תיקשור בנושא האכזריות

תיקשור בנושא האכזריות

משבוחר אדם מסוים לגרום לאדם אחר או לבעל חי אשר יש לו תחושות ורגשות לסבל מיותר מתוך כוונה או כאשר אדם מסוים מתעלם בכוונה מסבלו של אדם או בעל חי שהרי זו מוגדרת כאכזריות.

בדרך כלל אכזריות באה לידי ביטוי באופן גופני ואולם קיימת גם התאכזרות נפשית אשר במקרים מסוימים היא משמעותית ורבה מאכזריות גופנית ומוגדרת היא כהתעללות נפשית.

למעשה האכזריות הינה רגש מתקדם יותר של כעס, או עלבון או כהות חושים ואדישות, התעללות ועוד.

כאמור התאכזרות היא לא תמיד מודעת לאדם המתאכזר ולרוב הוא ימצא צידוק למעשיו כאשר ישאל למשל בבית הדין מדוע נהג כפי שנהג ואזי ידע למצוא סיבות מדוע גרם לאחרים מעשים כה חמורים.

ניתן לאמר כי התעללות היא אכזריות מכוונת על מנת לגרום נזק אשר הוא גופני או נפשי מתמשך ואשר נועד על מנת להביא לידי ביטוי כוח או עליונות מומחשת כלפי חוץ כלפי הקורבן על מנת להביא לידי ביטוי את הכעס או העלבון.

התנהגות אכזרית ניתנת לחלוקה למספר אלמנטים שונים כגון אופי הפגיעה, המכנה המשותף של הקורבנות, והסיבה שגרמה להתנהגות זו או למעשה הכוח המניע.

קיימים סוגים שונים של התאכזרות והן – התאכזרות גופנית, התעללות נפשית, התאכזרות מילולית והתעללות מינית.

התאכזרות גופנית הינה למעשה גרימת סבל גופני לאחר באמצעות הפעלת כוח רב אשר גורם לכאבים קשים לאחר ויכול להיות הדבר עקב מתן עונש או כסימפטום להפרעות נפשיות של האדם המעניש.

בימי קדם ואף בימינו אנו במקומות מסוימים בעולם, מקובלים עונשים גופניים אשר למעשה נותנים הילך חוקי לאכזריות כעונש מרתיע.

כמובן שדבר זה מנוגד לחוק ברוב מדינות העולם המתוקנות גם כלפי אדם וגם כלפי בעלי חיים למרות שבאופן בולט וברור נוכל לאמר ממבט על כי ההתאכזרות הגופנית הינה בולטת לעין וניראית קלה להבנה ולכן גם קל לעקוב אחריה ואף למנוע אותה מאחר והיא משאירה סימנים ברורים על הגוף וזאת בניגוד להתאכזרות הנפשית.

ההתאכזרות הנפשית הינה מורכבת הרבה יותר ואף ניתן לאמר במפורש כי הינה קשה ומשפיעה הרבה יותר מרק ההתאכזרות הגופנית מאחר ואת נזקי הגוף ניתן לרפא ולשקם במקרים מסוימים ואילו את הנזקים הנגרמים כתוצאה מהתאכזרות נפשית קשה מאוד לכמת וקשה מאוד להגדיר באופן מדוייק והיא דורשת שיקום פסיכולוגי, פסיכיאטרי וגם שיתוף פעולה מצד הקורבן אשר לעיתים קרובות ינסה להמעיט מחומרת הנושא מכל מיני סיבות.

נפש האדם כידוע משתנה מאדם לאדם או בניגוד לגוף יש לה מגוון רחב ואינסופי של מימדים, זוויות, רבדים ושכבות ולכן כאשר אדם מסוים גורם לאדם אחר לחץ, מצוקה, פחד, חששות, איום משמעותי או תחושת אי נוחות בולטת שאז בהחלט ניתן לאמר שהוא מתאכזר אליו נפשית גם אם לא נגע בו באצבע.

כמובן שהנזקים המצטברים של התאכזרות נפשית הינם משמעותיים וחורצים את מוחו, נשמתו ואופיו של הקורבן לשארית חייו גם אם נדמה שהצליח להדחיק ולשכוח מהתאכזרות זו.

חלק בלתי נפרד ואף עיקרי מהתאכזרות נפשית היא שימוש בנושא המילולי והוורבלי כחלק עיקרי ממנו.

היכולת של אנשים מסוימים לגרום לאנשים אחרים חשש, פחד, לחץ, חוסר שקט קיצוני ובולט באמצעים מילולים הינם בהחלט משמעותיים וכאמור אצל אנשים הנחשבים לבעלי אופי חלש או מבנה אישיות רעוע יכול הדבר להיחשב בהחלט כהתעללות והתאכזרות גם אם לא מדובר באיומים מפורשים אלא רק מרומזים או ככאלה אשר יכולים רק להתפרש ככאלה, ואולם הם מחלחלים ומוטמעים היטב.

התאכזרות מילולית יכולה להגיע מהורים לילדיהם כצורת חינוך מסוימת ובלתי מתפשרת, יכולה להגיע מבן זוג או בת זוג כחלק ממחלוקת או ויכוח אשר קיים ביניהם, יכולה להגיע מאנשים אשר יש להם תפקיד משמעותי בחיי אנשים אחרים כגון מנהלים או אחראים ועוד הרבה דוגמאות אשר יכולות להדגים נזק משמעותי שנגרם לאנשים מסוימים באמצעים מילוליים בלבד והכל כמובן בעיני המתבונן ובאוזני המאזין.

ההתאכזרות הנפשית והמילולית מתחברות יחדיו בעיקר ביחסים של אחד על אחד ובעיקר באופן שבו באים לידי ביטוי הקשיים של המתאכזר בעצם.

הדבר נעשה בדרך כלל כאמצעי שליטה וצבירת כוח, גבר או אשה מתאכזרים מביאים על ידי כך את הקושי שלהם לידי ביטוי כחלשים, רדופים וחסרי סיפוק מחייהם וכאשר הם צועקים, מקללים ומשתוללים ומשפילים הם עושים זאת מתוך פחד וחשש ועל מנת לא לחוש את עצמם מובסים ומושפלים.

לעיתים קרובות מדובר בעיקר בהתנהגות שקטה ומרומזת, כענישה מודעת באמצעות התעלמות מופגנת ואשר משמשת כאמצעי לחץ מובהק על הצד השני ואף כענישה כאמור אשר רק התנצלות מצד אחד עשויה להפסיק את הענישה הזו.

הדבר מקובל בכל השכבות ובכל המגזרים ואין ממש פרופיל ממוצא של התאכזרות מילולית בנושא זה כמו שגם אין זה מעיד על הפרדה בין גברים לנשים כאשר בדרך כלל גברים משתמשים אף פחות בהתאכזרות נפשית מאחר והם גם חזקים פיזית ולעיתים משתמשים בכך.

האכזריות המינית הינה רחבה ומקיפה עד מאוד וקיימת מאז שחר ימי האנושות בצורתה הגולמית והקשה ביותר וגורמת היא לנזקים קשים מאוד ואף בלתי הפיכים וזאת בניגוד לסוגים אחרים של התאכזרות מאחר והיא משלבת את כל האלמנטים השונים שלה.

התעללות מינית כוללת בין היתר אונס, תקיפה מינית בין אם אגרסיבית או לא, הטרדה מינית בין אם קשה או מרומזת, הצקות חוזרות ונשנות גם כאשר נאמרה בפרוש הסרבנות, מגע פיזי כפוי ובעלי אופי מיני כמו ליטופים, חשיפת אברי מין בין אם בפועל ובין אם דרך שליחת הודעות או תמונות באמצעים טכנולוגיים, ניצול מרות לאילוץ מבלי להפעיל כוח פיזי כאמור על ידי סחיטה רגשית ומהווה הדבר התעללות לכל דבר ועניין.

כאמור ההתעללות וההתאכזרות המילוליים והנפשיים קשים מאוד להוכחה משפטית הרבה יותר מהתאכזרות פיזית ואולם עדות של פסיכולוגיים בהחלט יכולה לשמש כתשתית ראויה לצורך תביעה או איום לתביעה בנושא.

ממבט על ניתן לציין כי אמות המידה המוסריות וההתנהגות האנושית הינה בעיתית ביותר ומביאה לידי ביטוי באופן משמעותי ביותר את האדם לנהוג באופן אכזרי בצורה קיצונית כלפי אנשים אחרים כנורמת התנהגות.

בין עם ידיעה ברורה או לא ובין עם בכוונה או לא נוהגים אנשים להתאכזר לקשישים, חסרי ישע, ילדים, ובעלי חיים וזאת בעצם מחולשה ופחד, וזאת כאמור מבלי להיות מודעים לכך שבא הדבר לא מתוך כוח ועוצמה אלא בדיוק ההפך.

ניתן לציין כי האטימות לסבלו של האחר, חוסר החמלה, חוסר הרחמים, התמקדות בהפגנת כוח על חשבון האחר נובעים ממקום של חוסר וחולשה ומהווה בעצם ענישה עצמית לכל דבר.

אדם אשר מתאכזר לאחרים למעשה מניע את עצמו לייצר אנרגיות שליליות והן יוצאות ממנו וחוזרות אליו בעוצמה חזקה יותר.

הנפש של הקורבן אשר אינה יכולה להגן על עצמה נמצאת בחוסר של אנרגיות חיוביות והחוסר הזה משפיע באופן מובהק גם על האנרגיות של הפוגע באותה מידה.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

הגעגועים

רגש חזק המציף את האדם החש סוג של נוסטלגיה, כמיהה ותשוקה רחוקה לאדם מסוים, או רעיון מסוים או לזיכרון כלשהו אשר איננו, זהו רגש המתקשר גם לעצב, חיסרון ואובדן.

געגועים הינם באופן כללי תחושות אשר ניתן להרגיש גם לאנשים אשר הינם בחיים ונמצאים הרחק פיזית מהמתגעגע ואולם בהחלט קיימים גם געגועים לאנשים אשר כבר אינם בין החיים.

יכול להיות געגוע כלפי שיר מסוים שתקופה ארוכה לא שמעת או געגוע לתקופה מסוימת בחיים שזו נקראת נוסטלגיה ואשר היא מתקשרת עם תחושות נעימות

קרא עוד »

תיקשור בנושא הדוגמה האישית

כאשר האדם עובר אתגרים המהווים עבורו סימני דרך , עליו להתמיד למרות הקושי וההרכב.
להתקדם ולהתגבר על חסרונותיו וחולשותיו עם עצמו ובעזרת עצמו בלבד, בכדי להגיע להצלחה שלו.

קרא עוד »