך ניתן לאמר שיכולת ההתנסחות שלו הינה איכותית יותר וכך שלמעשה אותם אנשים הינם יותר רהוטים ולכן מן הסתם גם יכולת העברת המסרים שלהם הינה איכותית יותר וסביר להניח כי הינם עוסקים גם בנושא באופן מקצועי ויכולים לבחור במגוון עצום של תחומי עיסוק החל מראש ממשלה וכלה במוכר עיתונים או מוצרי ניקוי, היכולת הברורה הינה אחת – תקשורת או יכולת העברת מסרים.

התכונה הזו כאמור הינה אצל אנשים מסוימים יותר מפותחת מאשר אצל אנשים אחרים ותלויה כמובן ובמיוחד באופיו של אותו אדם, במבנה אישיותו, בחדות המחשבה ובמהירות שבה המחשבות המסודרות הופכות למילים אשר נשמעות מנוסחות היטב וכמובן גם משכנעות והגיוניות.

אמנם קימות טכניקות שונות לצורך העברת מסרים או טכניקות שונות לצורת עמידה מול קהל אולם אין ספק שהדבר הינו מולד ותלוי בהרבה גורמים נעבר ללימוד של הדברים.

נושא מסוים יכול להישמע אצל אדם אחד משעמם, מעייף ולא מעניין ואילו אצל אדם אחר יכול בדיוק אותו נושא להישמע מרתק, עסיסי, מלא תוכן ואטרקטיבי רק בגלל אופן הצגת הדברים בצורה ספציפית וזוהי למעשה אותה יכולת אשר הופכת אדם מסוים למשל לאיש מכירות טוב או בעל יכולת המחשה משמעותית יותר וכמובן שבעל יכולת שכנוע טובה יותר, למרות שהדבר שונה מאדם לאדם, אין ספק שהדרך שבה מושמעים הדברים ומנוסחים, יש לה את הצורה הברורה ביותר והבהירה ביותר על מנת לחלחל פנימה בצורה אפקטיבית.

השרלטן יודע להבחין היטב מי עומד מולו ועד כמה קל או קשה להעביר אליו את המסר באופן יעיל.

השרלטנות במובנים מסוימים מקושרת באופן מובהק גם לתועלתנות אקטיבית מאחר ואם אדם אשר מנסה לשכנע מישהו לעשות משהו מסוים אשר בתחילה איננו מעוניין לעשות אולם לאחר שהשרלטן משמיע לו דברים מסוימים ומעביר את המסר שלו בצורה מסוימת ואותו אדם משנה את דעתו ופועל בהתאם למה שהשרלטן רוצה, יהיה הדבר בדרך כלל לטובת השרלטן אולם לא בהכרח לטובת האדם השני.

הסיבה שהופכת את העניין לשרלטני הינה למעשה אם מישהו נפגע או אומר שנפגע מאותו מעשה בצורה אשר הינה לא חוקית ואף לא מוסרית אך ממבט על ניתן בהחלט לאמר כי השרלטנות הינה מושג של העולם הישן ולא של העולם החדש מאחר וכיום בניגוד לפעם אמירת האמת הינה מועטה ביותר ותלויה לחלוטין באלמנטים אשר הרלוונטיות שלהם קלושה ואף מזערית.

אופן הצגת הדברים בעולם הנוכחי היא רחוקה ואף באופן בוטה מן האמת הפשוטה והקלה.

הטכנולוגיה של היום מהווה תשתית אינסופית להשגת ידע ומידע בין אם נכון ומדויק ובין אם מעוות ואף משובש ומגמתי. אוטוסטראדת המידע מאפשרת לכל אדם לתור אחר מידע בצורה מיידית ומהירה ולכן אם פעם על מנת לרכוש מוצר מסוים היה על האדם ללכת לחנות מסוימת ולהיות תלוי במוכר ובידע המוגבל שלו ואף בשרלטנות שלו במידה והייתה שהרי כיום ניתן לקבל מידע על מעבד מזון נניח ולהבין את כל הפרמטרים באופן מושלם וכל אחד יכול לקבל את החלטותיו באופן ייחודי וספציפי לו מבלי שהיא תענה כלל אודות הצגת הנתונים באופן שרלטני. אולם כאשר מדובר למשל על רשתות חברתיות או אתרי סחר או אתרי הכרויות או אתרים תדמיתיים כאלה ואחרים, שהרי מושתלות בהם מילות מפתח אשר כל תפקידם הינו להציג את המידע באופן כזה אשר יהיה בעל משמעות אחרת והיא התועלת של המפרסם מבלי לקחת בחשבון כי הדבר עלול להתפרש כמגמתי או במילים אחרות כשרלטני באיזשהו אופן או צורה.

באתרי הכרויות גם אם מדובר במפגשים מיניים או במפגשים להכרות רצינית כל אחד מציג את הפרופיל שלו באופן מגמתי ואשר ישרת באופן מובהק את האינטרס שלו ואת התועלת שלו ומכאן שכנראה שניתן ליחס גם לזה את המונח שרלטנות.

הצגת הדברים באופן מגמתי וחד כיווני הוא נחלתו של העולם כיום וזו המציאות הנוכחית. כל אדם ישאף לקדם את האינטרס שלו על חשבון מישהו אחר אשר מתחרה בו בין אם זה בהיבט העסקי של העניין אך גם בהיבט האישי כי אם אשה מסוימת מתלבטת בין שני גברים שאז באופן אוטומטי נוצרת תחרות בלתי נמנעת וקיימת התמודדות אשר יכולה להוביל אותה לבחור בגבר שיש לו כושר שכנוע משמעותי יותר גם אם בסופו של דבר הוא לא הבחירה המיטבית עבורה.

גם בחירת מוצר מסוים על פני מוצר אחר הינה בין היתר פונקציה של איך הדברים נראים ומוצגים ולא רק איכות המוצר או מחירו שיכול להיות גבוה יותר אך פשוט ממותג באופן אטרקטיבי יותר.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

שיטת FREESELF

שיטת FREESELF הינה שיטה המבוססת על ראיה של האדם כדרך חיים המעניקה עבורו את הכלים הנכונים לו והמתאימים עבורו למען יוכל לשפר את ההליכה בנתיב חייו ולקבל תשובות לשאלות אשר מטרידות ומציקות לו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הדחפים

הדחפים אשר מניעים את האדם לבצע מעשים אשר מועדים בקריטריון ובהגדרה של מעשים בלתי שגרתיים מובילים אותו לעשות את אותם מעשים מן היצר.

קרא עוד »