תיקשור בנושא החשדנות

חשדנות לחשוד

כאשר יש אמת, אין חשדנות.

שתי פנים יש לה לחשדנות מאחר וקיימת החשדנות הטובה וקיימת גם החשדנות הרעה.

כאשר אדם מטיל ספק באמת ושואל שאלות ובודק בדיקות, אז אומר הדבר כי הדרך אל בירור האמת רצוף בחשדנות טובה, כאשר הוא מברר את הפרטים הקטנים ובודק שוב ושוב על מנת כי לא יהיה הספק ולו הקל שבקלים בדרך אל האמת.

החשדנות הטובה הינה תכונה אשר גורמת למעשה לסוג של שלמות בעצם הטלת הספק וכאשר החשדנות הטובה אט אט הולכת ונמוגה, שהרי האמת מתגלה במלוא הדרה.

מן הצד השני, קיימת החשדנות הרעה. היא כמובן גם גורמת להטלת ספק אולם ברגע שהיא מטילה ספק באופן אוטומטי ושלא לצורך שאז היא מוגזמת ומוגדרת כפרנויה, כלומר חשדנות יתר ואשר שורשיה נעוצים חזק באדמת חוסר האמון המוחלט והיא הופכת לתכונה אשר גורמת לאדם להיות עסוק כל הזמן בלהטיל ספק בכל דבר ואין לו יותר אמונה בעצמו ובתחושותיו אלא חושד הוא כל הזמן בכל דבר ובכל אחד.

כאמור החשדנות מטרידה את נפשו של האדם הממוצה גם מבלי שהוא מודע לכך שהוא חשדן והדבר נובע קודם כל מהעובדה שיש לו משבר אמון עם עצמו ועם תחושותיו.

החשדנות היא למעשה זו שגורמת לו להטיל ספק במה שהוא מרגיש. לדוגמא ניתן לתת אשה מסוימת אשר חושדת בבעלה כי אין הוא אומר לה את האמת וכי היא בטוחה שהוא אינו נאמן לה ושואלת היא אותו כל הזמן שאלות נוקבות אודות מעשיו בזמן שהוא לא איתה, ושואלת היא אותו שאלות אודות מחשבותיו הכמוסות ורוצה היא לדעת עוד ועוד פרטים רק על מנת לנסות ולאמת את החשדות שלה ולדעת את האמת.

גם אם היא צודקת והוא אכן בוגד בה אם בחיים וגם עם רק בדמיון שהרי החשדנות שלה לא מניחה לה והיא בעצם גורמת לדברים להיות קשים גם עבורה וגם עבורו מאחר ובסופו של דבר אם לחשדנות שלה לא הייתה סיבה מן הסתם היא לא הייתה מתעוררת. במילים אחרות החשדנות הטובה בניגוד לחשדנות הרעה היא מבוססת על תחושות ואינטואיציה ואילו החשדנות הרעה לא.

החשדנות השלילית או בשמה הרפואי “הפרנויה”  היא הפרעת אישיות אשר מתפקדת כתדר בפני עצמו אשר יכול להיות חלש ובלתי מורגש כמעט או שיכול להיות שולט ועוצמתי.

האדם הפרנואיד חש את עצמו מאוים כל הזמן ברמות כאלה ואחרות ובכל נושא כמעט.

הם מנסים כל הזמן רק לפגוע בו ולהשפיל אותו, כוונותיהם זדוניות וכל דבר שקורה לו זה בגלל שאנשים מנסים לשים לו רגל.

הפרנואיד מתווכח כל הזמן, מתלונן ללא הרף ומגלה חוסר שקט תמידי והוא כמעט אף פעם לא מרוצה.

הפרנואיד חי עם עצמו רוב הזמן ואינו משתף בחשדות שלו מאחר והוא אינו מאמין לאף אחד מאחר וכל אחד כולל כולם ביום מסוים וברגע נתון יכולים לבגוד בו ולכן הוא משתף רק את עצמו בחשדות ומתייעץ אך ורק עם עצמו כך שהחשדות לא ידלפו החוצה ממנו וישמשו לאויביו ומתנגדיו וחורשי רעתו כחומר נגדו.

הוא בונה מסביב לעצמו חומות של הגנה אשר עם השנים הופכות יותר ויותר גבוהות ויותר ויותר עבות.

הגדרת החשדנות השלילית או בשמה הרפואי הפרנויה מתאפיינת במספר אלמנטים עיקריים  כגון חוסר בטחון באף אחד מתוך אמונה כי רוצים לנצל אותם, הם נמנעים מלחשוף מידע אישי אשר עלול לצאת כנגדם, הם רגישים מאוד לבקרות ומגיבים באופן לא מידתי, באגרסיביות ואף בתוקפנות אשר באה כביכול להגן עליהם (ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה). החשדנות גורמת להם להמציא כל מיני משמעויות נסתרות לצורות דיבור ואף התנהגות של אחרים (בסלנג הם חיים בסרט רע), קשה להם לקחת אחריות בצוות מאחר והרי ינסו להכשיל אותם ולשים להם רגל, הם עוינים בדר”כ ואף שומרים טינה על דברים שעוד לא נעשו להם מאחר והם מכינים את הקרקע עבור המחלוקת, הסכסוך והמדון ועבור חוסר ההסכמות העתידיות.

חייו של הפרנואיד הם חיים קשים ומרים, נפשם מלאה כל העת במחשבות טורדניות ומציקות ולמעשה הם לא מניחים לעצמם ליהנות כלל כמעט משום דבר, הם בודדים, מתוסכלים ועצובים בתוך הנפש פנימה.

הגבול הדק בין פרנואיד לסכיזופרן מגלם למעשה את רוב העניין אשר הופך את הפרנואיד לסכיזופרן מאחר ואדם אשר קיימת לו תכונת החשדנות כאמור זוהי יכולה בהחלט להיות תכונה חיובית וטובה ומועילה כאשר יש מסביבה אנרגיות חיוביות וניתן לקחת בתור דוגמא מדען אשר חוקר דבר מה מסוים ומנסה לחשוף את כל התמונה מאחורי צורה של גן מסוים ועד שלא יהיה שלם לגמרי עם המחקר שלו ויהיה בטוח שחשף את כל הצדדים, את כל הזוויות, את כל הרבדים והשכבות שהרי הוא יהיה חשדן ויבדוק היטב על מנת שמלאכתו תהיה שלמה והוא יהיה שלם איתה.

ברגע שהוא שלם איתה, משמעות הדבר כי מבחינתו חשף את האמת המוחלטת והוא יכול לעמוד מאחוריה ואז למעשה נעלמת החשדנות למרות שהיא במקרה הזה חיובית בזכות האנרגיות החיוביות שלו.

החשדנות אשר מייצרת אנרגיות שליליות למעשה באותו מקרה של המדען הייתה גורמת לו לתחושות רעות ולא הייתה מאפשרת לו לסיים את המחקר מאחר והוא כל הזמן היה מוצא נקודות חדשות ומטרידות באותו גן.

כאמור החשדנות השלילית מובילה בדרך הבטוחה עבור האדם למצב של פרנויה ואולם אין זו המדרגה הנמוכה ביותר שהיא סכיזופרניה.

ההבדל בין אדם פרנואיד לאדם סכיזופרן הוא שהפרנואיד כן רוצה בחברת בני אדם וכן רוצה להאמין אבל קשה לו וזה הפער בעבורו וזה הקושי שלו, ואולם הסכיזופרן למעשה איבד כבר את הרצון ואת החשק וכמובן גם את האמונה.

הסכיזופרן מגלה התנהגות מוזרה ובלתי מוסברת, רוב הזמן בחרדה או בטרום חרדה ומאוד קשה וכמעט בלתי אפשרי לייצר איתם תקשורת כלשהי ברמה מינימלית מאחר והם בנו סביב עצמם חומות עצומות של ריחוק, ניתוק ותחושת ניקור קשה ביותר.

העולם של היום כפי שהוא, למעשה מעודד חשדנות, מאחר והאופציות לשקר הינן רבות כל כך ומגוונות עד כי חשדנות היא תכונה כמעט אוטומטית אצל כל אחד והרבה יותר מתבקש וזמין להיות חשדן על מנת להשתמש במנגנוני ההגנה המתבקשים.

למעשה ניתן לאמר ממבט על כי אחוז האנשים אשר ניתן להגדיר אותם כחשדנים באופן שלילי, פרנואידים או אפילו פרנואידים בהתהוות, גדול הרבה יותר ובאופן ממש משמעותי מלפני כניסת עולם האפליקציות והרשתות החברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, אפליקציות ההיכרויות, ועוד כלי טכנולוגיה אשר גורמים לפרנואיד הממוצע לכל מיני “תובנות” ביחס לתחושות שיש לו, ואשר חוסר האמון שלו נבנה מתוך חוסר הידע או חוסר ההבנה שלו בדבר אמיתות הדברים הרשומים אודות אנשים מסוימים, לדוגמא פרופיל של גבר מסוים בפייסבוק אשר מופיעה בו תמונה של גבר צעיר וחתיך ואולם במציאות מתברר כי זו תמונה שלו בתקופת הצבא ומאז עברו כמעט 20 שנה והוא כיום נראה קצת אחרת שהרי אצל האדם החשדן או האשה החשדנית במקרה הזה החשדות מתעוררים מייד והדבר יגרום לה להתחיל ולנבור בחוסר אמון אחרי עוד דברים ועוד נתונים אשר יאמתו לה את התחושות אודות אותו הגבר שמנסה לשקר לה.

כאמור הפרנויה הינה הפרעה אישיותית הנובעת בין היתר ובעיקר כתוצאה מילדותו והתבגרותו של אותו אדם.

במידה ובתור ילד צעיר זכה ליחס רע או מצד הוריו או מצד חבריו או מצד הסביבה או גם , גם וגם, סביר להניח שהונחה התשתית המוצקה לחשדנות השלילית אצלו ובהמשך גם להידרדרות לעבר הפרנויה.

ואולם כאמור ניתן לקחת את החשדנות גם למקומות טובים ומועילים למשל בעסקים אשר שם יכול אדם מסוים להשתמש בחשדנות כאלמנט אשר מונע ממנו לבצע טעויות בזכות העובדה כי הוא עומד על המשמר והוא דרוך ומוכן לניסיונות להכשיל אותו.

החשדנות הטובה גורמת לאדם למצוא את הדרך הטובה, הנכונה והמתאימה עבורו למנף את האינטליגנציה שלו, את האינטואיציה שלו ואת האינסטינקטים שלו באופן כזה שהוא ירוויח מזה ולא יפסיד.

ברגע שהחשדנות הטובה מפנה את נוכחותה לחשדנות השלילית, כאמור כל התדר משתנה והופך לאנרגיות שליליות.

יכולתו של האדם למנוע מעצמו להגיע למקום של חשדנות שלילית נובעת קודם כל מביטחון עצמי גבוה והכרה בערך עצמך וביכולות לגלות דברים אשר עלולים לפגוע בו ממקום של כוח ולא ממקום של חשדנות שלילית וזו העוצמה הפנימית האמיתית.

החשדנות, כמו גם הקנאה למשל הינה תחושה אשר ממש כמו תבלין ניתן להשתמש בו בתבונה וברגישות אולם כמות לא מדויקת ובמינון נכון והיא משתלטת לחלוטין.

חשדנות טובה עבור מי שמבקש להיות על המשמר על המשבצת של ערנות אולם ברגע שהחשדנות הופכת למקום של תחושת רדיפה, שהרי פה הגבול הדק אשר אותו מומלץ לא לעבור.

ניתן לאמר בפרוש כי אדם אשר מחובר לעצמו ולתחושות הבטן שלו, סביר להניח שהחשדנות תהיה מועטה אצלו מאחר והוא בדרך כלל סומך על עצמו ועל תחושותיו.

אדם אשר הינו חשדן ופרנואיד בהתאמה כמובן שלא יסמוך על תחושות הבטן שלו ולא יסמוך על עצמו.

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הרצינות

כאשר האדם רק מתחיל להבין את המשמעויות השונות והסבוכות של אותה הדרך אשר אותה עושה .
מתפתחת אצלו הרצינות- תכונה אשר ניתן לצפות בה מכל מיני זוויות.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההשתוקקות

השתוקקות היא תסיסה מסוימת אשר הולכת ומבעבעת עוד אותו מאחר ואיזון חייב להתקיים.
מחשבות מנקרות בראשו של האדם אודות אלמנטים אשר חש הוא משיכה והזדקקות אליהם .

קרא עוד »