תיקשור בנושא המנהיגות

מי הוא מנהיג

המנהיגות.

היכולת המושרשת באדם בין אם הוא מודע אליה או שאיננו מודע אליה למשוך אחריו אחרים אנשים בין אם מעטים ובין אם רבים.

לאורך כל ההיסטוריה האנושית בלטו הן לטובה והן לרעה מנהיגים שונים אשר הובילו מדינות ואומות הן להצלחות והן למפלות ואולם אצל מנהיגים בעלי תכונות אופי ומבנה אישיות שונים תמיד היה ברור ומובן כי הינם לוקחים אחריות על מעשיהם, במידה והם מנהיגים ראויים ואשר לא לוקחים אחריות על מעשיהם במידה והינם מנהיגים לא ראויים.

מספר תכונות נהוג לייחס למנהיגים ואשר אלו כנראה תכונות רלוונטיות עבורם: דומיננטיות, דוגמא אישית, כריזמה, רגישות אנושית, אומץ לב ויכולת ראיית הנולד.

מנהיג דומיננטי יודע לבלוט בתוך קבוצה ויודע לגרום לאנשים להקשיב לו ולדעותיו, הינו בעל יכולת להדביק ולחבר בינם ולייצר יכולת הערצה ונשיאת חן בעיני אנשיו. בדרך כלל יהיו זכורים לטובה המנהיגים אשר יודעים לשמש כדוגמא אישית ואשר לא ידרשו מאנשיהם מה שלא ידרשו מעצמם.

הכריזמה הינה תכונה משמעותית וחשובה מאוד למנהיג.

מנהיג בעל קסם אישי, תקשורתי ובעל יכולת שכנוע הוא אחד כזה שיודע למצוא חן מבלי להתחנף, אחד אשר יודע לדבר עם כל אחד כמעט על כל נושא רלוונטי, וכמובן בעל יכולת וכושר שיכנוע בין אם בדרך נעימה ורגועה אולם גם באופן בוטה ואגרסיבי, עדיין שניהם מיוחסים לכריזמה וסביר מאוד להניח כי מנהיג אשר אין לו כריזמה במידה מספקת, יהיה לו קשה מאוד להנהיג, לא בלתי אפשרי אך קשה יותר בהרבה מאשר מנהיג עם כריזמה.

תכונה נוספת ומהותית אצל מנהיג, הינה הרגישות האנושות הן במשמעות החיובית שלה והן במשמעות השלילית.

רגישות זו מתבטאת בעיקר ביכולת של המנהיג לזהות את האדם שעומד מולו ולדעת למנף או לנצל זאת לטובתו בין אם אותו אדם שלפניו בעדו או נגדו, שאז הרגישות הטבעית שלו, במידה וקיימת במידה רבה יוכל לסחוף את אותו אדם אחריו דווקא בזכות היכולת להתחבר אליו מן ההיבט הרגשי.

המנהיג אמור לשמש בין היתר כמורה אשר נותן דוגמא אישית לאנשיו ממקום של כבוד ואינטרסנטיות.

מנהיג לא ידרוש מאנשיו לעשות דברים מסוימים מסבלי שהוא יבצע זאת קודם על מנת להראות להם שהוא לא מתעצל, ממקום שהוא מדגים להם איך לבצע דברים וכמובן ממקום של תחרותיות והדגמה שבעצם הוא מבצע את המשימה הכי טוב, כמובן יצר השליטה, מנהיג ראוי שיהיו לו עוד תכונות אופי בולטות כגון אומץ לב וראיית הנולד.

אומץ לב מאחר וידוע כי למנהיגים באותה מידה שיש להם תומכים יש להם כמובן גם מתנגדים אשר תלוי מאוד בסיטואציה אבל הם יכולים להיות מתנגדים פסיביים או גם מתנגדים אקטיביים וההיסטוריה רצופה ומלאה בדוגמאות אודות מנהיגים אשר הפגינו אומץ רב בהתנהלותם מול ההתנגדות האקטיבית כלפיהם והשכילו לדכא את האופוזיציה כנגדם בין אם התנהלה בחשאי ובין אם התנהלה באופן גלוי ופתוח.

אומץ לב הינה תכונה משמעותית למנהיג גם מאחר ולא פעם הוא נדרש לה.

יכולת ראיית הנולד ויכולת קבלת החלטות אף הן מהוות תכונות קריטיות למנהיג.

היכולת לחזות מראש דברים וסיטואציות ועל ידי כך לתכנן מהלכים קדימה ואף היכולת לקבל החלטות באופן מהיר, אלגנטי ולא מהוסס הן תכונות אשר שלובות אחת בשנייה.

היכולת לייצר מספר תרחישים בראש ולדעת להתכונן אליהם מראש תוך כדי קבלת החלטות אשר יכולות להיות שונות בתכלית השינוי אחת מהשנייה מהווה אף היא יתרון עצום למנהיג מאחר והוא מקדים בחשיבתו ובתפיסתו את יתר האנשים שמסביבו וזה באמת מה שמייחד אותו מיתר האנשים. כמובן שלמנהיג ראוי כדי שיהיו גם אנשים מסביבו שיוכל להאציל עליהם סמכויות ויוכל לסמוך עליהם כי אמונתו ודרכו וכמו כן האינטרסים שלו יושגו על ידם באופן מלא.

בחירת אנשים כאלה עבורו יכולה בהחלט לנבוע מן המקום של ראיית הנולד והבנה גדולה ורחבה של נפש האדם ועל ידי כך בחירה נכונה ומושכלת של אנשים.

קיימים סוגים רבים ומגוונים של הנהגה, החל מדמות שהיא דומיננטית אולם מדובר בכיתות נמוכות בבית הספר כאשר כך קוראים לו או לה מלך או מלכת הכיתה, המנהיגות יכולה להגיע ממקום של תכונות המנהיג הטבעיות וכך כמעט כל דוגמא אשר ניתן להעלות על הדעת כגון מורה בכתה, מפקד בצבא ולא משנה באיזו דרגה, מנהל בחברה ולא משנה באיזה דרג, בין אם מנהל זוטר או שמה מנהל בכיר או המנהל הכללי של הארגון, הין אם מדובר בפוליטיקה ובין אם מדובר במאמן ספורט שמוביל את אנשיו לניצחונות או הפסדים, מנהיג הוא מנהיג עם כל המשתמע מכך כפי שצוין קודם, כמה שיהיו לו תכונות מנהיגותיות ראויות יותר, כך יהיה הוא מנהיג טוב יותר, יעיל יותר, מוערך יותר ובעיקר סמכותי יותר.

כמובן שמנהיג נתקל לעיתים בצורך להיות גם מניפולטיבי ותככן ואולם כנראה שזוהו תכונות כאלה כפיקחות מן ההיבט התועלתני של העניין, הכל תלוי כיצד מנסחים את משמעות הדברים.

נהוג ובצדק רב לאמר כי מנהיגות לוקחים ולא מקבלים, והכוונה הינה כי בסופו של דבר במידה ואין תכונות מולדות אצל המנהיג שאז הדברים יתגלו במוקדם או במאוחר והמנהיג לא ישרוד ויחזיק מעמד.

חשוב לציין כי מנהיגות הינה סוג של ווקום אשר צריך ואף חייב להתמלא מאחר וקבוצה או גוף או ארגון או חברה או אפילו מדינה, אשר הינה פעילה, דינמית ואקטיבית, חייבת ללא ספק את האדם המסוים אשר יעמוד בראשה וישכיל לקחת את ההחלטות הרות הגודל וכמובן את האחריות במידת הצורך.

ניתן לאמר לדוגמא על אנשים מסוימים שהינם מנהיגים מבטן ומלידה ואשר הינם אנשים דומיננטיים ובשורש הדברים שליטים ושולטים כאשר בסופו של דבר ניתן בהחלט לציין ממבט על כי רוב האנשים ולמעשה כולם, אם כי ישנם כאלה אשר לא מודעים לחלוטין לגבי מה הם – מנהיגים או מונהגים.

כל אדם, כאשר נלחץ הוא אל הפינה ובסיטואציות אשר ניתן להגדירן כקיצוניות כגון מצבי קיצון של פיגועים או מלחמות נמדדים הם בדיוק שם.

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הזעזועים

מצבים קיצוניים של זעזוע נפשי גורמים לאדם למצב חווייתי מטלטל כאשר יכולת ההדחקה שלו מביאה אותו להדחיק ויכולת ההכחשה שלו יכולה לגרום לו להכחיש ואולם בשני המקרים הללו, הנזק נעשה כבר והחריצים והצלקות לא נעלמו. דבר זה עלול לגרום לאותו אדם להתנהגויות מסוימות אשר יעידו עליו כי נפשו נפגעה באופן כזה או אחר

קרא עוד »