תיקשור בנושא ההכחשה

תיקשור על ההכחשה

כאשר האדם איננו מסוגל מצד אחד או שאינו רוצה להכיל מידע מסוים אשר אותו מעדיף להדחיק מסיבה מסוימת שאז למעשה מבצע מוחו תהליך של הכחשה של המציאות אם זה באופן נקודתי או יתכן גם באופן מתמשך ולאורך תקופה ארוכה.

שינוי תחושת המציאות על ידי האדם על מנת שלא יהיה צורך בהתמודדות עם מידע אשר לא תהיה לו את היכולת להתמודד ולכן, על פניו, ההכחשה היא למעשה מנגנון הגנה מסוים עבור האדם למרות שהוא יודע היטב את המצב ובוחר להכחישו הן בעיני עצמו והן כלפי הסובבים אותו מאחר וקיים עוד מנגנון אשר דומה להכחשה והוא ההדחקה ואולם מבחינת המכחיש הדבר עדיין קיים ומבחינת המדחיק המידע כלל לא קיים מכיוון שהודחק לקרן זווית ולא משמש כפקטור להתייחסות.

קיימים סוגים רבים של הכחשה וביניהם הכחשה של אדם בדבר דברים רעים שקרו כגון מוות או מחלה וקיימת הכחשה של התמכרויות.

אצל האדם ההכחשה הינה תהליך עצמי ואשר ברוב הזמן כאשר אצל מתמכרים לדברים מסוימים ישנה תחושה שאולי הדבר לא נכון עבורם, הם מבצעים תהליך של עבודה פנימית על עצמם ומשכנעים את עצמם כי אומנם הם מכורים אבל למעשה קיימת סיבה טובה לדבר.

מכורים לסיגריות נשבעים כי העישון מרגיע אותם מבלי להבין כי הם מכחישים את העובדה שהם פשוט מכורים לסמים וברגע שהם מעשנים אז ההתמכרות באה על סיפוקה הזמנית וזו ההכחשה, מכורים לסקס מדווחים על חוסר קיצוני בסקס עם בת הזוג ולכן ורק בגלל הסיבה יש להם צרכים מיניים ענקיים אז הם בוגדים עם נשים אחרות והם מסתירים את הדבר מבת זוגם כי הם לא רוצים שהיא תפגע וגם בגלל שאין סיכוי שהיא הייתה מאפשרת להם למצוא את סיפוקם מחוץ למסגרת ולמעשה זו הדרך של ההכחשה, האדם הבוגד משכנע את עצמו ואם צריך גם את הסביבה שהוא כלל לא בוגד אלא בעל צרכים מינים וזו הדרך הנכונה עבורו.

יצר ההכחשה הינו למעשה מנגנון הגנה על נפשו של האדם. המנגנון מגן על מחשבה, רגש, תחושה, התנהגות מכל סוג שהוא.

המחשבה כי אדם מסוים אמור לאבד את אימו האהובה יכולה בשעת הצורך להיות מחשבה מסוג אחר באופן מידי בתנאי שמנגנון ההכחשה יחל את פעולתו ואז למעשה המחשבה בדבר מות האם הקרוב יוכחש והאדם חש כי העניינים איתה כרגיל.

קיימת כמו כן ההכחשה על הרגש, בהנחה שאדם מסוים יתאהב באשה מסוימת והיא אינה מחזירה לו אהבה הרי אחת הדוגמאות להכחשה היא זו שאותו אדם מסוים מכחיש את העובדה כי אותה אשה לא נענית לחיזוריו ומתעלמת מהודעותיו ודרך ההתמודדות שלו היא כי הוא מספר לעצמו שהיא דווקא מעוניינת אבל היא פשוט לא מראה את זה כלפיו מכיוון שהיא ביישנית ולכן הוא לגמרי מחויב אליה וממשיך את חיזוריו במרץ רב ומכחיש את העובדה כי גם חבריו הטובים לוחשים באוזניו על מנת לא להביכו כי היא פשוט לא בעניין שלו.

יצר ההכחשה קיים גם אצל אדם אשר קיימת לו מועקה גופנית או נפשית קלינית וזו אחת מדרכי ההתמודדות שלו באופן כזה של הכחשה והדחקה בעת צורך קיצוני יותר.

ההכחשה כי אדם מסוים חולה בסרטן וכי למעשה ללא כל טיפול תתפתח המחלה בגופו באופן מהיר זו הבשורה אשר מקבל אדם מסוים אצל הרופא וכתוצאות של בדיקות אשר קיבל.

האדם החולה מקבל את הידיעה בשוויון נפש ומתוך הקלה מסוימת מאחר ומוחו מסרב לקבל את דברי הרופא באופן מלא ומתחיל תהליך נפשי של החולה עבור עצמו ובתהליך זה למעשה הוא משכנע את עצמו כי אומנם יש לו סרטן אבל זה משהו קל ולא משמעותי ולכן לא לוקח את הדברים באופן קשה ומזניח את הטיפולים שממליץ לו הרופא שהרי זו הכחשה מסוימת.

כל הכחשה מסוג כזה יכולה להיות מנווטת לצד אחר לצד החיובי ולצד השלילי.

ההכחשה החיובית למעשה גורמת לאדם להיות יותר אופטימי ולהתמודד באופן חלקי אמנם אבל ממקום של אופטימיות.

למעשה ההכחשה החיובית מגיעה ממקום שבו האדם משכנע את עצמו כי אמנם מקננת בגופו מחלה אשר עלולה להידרדר ולהשבית אותו לחלוטין ולגרום לו לסבל רב ואולם מנגנוני ההגנה שלו ומכיוון שהוא אדם חיובי בדרך כלל ואף אדם חזק ולא מוותר שהרי אצל אדם כזה ההכחשה תתבטא בסוג של הפנמה של חלק קטן מן התמונה המלאה ואת היתר הוא יכחיש, אולם אין הוא מוכן לוותר ויוצא למלחמה בדרך של התמודדות עם הדברים באופן פרודוקטיבי ולכן זו הכחשה חיובית כלומר הכחשה שמובילה לעשיית דברים חיובים עבור האדם רק מתוקף העובדה כי הוא שכנע את עצמו לקחת את הבעיה, למזער אותה למימדים שאותם יוכל מוחו להכיל ונשמתו גם, והוביל את הדברים לכלל עשייה חיובית עבורו ולכן זוהי הכחשה חיובית אשר באה ממקום של לעשות ולפעול בנחישות על מנת שהדברים יעלו על דרך המלך ואט אט מחלתו תיעצר ואף תהיה סבילה עבורו.

אדם נכה או אדם מוגבל בגופו משתמש לא מעט בהכחשה אודות מצבו מאחר והוא נוטה להכחיש את מצבו מאחר וזוכה הוא איך עד לא מזמן דילג וקפץ במדרגות. ולכן גם ההכחשה הזו גורמת לו לסוג של התמודדות עם מצבו.

ההכחשה משמעותית מאוד כאלמנט משתלב בחלומות שאז ההכחשה באה לידי ביטוי בזה שאדם ללא רגלים, רץ במהירות לשדה ירוק ביום גשום.  בהרבה חלומות מדווחים אנשים מתים אשר מדברים עם אנשים אשר מכחישים את עובדת מותם.

השימוש בין אם במודע ובין אם ובעיקר אם הוא לא במודע ביכולת ההכחשה כאמור יכולה להיות במקרים מסוימים חיובית ואולם לרוב היא שלילית ומגיעה ממקום של חוסר רצון או חוסר יכולת להתמודד עם המצב הספציפי באופן ברור ומובהק.

כמו בכל אלמנט התנהגותי אחר גם הכחשת יתר עולה שלב למקום של הדחקה ואז למעשה הדבר נעלם מן המודעות של האדם ומתיישב לו במוח במקום שבו תתחיל להיווצר המחלה הבאה של אותו אדם.

ההכחשה פופולרית בעיקר אצל נשים וגברים אשר הגיל שלהם מתחיל להתקדם והם מנסים שלא במודע להתכחש לדבר ומנסים להתעלם ככל שניתן מעובדות החיים אשר קובעות כי מרגע לידתו, גוף האדם מתחיל תהליך מסוים והספירה לאחור החלה.

אנשים בגילאים מסוימים מכחישים דברים שקשורים לגיל האמיתי ומזניחים את מראם ובעקבות כך גם את צורת התנהגותם ואז מהר מאוד נוצר לנגד העיניים בדיוק האלמנט המוכחש, כי אותו אדם בעצם הכחשתו לכך כי הוא מזדקן, זה בדיוק מה שהופך אותו לכזה – ההכחשה.

ההכחשה של אשה מסוימת שמחזרת אחרי גבר מסוים במשך פרק זמן ניכר והוא נענה רק באופן חלקי לחיזוריה, גורמת לה לנהוג באופן כזה שההכחשה היא זו אשר מייצרת בפועל את התנהגותו של הגבר המסוים.

מצד שני הבנה כי הכחשה היא למעשה התעלמות ואשר בסופו של דבר במידה וקיימת מודעות אצל אותו אדם שהרי יכול להוביל את ההכחשות לכלל הוראות הפעלה ברורות עבור דרכו וחייו.

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא החומרניות

החומרניות. ההבדל בין החומר והרוח תופסים מקום עיקרי בהתמודדות היום יומית של האדם. התחושה של האדם הנובעת מתוך תחושותיו, רגשותיו והתנהגותו המונעת מתוך נפשו היא

קרא עוד »

תיקשור בנושא האחווה

המחויבות הקיימת במערכת יחסים חברית איננה רשומה בחוזה מסוים. אלא מתקיימת מתוקף מחויבות אשר מתבצעת ונקראת “אחווה”.
מושג זה מאגד בתוכו את התחושה הנעימה והחמימה של דאגה הדדית אשר מושתתת על אותו החיבור הנשמתי העמוק המחייב את שני הצדדים באכפתיות, הכלה ואף דאגה הדדית המאגדת את שניהם לכלל חברות, רעות וחיבור רגשי.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הרצינות

כאשר האדם רק מתחיל להבין את המשמעויות השונות והסבוכות של אותה הדרך אשר אותה עושה .
מתפתחת אצלו הרצינות- תכונה אשר ניתן לצפות בה מכל מיני זוויות.

קרא עוד »