תיקשור בנושא האכזבות

מה זה אכזבות

האכזבות.

כאשר נוצרת ציפייה מסוימת כי תהליך מסוים יסתיים באופן מסוים והוא לא קורה או כאשר קיימת אמונה כי דרך מסוימת תסתיים או תניב תוצאה מסוימת והדברים לא קרו בסופו של דבר התגובה לכך הינה אכזבה.

האכזבה הינה התגובה לתוצאה המקווה שלא התרחשה.

הציפייה היא זו אשר למעשה מייצרת את האכזבה מאחר וקיים משפט האומר “אם אין ציפיות אז אין אכזבות” ואולם אם אין ציפיות אז למעשה לא קיימת תקווה אמיתית כי הדברים יקרו ואז באמת אין אכזבה.

ואולם ובמידה וקיימת הציפייה והתקווה אז תמיד ובמידה והדברים לא מתממשים – האכזבה תצוץ מיד.

התגובות הסטנדרטיות במקרה של אכזבה משתנות בדרך כלל מאדם לאדם ומסיטואציה לסיטואציה.

ישנן כמה וכמה סוגים של אכזבות.

ישנן אכזבות קלות וישנן אכזבות קשות, ישנן אכזבות שהינן צפויות וישנן אכזבות לא צפויות כל אחד ואכזבותיו הוא, כל אחד ודרכו המיוחדת להביע את האכזבה.

האכזבות הינן גורם בלתי נפרד מן הציפיות ולמעשה הינן תהליך מסוים אשר אם התהליך של הציפייה הינו מסלול מסוים שאז יכול המסלול הזה להסתיים בשתי דרכים או ההצלחה המיוחלת או האכזבה מחוסר ההצלחה, לכן במידה ומסלול הנסיעה מסתיים באכזבה, ניתן גם להבין כי האכזבה יכולה במקרים מסוימים גם לשמש כאלמנט מלמד על איך הדרך לא אמורה לקרות ואז אם פעם אחת הסתיימה הדרך באכזבה, שאז בפעם הבאה במידה ותהיה שוב הזדמנות, התנהגות שונה או מסלול אחר יכול להסתיים בניגוד לפעם האחרונה והפעם בהצלחה, כלומר במקרה הזה, ההבנה של מה הוביל לאכזבה בעצם שרטט את הנתיב להצלחה.

אם אשה מסוימת חווה אכזבה אחרי אכזבה עם גבר מסוים, כנראה שהאכזבה נועדה עבורה על מנת שתשנה את דרך הפעולה שלה ואז יתכן שהפעם הדרך תסתיים במקום באכזבה, העם בהצלחה ולכן עבורה הייתה האכזבה הסיבה לכך ששינתה את נקודת השקפתה ודרך פעולתה.

במקרים מסוימים של אכזבה אצל אנשים מסוימים היא מהווה כגורם ממתן ומלמד לגבי קבלת האכזבה כעובדה קיימת ואז גם התגובות לאכזבה הינן ממקום של השלמה והפנמה.

אדם אשר יודע לקבל את האכזבה באותו אופן כמו שהוא מקבל הצלחה, מגיע הדבר מתוך מקום של אמונה אמיתית שמאוד הגיוני להניח כי מה שצריך לקרות קורה ואז למעשה תוצאת התהליך הסתיימה כפי שהסתיימה כיוון שכך היו הדברים לקרות מהתחלה.

אמנם כך יותר נוח לחשוב אולם ההסבר הלוגי אומר כי אם תהליך מסוים היה יכול להסתיים באלף דרכים ובאלף אפשרויות והסתיים באותו אופן מדויק שהסתיים אז ככה הוא נקבע מראש וזו הסיבה.

במקרה שכזה כאמור לא אמורה להתרחש אכזבה אלא קיימת קבלה על כך שהדברים נוצרו איך שנוצרו. ההתמודדות עם אכזבה קלה יותר באופן הזה אם כי לא נעלמת לחלוטין גם אם האמונה היא שלמה.

האכזבה הקשה ביותר להתמודדות, הפוצעת ביותר את הנפש ומשפיעה על הנשמה הינה האכזבה העצמית והציפייה של אדם מסוים מעצמו היא זו שקובעת את עומק האכזבה במקרה שלא עומדים בציפיות. האכזבה מהווה בסופו של דבר אתל הרגש שמובא בסוף התהליך, אם זו שמחה גדולה או מפח נפש.

הדרך בה מביע האדם את אכזבתו הינה רחבה ומגוונת ויכולה התגובה להעיד כך או כך על אופיו של האדם כי הוא יכול להגיב באיפוק או להגיב בהרבה רעש וצעקות אכזבה אולם כך או כך ברור כי משקף הדבר את אופיו ומגיע הדבר משם, אין דרך אמיתית יותר וכנה יותר להביע אכזבה אולם ברור ומובן כי לאדם, לכל אדם באשר הוא, מהווה האכזבה, ולא משנה באיזה נושא, התמודדות אשר קשה לו לאדם בכל מקרה ובכל מצב.

לעיתים אכזבה מסוימת מדבר אשר לא קרה מלווה אדם מסוים במשך כל חייו ומשפיעה למעשה על דרך מחשבתו של אותו אדם.

התמודדות עם אהבה נכזבת הייתה מאז ומעולם אחת הקשות והמורכבות ביותר הן מצידו של הגבר והן מצידה של האישה.

האהבה הנכזבת, טעמה מר, משפיל, גורם לאכזבה משתקת אשר יכולה אכן להשפיע על נפשו של האדם להמשך חייו מאחר והציפייה לאהבה בונה הרים של תחושות תקווה והתרוממות הנפש והדבר בולט הכי הרבה כשמתממשת אהבה מסוימת בין אשה מסוימת לגבר מסוים וגורמת לשניהם לציפיות גדולות ממפגשים משותפים, שאז כאשר משתבשים הדברים וקיימת אכזבה רבה מכך שלא היו עוד חוויות פרט לראשונות ואז האכזבה מרה במיוחד.

כאשר נוצרה החוויה, האכזבה כי לא מצליחה היא לשחזר את עצמה הינה קיצונית אולם גם אכזבה מכך שדברים לא קורים כלל הינה אכזבה קשה.

ליבו הפגוע והמאוכזב של אדם מסוים יוביל אותו לנהוג באופן אשר ימנע ממנו בעתיד לחוות אכזבות ושוב להיפגע, למרות שיש מתאכזבים סידרתים.

המתאכזב הסדרתי הינו אדם אשר לא מאמין למעשה ביכולתו לנצח והוא מכין את עצמו לאכזבה מתוך חוסר יכולת להתמודד עם הצלחה, אז הוא מכין ומלמד את עצמו להתמודד בהצלחה עם אכזבה, ואז ההצלחה מבחינתו הינה ההתמודדות החיובית עם כשלון ואכזבה.

עבור אנשים כאלה ההצלחה לא תגיע לעולם מאחר ורף הציפיות שלהם מאוד נמוך וכמעט לא קיים. ברגע שהפחד לא לאכזב ולא להתאכזב מנוטרל שאז רק אפשרי מבחינת אותו אדם לשאוף אל ההצלחה באופן מלא וממוקד מטרה מאחר ואם הוא משחרר את החשש להתאכזב הוא מקרב את יכולתו להצליח ואולם דרך זו אינה פשוטה כלל ודורשת התנסות בכמה וכמה אכזבות מודעות וגם כמה הצלחות כאלה על מנת לייצר אופי אשר מסוגל להכיל גם את ההצלחות כמו גם את הכישלונות ולהתייחס לאלו כאל שמחה מאופקת ואל אלו כאל אכזבה מתונה שהרי קיים איזון.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

האבל

מעטים הינם הרגעים אשר האדם מרגיש באופן מסויים מאוד קרוב אל הדבר המופלא, הקסום, מלא ההוד והמפחיד כל כך, הקרוי חיים ומוות. דומה מאוד הלידה

קרא עוד »

ההתמכרות

כאשר אדם מסוים או אישה מסוימת מנהלים את חייהם מתוך כורח של שימוש חוזר בחומרים מסוימים או בצורות התנהגות מסוימות ואשר אין להם שליטה על

קרא עוד »
המוחצנות

המוחצנות

המוחצנות יכולה במקרים רבים להיות ממכרת עבור אותו אדם אשר היה בתחילת חייו ביישן ומופנם

קרא עוד »