תיקשור בנושא היאוש

תיקשור בנושא היאוש

אובדן תקווה או כישלון בנושא מסוים מוביל את האדם למצב אשר בו הוא מאבד את התקווה להצלחה ולכן הוא מגיע לייאוש וזוהי למעשה תחושה מנטאלית אשר מכילה בתוכה את העצבות, האכזבה והדיכאון, שלושתם ביחד.

כאשר ישנה תקווה בנפשו של אדם מסוים, שהרי קיימת גם אנרגיה חיובית מסוימת לגבי נושא התקווה, לדוגמא כאשר אשה מסוימת חולה במחלה סופנית רב זמן ואולם כל בני משפחתה מיואשים מהאפשרות כי תחלים ותחזור לאיתנה במהרה שאז למעשה אפסו מבחינתם הסיכויים להחלמה ואין להם יותר תקווה ולכן נמצאים הם במצב של ייאוש שהינו ההפך מן התקווה.

דוגמא נוספת היא כאשר אדם מסוים מנסה בכל כוחו לקוות כי בתהליך משפטי שבו הוא נאשם באשמה של שוחד וקבלת דבר במרמה, הוא מנסה להוכיח את חפותו ואולם כל טענותיו מופרכות אחת אחר השנייה על ידי התובע ואז הוא מתייאש מן היכולת להוכיח את חפותו ומאבד תקווה ואז מודה באשמה.

כראמור הייאוש הוא ההפך מתקווה וגורם לרוב בפועל והלכה למעשה להרמת ידיים והפסקת כל תהליך אשר אולי יכול להעיד על סיכוי מסוים שתהיה הצלחה.

מאחר וייאוש הינו תחושה ורגש קיצוניים, כאשר מגיע אדם מסוים למצב של ייאוש שהרי הוא הרים ידיים ואיבד תקווה.

כאשר שני יריבים, ללא כל קשר מה נושא היריבות, אחד הצדדים היריבים עושה ככל שביכולתו על מנת שיריבו למאבק יגיע למצב של ייאוש וברגע ש/מצב זה קורה אז למעשה הוא איבד תקווה והאדם הראשון יכול להכריז על עצמו כמנצח מאחר ואצל היריב עבדה כל תקווה לניצחון ואז הסתיים למעשה המאבק.

גם במגרש הספורט כאשר קבוצה מסוימת מובילה כבר בתוצאה גבוה במיוחד וליריבתה אין יותר סיכוי ולו התיאורתי לחזור ולנצח שהרי יתר המשחק מתנהל באופן פורמאלי ואולם ניקר כי צד אחד הינו כבר מיואש ומעביר את הזמן על מנת לא לספוג עוד שער ואילו הצד השני אשר מבין שכבר הניצחון בידיו כולו מלא שמחת הניצחון וניכרת בו השמחה.

המהירות אשרא אדם מסוים מרים את ידיו ומתייאש יכולה גם למעשה להעיד על אופיו, חוסנו המנטאלי וחוזקו הנפשי וכמובן על האדם האופטימי או הפסימי שהוא.

ככל שאדם מסוים נחוש יותר, מאמין יותר, חזק יותר ומאמין יותר ביכולת הכלת אכזבות, כישלונות,, מצוקות וקשיים, כך למעשה הוא יתייאש פחות בנקל מאשר מישהו אשר לא קיימת לו יכולת של נחישות, אמונה וחוזק מנטאלי, כך שלמעשה הוא יהיה בעל נטייה חזקה יותר לאיבוד של תקווה, אובדן דרך, וכך הוא ירים את ידיו מהר יותר וניתן כמובן יהיה גם להגדיר אותו כאדם פסימי ולא אופטימי מאחר וזוהי נוסחא ברורה – תקווה = אופטימיות, ייאוש = פסימיות.

שני צידי המתרס כאשר התקווה והאופטימיות מביאות וגורמות לאנרגיות חיוביות, טובות ומקדמות ואילו הייאוש והפסימיות גורמות לאנרגיות שליליות, רעות ומורידות ולכן סביר להניח שגם בבחירת אנשים מסוימים לתפקידים מנהיגותיים או שהובלת אנשים יש חשיבות רבה בבחינת פרמטר זה באופיים של בעלי התפקידים.

למעשה כאשר בקבוצה מסוימת קיימת מטרה מסוימת אשר מגבשת ומאחדת את כל הקבוצה ולמעשה קיימת אחדות גדולה ושיתוף בין כל חברי הקבוצה, כל עוד התקווה להצלחה קיימת.

למשל קבוצה של חוקרים בתחום הרפואי אשר מבצעים מחקרים מדעיים שונים אודות אפשרות מסוימת של שכפול גנטי מסוים ואשר הינם עובדים על יכולת השכפול השאת כבר כמה שנים במחקר ממומן על ידי גוף מסוים שממתין להוכחת היכולת הזו כסימן ברור לגבי המשך המימון של אותו המחקר וניתן תאריך ייעד לביצוע ההוכחה בפועל וקודמים לתאריך זה ניסויים שונים והכנות ראויות לאותה הוכחת יכולת, שהרי התקווה היא זו אשר מחזיקה את כל הצוות מגובש ואחיד ומאוחד ופועל יחד בתקווה גדולה כי התהליך יצליח ויזכה לתשבחות וכמובן גם להמשך הזרמת כספים אשר תשמור את הצוות מאוחד ובטוח בדרכו.

כמובן שבמצב זה קיימות שתי דרכים ברורות אשר ינבעו כתוצאה מהצלחה או מכישלון ולשתיהן תרחיש מאוד ברור , כך או כך.

במקרה הזה תפקיד התקווה הוא למעשה לגבש ולאחד וכאשר התקווה נמוגה לה כתוצאה מכישלון למשל שהרי כאשר הייאוש מזיז הצידה את התקווה שהרי כבר אין גיבוש וכבר אין איחוד מאחר ואין כבר תקווה.

אותו צוות מיומן ומקצועי אשר כל עוד התקווה להצלחה גיבשה אותו והחזיקה אותו במצב של אופטימיות ושל אנרגיות טובות, חיוביות, אופטימיות ושמחה משותפת למעשה ברגע אחד שבו חלחלה הידיעה כי הניסוי לא הצליח, אז התחלפה התקווה לייאוש וכבר נעלמו האנרגיות הטובות והתחלפו ברעות, שליליות ופסימיות והשמחה התחלפה בעצב ולמעשה גם האחדות אשר סמלה את אותו צוות כבר לא קיימת יותר והוא יותר קרוב להתפוררות והפרדות מתוך כך שהייאוש השתלט על כולם והוריד אותם בבת אחת מהתקווה להצליח. דבר זה למעשה משותף לכל צוות או ארגון או חברה או גוף אשר מנהל תהליכים מסוימים וברור כי כאשר משתלט הייאוש, קשה מאוד להפוך את הקערה על פיה ולגרום לתקווה לחלחל בכל זאת ולעזור.

ואולם לא רק בקבוצות בעלות מטרה משותפת הייאוש והתקווה מובילים את הקבוצה להצלחה או לכישלון אלא גם במערכות יחסים מסוימות, המטרה המשותפת אשר מוגדרת באופן ברור כך גם מקומם של התקווה והייאוש אמור להיות מאוד משמעותי בהתנהלות היומיומית, למשל במערכת יחסים בין גבר מסוים ובין אשה מסוימת אשר מתקיימת כבר שנים רבות ואשר הגבר המסוים ממתין שאשתו תשתנה ותהפוך לאשה יותר אופטימית ויותר שמחה וכך הוא גם מאמין גם לו יהיה טוב יותר ולכן הוא מאמין ומקווה שאכן כך יקרה.

ואולם אם אותו גבר לא יגרום לאותה אשה מסוימת לאבד תקווה מצד אחד או מצד שני להיות מאושרת שאז היא לא תשתנה ומערכת היחסים הספציפית תתרוקן מאנרגיות חיוביות והיא באמת תגיע למצב של אובדן התקווה והייאוש ישתלט עליה.

כמובן שבמצב דברים כזה זוהי רק שאלה של זמן עד אשר אחד הצדדים ירים את ידיו בייאוש ויכריז באופן רשמי על רצונו לפרק ולהמשיך הלאה בתקווה.

לעיתים להגיע למצב של ייאוש זהו מצב של סוף קיצוני ולא ניתן לשינוי ואז הייאוש הוא טוטאלי וקיצוני ואף יכול להביא אנשים מסוימים למצבי קיצון מרחקי לכת וקיימות לא מעט דוגמאות לכך שייאוש הוביל אנשים אף למצב של התאבדות או רצח והתאבדות וגם עוד מעשים קיצוניים מתוך מקום של יאוש טוטאלי ולפעמים עצם העניין עצמו הוא להימנע ממצב כזה של ייאוש קיצוני ולייצר עוד ועוד אלמנטים של תקווה שניתן יהיה לאחוז בהם על מנת שלא תהיה אופציה כלל של ייאוש קיצוני.

בכל פרוייקט ובכל פעילות יש הגדרה ברורה במצב של הצלחה ובמצב של כישלון וכאמור גם להגדרה של אופטימיות ובין הגדרה של פסימיות ולכן כאשר יוצאים לדרך משותפת אשר יכולה להסתיים כתוצאה מהצלחה או מכישלון חיוני ביותר להגדיר מראש מספר דרכי פעולה למצב שבו קיים חשש מסויים מהידרדרות למצב של ייאוש.

במידה והדברים יהיו מוגדרים באופן ברור ומובהק שהרי יהיה ניתן למנוע מראש הגעה לאותו מצב כרי ניתצן יהיה לטפל בכך מראש.

ואכן כאמור קיימים סימפטומים מובהקים אשר יכולים להעיד ולרמוז על ייאוש מתקרב גם אל תוך פרוייקט משותף, גם אל מערכת זוגית וגם אל סיטואציה רפואית לדוגמא.

כאשר מתקיים תהליך אשר קיימת תקווה כי יסתיים בהצלחה שהרי כפי שנאמר כבר קיימות אנרגיות טובות שיוצרת התקווה, האמונה, הרצון, השיתוף והיכולת המונעת מן המוטיבציה.

כל עוד אותן אנרגיות קיימות ואף מתגברות ומייצרות מאזן אנרגטי חיובי, טוב ומיטיב, שהרי התהליך יכול להתקיים ולנוע קדימה ואולם אם לדוגמא מתחילים בין היתר לצוץ ולצוף כל מיני תהליכים פנימיים של עצב, אכזבה, דיכאון או כישלון שהרי מחלחלות פנימה גם אנרגיות שליליות ואשר מתחילות להפר את המאזן האנרגטי החיובי.

דבר זה נובע בדרך כלל מפער ציפיות לא מוגדר היטב בין כל הנוגעים בדבר והמעורבים בתהליך ואז כאשר לדוגמא שני אנשים בתוך הצוות המסוים לא בתחושות טובות אחד עם השני הם מפרים את האיזון הן של עצמם והן של הצוות כולו.

כאמור גם בצוות וגם במערכת יחסים זוגית ברגע שאין הגדרת ציפיות ברורה לגבי הגדרת הצלחה והגדרת כישלון, כך גם ניתן יהיה להימנע מתחושת ייאוש אשר היא הגורם מספר אחת לחוסר הצלחה.

למעשה הייאוש גורם לאנשים להרים ידיים ולהיכנע באופן כזה שבדרך כלל הינו בלתי הפיך וכי לא ניתן לחזור אחורה.

במלחמת העולם השנייה הגרמנים היו מביאים שבויים למצב של ייאוש קיצוני על ידי כך שהיו מנתקים אותם לחלוטין מן העולם, שוברים את רוחם באמצעות כל מיני שמועות על אסונות נוראיים שאראו וכך למעשה שואבים כל פיסת תקווה מאותם שבויים אשר בסופו של דבר נשברו ואיבדו תקווה ואז מתוך אותו ייאוש, נשברו וסיפרו את כל הידוע להם וכך נהגו הגרמנים לשאוב מידע מודיעיני חיוני.

שיטות חקירה גם קיום בכל גוף ביטחוני קיימות טכניקות חקירה אשר משתמשות באופן מושכל בטריקים שונים הכוללים משחקי תקווה וייאוש מול אנשים אשר אינם מתורגלים בתחושות קיצוניות כאלה.

ואולם הייאוש של כל אדם מתייחס אליו במספר אופנים ולא תמיד הדברים הינם כה קיצוניים וכה משמעותיים.

לעיתים גם ביומיום הרגיל קיימות תקוות קטנות אשר מתממשות או לא ואשר נוגעים בדברים פחות משמעותיים וקריטיים מחיים ומוות אלא מתייחסים לדברים הקטנים והלכאורה פחות דרמטיים.

ההצלחות הקטנות והתקוות הקטנות הן אלו המניעות את האדם בדיוק כמו שהכישלונות הקטנים והתקוות אשר נמוגות מעת לעת הן אלו שיכולות מידי פעם לעשות את ההבדל בין ייאוש לבין תקווה.

פער ציפיות כאמור יכול מראש למנוע הגעה מהירה למצב של ייאוש מאחר וכאמור במידה וקיימים בתהליך גם אכזבה, עצב או דיכאון, ניתן כאמור להתייחס אליהם כאל סימנים מקדימים לייאוש המתקרב.

בכל פרויקט אשר מתנהל לו וצצה סיטואציה פתאומית של אכזבה, עצב מסוים של אחד האלמנטים ו/או דיכאון שהרי יש לטפל בעניין באופן מיידי וכך ניתן לנטר את האפשרות להידרדרות אל עבר הדיכאון והייאוש.

ההבנה העמוקה מן המקום המודע בדבר העובדה כי קיימת התקווה ומן העבר השני קיים הייאוש שהרי שם טמון המפתח למנוע את הייאוש.

להתמקד בתקווה אשר מובילה אל ההצלחה.

להאמין בטוב ועל ידי כך לתכנן את ההצלחה, לתאר אותה במילים, לא לפחוד ממנה, לייחל אליה, לפנטז עליה וכך גם היא תקבל מימד, צורה ותוכן וכך הדרך אליה גם תהיה ברורה וסלולה.

ככל שקיימת יותר תקווה כך לייאוש יש פחות מקום.

כמו שיש צורך לדבר על התקווה ככל שיותר כך יש צורך להמעיט בדיבור ובמחשבה אודות הייאוש ומרכיביו, כאמור העצב, האכזבה והדיכאון המרכיבים אותו.

ככל שהתקווה מאפילה על הייאוש, כך גם ההצלחה מובטחת יותר ובעלת סיכויים רבים יותר להגיע.

אנשים בעלי תקווה הינם אנשים עם אנרגיות חיוביות ואנשים מיואשים הינם אנשים עם אנרגיות שליליות.

ברורה הבחירה אל מי מן האנשים נעים יותר להתחבר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הכדאיות

האדם בוחן בעיניים פקוחות לרווחה את הכדאיות של כל נושא ונושא על מנת שיוכל לקבל עבור עצמו את ההחלטות הנכונות, המתאימות והרצויות ביותר על מנת שיהיה שלם ככל האפשר איתן.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההחלמה

כאשר האדם מגיע אל פרשת דרכים מסוימת, לעיתים קיימת אצלו מצוקה הנובעת מתוך התבלבלות אשר מתרחשת עבורו ממעמקי נשמתו.
ואותם אלמנטים מחוברים יחדיו ומקפלים החלטה אשר יוצאת מן הפנים, מן הנפש החוצה באופן מסוים הנקרא- מחלה.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הנבואה

חיפוש תשובות לשאלות המנקרות במוחו של האדם הינה משמעותית עבורו והרצון לקבל מורה נבוכים כסיוע על מנת להימנע מטעויות הינו בעל חשיבות מכרעת אצל כל אדם ואדם.

קרא עוד »