תיקשור בנושא ההבנה

תיקשור בנושא ההבנה

את הפער התפיסתי בין הבנה לחוסר הבנה ניתן לפתור בכמה וכמה אופנים.

בדרך כלל חוסר הבנה היא פרק הזמן מרגע שחולף לו בראשו של אדם דבר מה אשר אינו מובן לו וזה יכול להיות כל דבר, החל ממחשבה מורכבת אודות משהו מסובך אותו חושב הוא או למשל צורת התנהגות מסויימת שבה התנהג מישהו אשר מכיר אותו אדם, שהרי רוב הזמן שחושב האדם על אודות אותו דבר מסויים דרך כללשאז הוא שקוע כולו במחשבות שיושבות ושוקעות תחת הערך של חוסר הבנה.

מרגע שברור לו לאותו אדם כי הוא אינו מבין דרך כללשאז הוא מתחיל לנסות ולפתור את הסוגיה הספציפית וטרוד כולו במחשבות.

מסתבר שבאותו רגע שבו הוא מגיע למסקנות בדרך כלל הוא עוזב את העניין ועובר לאתגר הבא שצריך הוא להבין דבר מה נוסף שאותו לא הבין וכך חוזר חלילה ושוב ושוב.

למעשה, הבנה הינה השלב הסופי של תהליך חוסר ההבנה אשר הינו ארוך בדרך כלל ושואב מחשבות ואנרגיות רבות מן האדם אשר מטריד את מנוחתו במחשבות ארוכות וכמו כן בזמן רב אשר מגדיש הוא לעיתים במודע ולעיתים באופן בלתי מודע.

הדרך הזו שמגדיש האדם בניסיונות ההבנה הכושלים שלו לעיתים מביאים אותו למסקנות מסויימות שאותן מתייק הוא במוחו תוך כדי תהליך המחשבה ולעיתים במידה ואותו אדם הינו חסר סבלנות דרך כללשאז יש לו נטייה להגיע למסקנות מאוד מהר, גם אם הן אינן נכונות בעליל, אולם מכיוון שאין לו יותר מידי סבלנות הוא פשוט מקבל תובנות מסויימות שאינן שלמות ואף אינן נכונות ועם זה הוא ממשיך הלאה כאשר למעשה התובנה שלו חלקית בלבד.

ומצד שני ישנם אנשים אשר כאשר חושבים הם אודות משהו מסויים המעסיק את מוחם ואין הם מצליחים להגיע להבנות באותו נושא הם מגדישים לזה זמן רב מאוד ולעיתים יותר מידי זמן אודות המחשבות לגבי אותו עניין.

ניקח לדוגמא כאשר אדם מנסה להסביר לעצמו צורת התנהגות מסויימת של חבר אשר דיבר באופן לא מכבד אל עבר אותו אדם ואף העליב אותו בפומבי דרך כללשאז מנסה האדם הפגוע להבין ולהגיע למסקנות אודות מדוע בכלל התנהג החבר בצורה כזות וברגע שמנסה הוא להבין ועד הרגע שמגיע למסקנה זהו למעשה תדר מאוד מסויים, תדר ההבנה.

גם אם רוב הזמן התדר אצל אותו אדם מצוי בתדר נמוך.

הבנה היא תהליך אשר בדרך כלל מתפתח עם הזמן ועם המחשבה, כלומר, ככל שמשקיעים יותר זמן בעניין מסויים ובמחשבה אודות אותו עניין מסויים, כך נצבר עוד ועוד מחשבות, היסוסים, לבטים וספקות אודות אותו נושא שכרגע הינו בסטטוס של אי הבנה ושל ניסיונות להבין.

ואולם, הדחף להבין והאתגר  המפעם בו באדם על מנת להגיע למצב של תובנה, מנקר בו ולא מרפה עד כי לעיתים מגדיש האדם, שלא במודע, את כל חייו לעיתים על מנת להבין משהו מסויים ומעסיק הוא את עצמו בסוגיה.

לדוגמא נוכל להביא את ההבנה לגבי מהו אותו רגש מופלא שהוא האהבה, או למשל ההבנה כיצד בדיוק פועל הגוף האנושי או כל דבר אחר אשר מסובך להבנה ומורכב עד מאוד.

כל תהליך ההבנה המורכב רובו ככולו כאמור מחוסר ההבנה, הינו תהליך של למידה, ניסוי ותהיה, ניסוי וטעיה וזהו למעשה מצב של הפנמה ברוב הזמן וכמו כן תהליך של שאילת שאלות וניסיונות לפתרונות מסויימים אשר יביאו אולי את הגאולה ואת התשובות שיתנו תמונה מלאה ורחבה ככל האפשר על מנת להגיע לפתרון אשר יניח את דעתו של האדם ויוכל הוא להגיד לעצמו כי הגיע ההבנה המבורכת סוף סוף.

לעיתים, מרוב תסכול, על כך כי אין עולה בידו של האדם להגיע להבנה והוא תקוע זמן רב מידי בחוסר ההבנה, דרך כללשאז מואס הוא בניסיונות לפתור את הסוגיה ודרך כללשאז מחליט הוא על פתרון מסויים, גם אם אינו סגור עליו לגמרי, העיקר לשחרר את המחשבה המטרידה אודות חוסר ההבנה ולסמן וי על העניין.

הבעיה מתחילה ברגע שאותה תובנה מוטעית יוצאת אל האור בתור הבנה נכונה ומתחילה להסתובב בעולם תחת כותרת של הבנה ולא של אי הבנה או חוסר הבנה.

מחקרים רבים אשר למעשה תוקצבו במשך זמן מסויים ופרנסו אנשים מסויימים אולם כאשר נגמר התקציב עדין החוקרים לא הגיעו למסקנות סופיות יתכן ועל מנת להציג כי כן הבינו, יכתבו מסקנות לא מלאות אבל עם תובנות ברורות אף כי הם לא ברורות, יש עוד הרבה סיבות מדוע לעיתים משהו שהוא לא מובן, משנה כותרת למובן, אולם ברוב הפעמים זה קשור לזה שהאדם הינו בדרך כלל חסר סבלנות לגבי יכולתו להשקיע זמן בלמידה והפנמה אודות נושאים מורכבים ולא מובנים.

ניקח נושא מורכב וטעון מאוד כגון המוות והחיים שהוא לבד נושא כל כך מורכב ומסובך עד כי מעט מאוד אנשים יכולים לומר כי מובן הוא להם.

נושא החיים והמוות העסיק, מעסיק ויעסיק את מחשבותיהם של אנשים רבים במהלך ההיסטוריה ומשום מה לא הגיעו למסקנות מאוד מסויימות אודות הנושא ודרך אותו חוסר הבנה התפתחו להם כל מיני אוריות אשר חלקן קיימים בהן אמיתות מסויימות לגבי הבנת הנושא אולם כל אחד לוקח את הנושא בדרך שלו ובדרך שאותה יכול הוא להכיל ולהפנים ואף להסביר אותו לעצמו.

ישנם המדענים אשר ינסו להוכיח ולהבין דרך המשקפיים שלהם ודרך האמצעים העומדים לרשותם וישנם אנשי הדת אשר ינסו להבין תחת אמות המידה והערכים שלהם עצמם וישנם כמובן גם האנשים הפשוטים והלא מתוחכמים אשר יעמיקו בנושא זה.

המשותף לכולם הוא הרצון לידע ולהבנה ואכן כולם בשלב כזה או אחר מגיעים לתובנות מסויימות וחיים איתם בשלום מבלי לקחת בחשבון האחד את תובנותיו של האחר.

למשל המדענים יסבירו את החיים והמוות כתהליך שיש לו התחלה וסוף עם כל מחזור חיים של אדם המתחיל ברגע שהופרתה ביצית על ידי זרע ושם מתחיל מחזור החיים ועד לרגע שמוחו וליבו של אותו אדם מפסיק לפעול ודרך כלל שאז זהו המוות. זה מבחינת המדענים.

מבחינת אנשי הדת, החיים והמוות הינם שלבים בדרך.

כל דת לפי אמונותיה שלה, אולם רובן ככולם אכן באופן כזה או אחר רואות את החיים והמוות כשלבים אל הישועה ואל שלב שנקרא תחיית המתים או יום הגאולה או ביאת המשיח וזהו היום שבו יחזרו המתים אל החיים וזוהי אמונה אשר נותנת לאנשי הדת את ההבנה לגבי החיים והמוות, וכיום גם האדם הפשוט אשר מבחינתו אדם שנולד דרך כלל שאז זוהי שמחה גדולה כי משפחתו גדלה ויש לו את מי לגדל ולמי להעניק ולתת אהבה ועד לשלב שאותו ילד גדל ונהיה עצמאי וכך גם כאשר מישהו מסיים את חייו ומת ואז האדם הפשוט עצוב ומתאבל על לכתו של האדם האהוב שמסיים את חייו לעיתים צעיר מידי ולעיתים בדיוק בזמן ההגיוני, הזקנה ודרך כלל שאז יש לאדם הפשוט תובנות פשוטות לגבי החיים ולגבי המוות.

ואולם תהליך של הבנה, כפי שצויין לא פעם, לוקח את הזמן שלו ולעיתים תהליך זה הינו קשה ומייגע ואף מצריך את אותו אדם למאמץ יתר וגוזל ממנו הרבה אנרגיות.

נביא דוגמא מסויימת לגבי ניסיון להבין מהו אלוהים.

האדם הקדמון נאלץ להתמודד עם מצבים של חוסר הבנה כנראה יותר מכל תקופה אחרת בהיסטוריה האנושית.

האדם הקדמון היה עסוק רוב הזמן במשימות הישרדותיות קשות ורוב הזמן היה צריך לדאוג למקום מסתור לו ולמשפחתו ולשבט שלו והיה צריך לדאוג כל הזמן למזון עבורו ועבור השבט שלו ורק בזמן הפנאי שלו העלה שאלות לגבי דברים שלא הבין. ואכן היו הרבה מאוד דברים לא ברורים לאדם הקדמון ובעיקרי הדברים עמדו תופעות הטבע השונות כגון: שמש, ירח, משקעים, עונות השנה ואט אט במסלול הבנתו והתפתחותו קלט הוא דברים מסויימים כגון: המחזוריות בטבע, היום והלילה, החיים והמוות, השמש והירח, עונות השנה ואז באופן הגיוני הגיע למסקנה בדרך להבנה כי כנראה יש גורם מסויים אשר גורם לדברים הללו לקרות ומטעמי נוחות קרא לו – אלוהים.

גם את מושג הזמן המציא האדם מטעמי נוחות, על מנת לקבע את נושא המחזוריות בטבע ועל מנת לסגל לעצמו סדר ומשמעת שיכנסו לתוך מסגרות של זמן.

אלו ההמצאות של האדם אשר נבעו מתוך הבנה מסויימת של הדברים.

ואמנם התובנות הללו שירתו, משרתות ואף ישרתו בעתיד את האדם באופן כזה שלמעשה אם יש משהו שהוא כבר מרגיש שהבין בדרך כלל שאז לא יתעסק בניסיונות ההבנה הנוספים.

ההבנה לגבי אלוהים שונה כאמור מקבוצות אנשים שונות ומסוגי אנשים שונים וכל אחד מחזיק בהבנה שונה לגביו.

כאמור, ההבנה היא יחסית תמיד ביחס לאמת ואנו ממבט על נומר בעבורך, יורם יקר, כי תהליך שאילת השאלות והטלת הספק שאותו מכיר אתה מזווית נוספת של הזמן האחרון, יכול לתת גם את נקודת הראיה שלך בנושא וסביר להניח כי תוכל למצוא את המכנה המשותף לכל הדעות והתובנות אשר בהן אוחזים אנשים שונים לגבי נושא לא מובן לרוב בני האדם.

ואכן בעיני רבים אשר לא בהכרח שייכים לזרם מסויים, אלוהים הוא אותה ישות אשר גורמת לדברים לקרות או לא לקרות, אלוהים הוא דמות אשר יודעת הכל, מחליטה על החיים והמוות, על השמש והירח, על עונות השנה ועל עוד כמה דברים מהותיים.

אלוהים הוא המפקד העליון של היקום והעולם ומכיוון שכך כנראה שבסדר ההיררכי של הדברים אין דמות חזקה ומשמעותית יותר מהאלוהים או שליחיו על פני האדמה אשר מעבירים את המסרים ממנו.

נהוג לחשוב כי כמה שאוכלוסיות נחשבות לפחות מלומדות כך האמונה באלוהים חזקה יותר וההפך.

ואולם אין הדבר מדוייק.

ההבנה וחוסר ההבנה תלויות בעיני רוב האנשים במה שהם מסוגלים להרגיש אותו בחושיהם ובמוחם ואין בעיה להבין משהו שיש לו גוף ותוכן למשל קשה להבין מה זה אלוהים כי אין תמונות שלו ואין קולות שלו ואין אפילו הוכחות בדבר קיומו, אולם אין ויכוח או אי הבנה לגבי תפוח למשל, יש לו לתפוח, הרכב כימי וסוגים שונים, וזנים שונים, וצבעים וריחות, אפשר לגעת בו, לראות אותו, לשמוע את צליל הנגיסה בו, ניתן להריח אותו והוא מובן וברור ולכן גם אין ביחס אליו עוררין וספקות ואינו מעסיק את מוחנו יותר מידי.

הדברים הלוא מובנים והלוא ברורים הינם אלה אשר מטרידים את נפשנו ואת חוסר הבנתינו.

אם כך, כעת נוכל להגיע למקום שבו ברורים הדברים בעבורך כי ההבנה למעשה היא שלב מסויים בדרך לאמת ולהסקת מסקנות שונות ביחס לדברים לא ברורים.

כאשר קיימת לאדם הבנה בנוגע למשהו בדרך כלל שאז קיימת לו הקלה מן הדבר עצמו, צורת התנהגות מסויימת אשר לא ברורה כאשר מגיעה היא לפתרון והבנה מצד האדם שהרי כאילו ירדה אבן מליבו.

לאדם המודרני נושא ההבנה הינו פשוט הרבה יותר מאז המצאת רשת האינטרנט והמצאות כל מיני אפליקציות אשר מחוברות אל מאגרי מידע שונים אשר יכולים לתת תשובה לכל דבר כמעט וקיימת אמירה מסויימת שאם פעם אלוהים היה נחשב למאגר המידע הגדול והאיכותי ביותר שהרי כיום נכנסה למשבצת של אלוהים, חברת גוגל.

כיום כמעט כל אדם אשר מחזיק ביכולת לחפש במאגר הנתונים ובמנוע החיפוש יש לו גישה חינם אין כסף למאגר של מידע, תמונות, צבעים וכמעט כל דבר אשר יעלה על דעתו והדברים הינם זמינים, נגישים, פשוטים וקלים לכל אחד ולכל אחת.

ואולם אליה וקוץ בה. אם פעם השקיע האדם זמן רב בניסיונות להבין והדרך שבין העלאת שאלה, דרך ארוכה של תהיות וניסיונות להבין דבר מה, האופציות הרבות בדבר תשובות, הדיונים, השיתוף, המחשבות והתהיות עד לרגע ההבנה יתקצרו היום באופן לא פרופורציונלי והים בדרך כלל מקבלים את ההסברים דרך אותו בסיס נתונים ולא מערערים עליו ואף לא משקיעים יותר מידי מחשבות.

ואולם בזכות העובדה שקל למצוא תשובות וההבנה פשוטה הרבה יותר, פועל יוצא של זה הינה העובדה הבלתי מעורערת היא האדם מתורגל הרבה פחות מפעם לבצע את מהלך החשיבה מאחר והטכנולוגיה משלימה עבורו את הפער הזה. מישהו כבר חשב על זה קודם ורשם את הדברים בעבורו.

פעם היו הדברים נרשמים בספרים והיום הדברים נרשמים בגוגל שהוא בסיס הנתונים הגדול ביותר המוכר לאדם.

נושא ההבנה מעסיק מן הסתם לא רק את האדם ביחס לעצמו אלא מעסיק גם את המגזר העיסקי.

העולם הישן של לפני 20 שנה ויותר היה מנוהל בשיטות אשר כיום נראות פרימיטיביות ואולם הטכנולוגיה ושיטות שונות של אגירת נתונים אשר התפתחה מאוד בשנים האחרונות נותנות לאדם יכולת מרשימה מאוד ביחס של ניתוח נתונים וכריית נתונים באופן כזה שבסיסי נתונים ענקיים ומתוחזקים להפליא יכולים כיום ובאופן מרשים ביותר להביא הבנה באופן מהיר ביותר ואף באופן מנומק להפליא זהו עולם האנליזות אשר באמצעותו ניתן להבין תהליכים או דברים באופן כל כך מהיר עד כי הדבר היחידי שנשאר הוא נושא קבלת ההחלטות על סמך נתונים שונים.

לדוגמא ההבנה של חברה מסויימת לגבי לקוח מסויים קלה מאוד בזכות אותם כלי ניתוח נתונים הנותן הבנה רחבה ומכאן גם יכולת קבלת החלטות מהירה ביותר, המשלימה את המסלול הזה של שאלה, ברור הדברים, הבנה / תובנה / מסקנה, ואז הנעה לפעולה ואכן העולם נהיה הרבה יותר דינמי בעולמות העסקיים שם החברות אשר יכולות להרשות לעצמן מצטיידות בכלי אנליזה מאוד מתוחכמים ומתקדמים על מנת לגבות את ההבנה גם דרך מספרים ועובדות יבשות.

ניתן לומר כי מידי יום נלקחות מיליוני החלטות אשר משנות דברים וגורלות באופן הרבה יותר אינטנסיבי מאשר בעולם הישן.

בעולם הישן הושקע זמן רב מאוד בניסיונות לחקור ולהבין דברים והחלטות, היו איטיות הרבה יותר. מכאן נוכל להסיק את המסקנה כי האדם המודרני משתמש באופן משמעותי הרבה פחות במוחו לצורך הבנת דברים מאשר פעם ומשמעות הדבר היא כי התלות בטכנולוגיה כתחליף למוח האדם הינה תהליך אשר אי אפשר להחזיר אותו אחורה גם אם יודעים כי משמעות הדברים הינה למעשה סדיקת המוח האנושי והתמקדות שלו בשימוש פחות מפעם ונוכל להשוות זאת בעבורך לגוף אשר מאומן באופן קבוע אל מול גוף אשר אינו עוסק בשום פעילות גופנית, כך גם המוח האנושי כאשר מנסה להבין משהו בדרך כלל שאז פעיל הוא ועובד ואילו כאשר אינו מצוי מעל תדר מסויים שהוא סטטי ופעיל הרבה פחות כך שלמעשה האדם משחרר את הצורך בהבנה עבור מישהו אחר ומשהו אחר.

בעתיד הנראה לעין ניתן לומר כי מוחו ההולך ומתנוון של האדם יהיה תלוי לחלוטין באפליקציות ובבסיסי נתונים אשר חלקם חכם יותר וחלקם חכם פחות אולם למעשה הידע וההבנה של הדברים יהיה מצוי באותם שרתי על המסוגלים להחזיק כמויות אינסופיות של נתונים יבשים יותר ויבשים פחות. ובמילים אחרות, התשובות יהיו קיימות והחוכמה היא כיצד לשאול את השאלות נכון על מנת לדייק ככול האפשר את אפשרויות חיפוש המידע.

המעבר ממצב  של חוסר הבנה למצב של הבנה שונה בדר”כ מאדם לאדם והינו מאוד אינדיבדואלי לכל אחד ואחד. אולם אם ניקח את המילה “הבנה” שהרי שורש המילה הינה ב.נ.ה. מלשון בניה או בנין, מה שאומר כי למעשה ישנה סוג של הרכבה או איסוף פיסות מידע כמו לבנים בקיר שנבנות אט אט לקיר, כך גם פיסות מידע כמו לבנים בקיר שנבנות אט אט לקיר, כך גם פיסות מידע שנבנות אט אט להבנה ואז התמונה שלמה וניתן לאמר בפה מלא – הבנתי.

הראייה החדשה של פיסות המידע שהתחברו לכלל הבנה מקבלת משמעות חדשה ומעבר ממצב של חוסר הבנה למצב של הבנה.

ישנם כמה מכשולים בדרך להבנה מלאה של נושא מסוים ונמנה אותם כאן – ניתן לדוגמא את המילה כלב, כאשר מעולם לא ראינו כזו חיה, מנסים לתאר לנו אותה כחיה בעלת 4 רגליים וזנב ואולם אם בדימיוננו ראינו חתול, עם 4 רגלים וזנב שהרי ההבנה לגבי כלב הינה זהה לזו של חתול אפילו שכאשר נבין באמת את המשמעות  המילים שהרי נדע כי לא באמת הבננו.

שנית, הסתירה, ברגע שמבינים משהו אבל בא מישהו וסותר באופן הגיוני את ההבנה שהרי באותו רגע ההבנה כבר הולכת לכיוון החדש כי הוא לא מבוסס מספיק ולא חזקה ולכן ניתן לערער אותה בקלות.

הנושא השלישי הינה הבנת ההקשר בין הדברים ומשמעותם, אם אין הקשר הגיוני או משמעותי בין הדברים שנאמרים ובין היכולת לחבר אותם לכלל מידע ברור ומובן שהרי הדברים הינם עדיין ברמת הבלתי מובנים כי לא הצלחנו לחבר את המידע המפוזר לכלל הבנה.

ישנו תסכול מאוד גדול אצל אנשים רבים שנשאלים למשל בבית הספר “הבנת?” לאחר מספר פעמים שהסבירו להם את התשובה ואולם הם עדין לא הבינו והם מהנהנים בשקט אך הם לא הבינו באמת ולא יידעו להסביר.

השיטה הספציפית הזו אשר למעשה אובחנה כלא נכונה, שימשה את המורים בכל רחבי העולם שנים רבות והיא דיברה אודות “לשנן היטב את החומר” ומשמעותו לקרוא שוב ושוב עד כי תוכל לאמר בעל פה משפטים מסוימים אולם היכולת לאמר בעל פה משהו אינה אומרת ואינה מעידה על כך כי הבנת את משמעות הדברים.

השינון בעל פה לעיתים רבות והציטוט שלאחריו יכול לתת את הרושם כי הבנת בגלל היכולת המילולית לאמר משהו אולם בפועל אין הבנה של הדברים.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הברכות

כאשר מקבל האדם ברכה, מתייחס הוא אליה במלוא הרצינות מאחר ונזקק הוא להודיה.
החיזוקים שאותו מקבל האדם מעצימה אותו ומקבעת את האנרגיה המיוחדת אשר נובעת מן הפנים אל החוץ .

קרא עוד »
חברות

תיקשור בנושא החברות

חבר אמיתי ישמח בהצלחותיך ללא קנאה וצרות עין ויעצב אל מול כשלונותך ולא ישמח לאידך מאחורי גבך רק כי אמרת לו שאתה לא מקבל את דעתו ואת המלצתו ובגלל זה הגיע הכישלון.

קרא עוד »