תיקשור בנושא ההיסוסים

תיקשור בנושא ההיסוסים

כאשר אדם מסויים מתלבט בין מספר דברים שאז נהוג לומר כי הוא לא סגור על עצמו או שהוא מהוסס, מאחר ועל פניו נראה כי הססנות הינה תכונת אופי, כלומר אומרים על אדם כי הוא הססן. הוא חשדן, לא בוטח ביכולותיו מקבל החלטות והדבר כנראה נובע מחוסר ביטחון עצמי.

הססנות הינה תכונת אופי אשר ניתן לומר כי באופן מובהק יש באותו אדם כמה וכמה דעות וכמה וכמה מחשבות אשר מקננות בו ולא מתקבלת ההחלטה מאחר ומתנה ויכוח פנימי בתוך ראשו ונפשו של אותו אדם.

הקולות אשר משמיעים את דברם באופן כזה שהוא יכול לשמוע ממש את הוויכוח הפנימי אשר גורם לו את חוסר היכולת להחליט לכאן או לכאן מאחר ואינו מחובר לקול אחד אשר יעיד בפניו כי זהו הכוון וזוהי הדרך.

מאין מגיעים הקולות הללו אשר משמיעים את קולם? ובכן ישנם מספר גורמים אשר יכולים לבוא בחשבון. כאשר שומע אתה מספר דעות ומרגיש אתה את ההססנות מתגנבת שהרי יש לך דווקא סיבה טובה לשמוח.

חשובה מאוד ההרגשה כי יש ספק מנקר ושאז יש צורך ברור להקשיב לכל הדעות ולכל הקולות אשר קיימים בתוך הראש ולא להדחיק ולא להבריח אותם מאחר וזהו למעשה קול פנימי אשר אלמלא היה נדרש לך שאז לא היה קיים ולא היה נשמע כלל.

אותו קול פנימי אשר הינו למעשה המצפון הפנימי אמור לגבור בסופו של דבר על כל יתר הקולות האחרים אשר משמיעים קולם ואותו קול אשר נשאר אחרון אחרי שכל יתר הקולות הפנימיים אשר נשמעים וגורמים להיסוסים, למחשבות, להתלבטות ולחוסר היכולת לקבל החלטה שאז עם הקול הזה, הקול הפנימי המנצח יש ללכת ולקבל אותו ובאותו הרגע ממש ההיסוסים יעלמו.

ואולם מה יוצר את ההיסוסים, את ההססנות ומדוע הקולות הללו צצים וצפים ומשמיעים את קולם ואת דעתם? הקולות הפנימים אשר נשמעים נחלקים לכאלה אשר הינם למעשה מחשבות של התנהגות והתנהלות סטנדרטיים ומקובלים אשר מהוות את המצפון החיובי של אותו אדם.

לדוגמא, גבר אשר מהסס אם לבגוד באשתו או שעליו להניח את העניין ולדחות אותו. בראשו של אותו אדם מספר קולות והראשון והחזק ביותר הוא המצפון שלו שמגיע מלשון מצפן משורש צ.פ.ו.ן.

המילה מצפון הינה רבת משמעות ובעלת מספר מימדים ומהווה משקל כבד ביותר במשוואה הזו של תדר ההיסוסים שהינו תדר רחב ביותר ועוצמתי ביותר וכאשר נמצא ונוכח לא פשוט לפרק אותו.

המצפון של האדם מנחה ומורה לו מהי הדרך שבו למעשה מצופה ממנו להתנהג על מנת כי ינהג באופן המוסרי.

במצפון טמונה או מוצפנת ההתנהגות הבסיסית של האדם וזהו האלמנט החזק ביותר אצל אדם שמרגיש כי הוא עושה או עשה מעשה אשר איננו מוסרי שאז המצפון מעיק ומאיב עליו ומשתלט על יתר דעותיו והקולות הפנימיים אשר משמיעים גם הם את קולם במעמד זה.

המצפון אומר לאותו אדם כי אסור לו בשום פנים ואופן לבגוד באשתו ומעלה טיעונים חזקים וברורים של מוסר והתנהגות נאותה וכמו כן מעלה טעונים אשר באותו רגע נשמעים מאוד הגיוניים כגון – מה יקרה אם אשתו תדע, מה יקרה אם הדבר יתפרסם ברבים, מה יקרה אם משפחתו תדע וכל הסיבות שמסביב וזה למעשה הקול הראשון אשר נשמע.

המצפון אמור לתת לאדם את המענה הראשוני ומהווה למעשה סוג של DEFAULT אשר כמו מצפן שלא משנה איפה אתה נמצא ובאיזה כוון אתה הולך, ברגע שתפעיל את המצפן והנחה שהוא תקין ומכוייל כהלכה, יראה לך תוך מספר שניות את הכוון של הצפון, ושאז תוכל לדעת להציב מידע ולראות במידה וכעת חושך ולילה, את כוכב הצפון ממולך ושאז תעדיף ללכת למקום מידיעה ולא מחוסר ידיעה.

המצפן מורה לאותו אדם שמהוסס הוא את הכוון הברור והמובן מראש איזו היא הדרך המומלצת בעבורו.

ואולם בדרך כלל כאשר האדם מקבל החלטה והמחשבות ממשיכות לנבוע כמעיין המתגבר שאז ההיסוסים ממשיכים על אף המצפון שאמר את דברו.

למעשה למצפון האנושי יש מספר מימדים וזוויות אשר בעת מחלוקת פנימית משמיע את קולו ואומר הוא את דברו, מה שמגביר את ההססנות אצל אותו אדם.

המצפון ראשית מביע את האופציה הראשונה שלו מכיוון שעל אותו גבר לא לעשות את המעשה אשר רוצה הוא ומנגד באה המחשבה של המצפון ההומני אשר נותנת לו זווית נוספת על הדברים והוא אומר לעצמו כי אמנם אין הדבר מוסרי אולם מדוע לו למנוע מעצמו משהו שאותו הוא כל כך רוצה וחושק בו ומדוע עליו לוותר על זה כי הוא הרי אמור לשמח את עצמו ולגרום לעצמו עונג, תשוקה רבה ותאווה וכמובן פורקן.

שני הצדדים המנוגדים הללו יוצרים את הקונפליקט הפנימי או ההססנות.

למעשה על מנת לבחון לעומק את נושא ההססנות צריך להבין כי אותו גבר שבדוגמא לוקח את כוון המצפון ואת נושא הקולות הפנימיים שלו לכוון הבסיסי ביותר שלו וזהו ניסיון שהוא עומד בו בין אם הוא מתנהג בצורה טובה או בצורה רעה.

כלומר כל דבר כזה עומד בגבולות הגזרה של התנהגות טובה או רעה.

המצפון נותן לו את התחושה כי אם הוא מתנהג בניגוד לצו מצפונו שאז ניתן להגדיר אותו כרע ואילו אם הוא מתנהג באופן תואם לדבר המצפון שאז הוא אדם טוב.

בנוסף לקיצוניות הזו, קיימים עוד מספר אלמנטים אשר מסבכים את העניין עבורו ואלו הם קולות פנימיים נוספים אשר תומכים הן בחיוב והן בשלילה והם מגיעים בדרך כלל מגלגולים קודמים שלו אשר חוו את אותה תחושה בדיוק ולכן מציפים את הדברים מתת ההכרה שלו אל תוך ההכרה וניתן לתת דוגמא אשר במידה והמחלוקת הפנימית שלו מציפה רגש של פחד להיתפס שאז ובמידה והפחד הזה מושרש בתחושה אשר חווה פעם, בגלגול אחר, שהרי התחושה אצלו תהיה חזקה ומוחשית ותגביר עוד יותר את ההיסוסים ואילו אם בגלגול אחר מחשבות התשוקה הינן דומיננטיות, שאז יתגברו אצל אותו גבר הרצון, ההיסוסים יתמעטו כלא היו ואז דעתו תוסח ואותו גבר יחליט בסופו של דבר ללכת נגד צו מצפונו ושאז הוא יעשה מעשה ויהיה מוכן ומזומן לשאת בתוצאות מעשיו מתוך החלטה וחוסר היסוס.

ואולם המצפון אשר כאמור הינו מרכיב מהותי ומשמעותי מאוד בתדר ההססנות, הינו רב מימדי ויש חשיבות מאוד גדולה להבין את משמעות המסרים אותם מעביר המצפון כי למעשה המצפון מחובר בקשר בלתי נפרד גם לבינה של אותו אדם.

הבינה נותנת הבנה על דברים מסויימים אשר באותו רגע שהמצפון מתעורר היו מוחבאים ומוצפנים.

ברגע שהמצפון אומר את דברו שאז לאנשים מסוימים יש נטיה לנסות ולא להקשיב לדברים כי הם פוחדים פחד גדול להיות מוסתים מן הדרך שאותה רוצים לקחת ולא רוצים כי המצפון ימנע זאת מהם ולכן יש נטייה להדחיק את הקולות שמנסה להשמיע המצפון, מה שעוד יותר מגביר את המחלוקת הפנימית וכפועל יוצא גם את ההיסוסים.

אותו אדם אשר ההססנות הינה הדרך הנוכחית שלו לא יעז להמרות את צו מצפונו מאחר והוא נע על הציר הזה של שחור ולבן קיצוניים, טוב ורע מוחלטים, ראיה מעוותת של הדברים ובניית תרחישים הנובעים אך ורק מתוך פחד מפני מה שיפול עליו במידה וילך נגד מה שהמצפון מורה לו.

הססנות ברמות כאלה יש לומר ממבט על מובילה היא למצב של מחשבות טורדניות ובהחלט הסימפטום מאוד דומה לכן נקבע בעבורך כי הססנות כמוה כתדר שלילי ולא רצוי ובדרך כלל ההססנות נובעת ממקום של פחד, חרדה גדולה וחוסר הבנה וידיעה של הדברים.

אותה הססנות יכולה למעשה להסתיים ברגע אחד, שבו אולי מישהו אחר יבוא ויקח את המושכות לידיים ויקבל את ההחלטה כי למעשה ההססנות נובעת ממקום של חוסר יכולת לקבל החלטה והדבר גורם לחרדה, פחד ותסכול גדול.

הפתרון, איפה, מסתתר למעשה ביכולת של אותו אדם לקחת את אפקט המראה ולנסות להתבונן על עצמו מן הצד על ידי כך שינסה לחשוב מה היה ממליץ לאדם אחר אשר היה בא לבקש עצה או להתייעץ ועל ידי כך הוא יכול להסתכל ולנתח את הדברים באופן אובייקטיבי פחות או יותר.

ההססנות הינה תדר משמעותי שעיקר הוויתו הינה לעקב דברים והתרחשויות אשר מצויות בתהליך מתקדם.

ההססנות הינה ודינה כמו הספק אולם היא הרבה יותר רחבה מספק שהינו נקודתי וספציפי.

ההיסוסים יכולים ללוות את האדם במשך זמן רב ובאופן שלא ירגיש איך מדבר אחד, מנושא ספציפי, אשר גורם לו לאדם להסס שאז התדר הזה הולך וגובר ומתחיל להתפשט ממש כמו מחלה ממארת.

האדם מתחיל להסס בעוד ועוד דברים ונושאים מכיוון שחוסר בטחונו וחוסר היכולת שלו לקבל החלטות הולכת וגוברת.

מצד שני עליו לקטוע בבת אחת את התדר הזה אשר כפי שנאמר גורם לאורך זמן למחשבות טורדניות אשר יבשילו ויהפכו לכלל מחלות כרוניות אשר בהן ילקה האדם ללא ידיעתו וללא סיבה נראית לעין מי שמפרש הססנות כסימן ואות לעצירה מוחלטת, לא מפרש זאת נכון.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הברכות

כאשר מקבל האדם ברכה, מתייחס הוא אליה במלוא הרצינות מאחר ונזקק הוא להודיה.
החיזוקים שאותו מקבל האדם מעצימה אותו ומקבעת את האנרגיה המיוחדת אשר נובעת מן הפנים אל החוץ .

קרא עוד »

תיקשור בנושא התובנה

התובנה היא היכולת לנתח מצבים וסיטואציות ובעקבות אותו ניתוח של נסיבות האירוע גם להסיק את המסקנות אשר מובילות אל דרך הפעולה הנדרשת.

קרא עוד »