הגאווה

תיקשור על הגאווה

הגאווה.

פנים רבות יש לה לגאווה, פנים רבות ומגוונות אולם דומה כי אין לו לאדם תכונה יותר מוחצנת ודורסנית יותר מאשר הגאווה.

גאווה יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים ובממדים שונים.

חטא הגאווה או חטא היוהרה הינו חטא קדמון ואנשים נופלים פעם אחר פעם במקום הנורא הזה אשר נקרא שחצנות וגאוותנות.

ישנה כמובן גם הגאווה העצמית הגובלת בשחצנות אשר מביאה את האדם למקומות מאוד קיצוניים בנושא של איך חשוב לו לאדם מה אומרים עליו כי החיצוניות חשובה עבורם יותר מהפנימיות הריקה.

וכמובן, נושא הנושאים, זה שרבים וטובים מתעסקים בו עם הידיעה או אם מחוסר ידיעה הלוא הוא האגו.

עובדה ידועה היא כי כבר בימי קדם, הצורך להשתחצן היה כבר קיים, בין אצל גברים וגם אצל נשים, הצורך הזה להפגין כלפי חוץ תכונות אשר יעידו על האדם כי הינו מצליח בחייו, כי הוא מאושר, כי יש לאנשים סביבו הרבה סיבות על מנת לקנא בו, האדם הממוצע סובל מעודף מוחצנות.

חטא הגאווה באופן מובהק גורם לאנשים להתנהגות אשר מוגדרת כשחצנית ויהירה ובאותו מעמד בו הם מביאים לידי ביטוי באופן הקיצוני את התחושה שאף אחד לא יכול להכניע אותם, הם יותר חכמים, יותר מוצלחים ויותר טובים אולם אז מגיע הרף העליון של הגאווה ומוכיח אותם על טעותם. ואז הם פשוט נופלים כי הם לא לוקחים בחשבון דברים מסויימים מכיוון שהרגישו עליונים, הרגישו בלתי פגיעים ולמעשה האמת היתה הפוכה לחלוטין.

נוטים להאשים אנשים בחטא היוהרה בדרך כלל כאשר הם נופלים אולם מסתובבים בקרבנו אנשים רבים אשר חוטאים בחטא קדמון זה אבל נמצאים לפני הנפילה אז חטא היוהרה נמצא רק לפניהם אולם הם מתוך גאוותנות יתר לא מבינים זאת ולא פועלים על מנת לנטרל את האגו.

ישנה כמובן גם הגאווה הפגועה. זו אשר כשמגיעה היא צורבת ושורפת את הנשמה ולא נותנת מנוחה. הגאווה הפגועה היא זו אשר אחראית על יצר הנקמה שהינו אף הוא יצר קדמון ובלתי נשלט בעליל והרבה מעשים נוראיים ושפלים בעבר קרו בגלל יצר הנקמה שלא תמיד היה מוצדק לחלוטין.

מכאן שאנו רואים היטב את האגו כאלמנט העיקרי אשר ניתן לשייך אליו אנשים מסויימים ולמעשה לכל אדם על פני האדמה יש אגו אולם ברמות מסויימות ובאופנים מסויימים.

הגאווה העצמית הינה למעשה כסותו החיצונית של האדם ובאה לבטא רגשות חזקים פנימיים שעוברים עיבוד מסויים לפני שיוצאים החוצה. מעשי השחצנות גורמים לו לאדם לשדר החוצה דברים אשר לא בהכרח באים מן הפנים אלא באים כיצר התחרות עם אחרים.

כלומר נכון הדבר לחבר בין גאווה עצמית שמשודרת על ידי מכונית חדשה או בחורה יפה שתלויה על ידו הימנית של גבר מסוים או כמובן תמונות בפייסבוק או באינסטגרם המראות מצג שווא פאתטי של אדם שרק מצליח ורק שטוב לו וזוהי בהחלט התנהגות של גאווה עצמית ושחצנות.

אותם מעשי רהב נועדו לו לאדם על מנת לאזן אותו לכאורה ותמיד צריך וחשוב להבין כי אפקט המראה ההפוכה עליו דובר בעבר פועל גם כאן ומי שלמשל מפגין כלפי חוץ את נישואיו המושלמים ואת חיצוניותו המרשימה, שאז ניתן בנקל להבין שיש פה מצג אשר אינו תואם במילים עדינות את המציאות.

אותו מצג אנושי נובע ממקום של רצון להוכיח ולהראות לכולם ובעיקר לעצמו כמה הוא מוכשר, מוצלח, ואף כישרוני ברמות אחרות.

כיום בעת שהאדם עומד על דעתו בפעם הראשונה כבר ניתן לו המסר המעוות של החיים דרך הרשתות החברתיות ולמעשה, ניתנו כבר מסרים מאוד ברורים לגבי העתיד הממשמש ומגיע כאשר הרשתות החברתיות בעולם העתידי ישנו קליל את מהותן ואת תוכנן.

ואולם אם נחזור באופן חד לנושא הגאווה הכללי נוכל לציין גם את הגאווה הפגועה, זו אשר גורמת לאדם פשוט להתפרק ולייצר מתוכו באופן הבוטה והאכזרי ביותר את הנקמה.

זהו למעשה מסלול ידוע מראש של אלמנט שנפשו של האדם נפגעת כתוצאה מפעולה אחת או סדרה של פעולות אשר גורמת לו להרגיש תחושות גופניות ממשיות ברורות ומוחשיות כגון דפיקות לב מוגברות, הזעה, אישונים מוגדלים ורקות הולמות בכח כתוצאה ממעשה שקרה ואשר הם נפגעו ממנו באופן כזה שמצית אצלם תהליך אשר אם לא הצליחו להשתלט עליו שאז הופך הוא לנקמה קשה.

ישנה נקמה המגיעה בכל מיני אופנים ובכל מיני צורות וגם פה הנסיבות שונות ואין נוסחה מובהקת על מנת לתאר מה הופך עלבון למצב של תהליך מתקדם המסתיים בנקמה ולעיתים זה פותח שרשרת אינסופית של מעשים אשר בסופו של דבר תמיד מסתיימים באופן רע ומר.

הנקמה נובעת מתוך אוסף נורא של תחושות שליליות אשר בראש ובראשונה נמצא האגו הפגוע, העלבון, תחושת כעס גדולה אשר מפעמת בחזה ולא נותנת מנוח.

נקמה של עם אשר עבר השפלה, נקמה של אשה אשר רצחו את בנה, נקמה של גאווה לאומית פגועה, נקמה של מישהו שגנבו את רכושו, נקמה של גבר שתפס את אשתו בוגדת בו, נקמה עיסקית, נקמה של אב שאנסו את ביתו, נקמה של אשה שאשה אחרת גנבה את בן זוגה ועוד ועוד דוגמאות.

נהוג לומר כי נקמה טובה יש להגיש קרה ויש בו במשפט זה הרבה מן האמת מאחר וגאווה פגועה גורמת לו לאדם הממוצע וחלש האופי התנהגות שגובה מחיר יקר וכבד אם רק היה יודע לשלוט על עצמו ועל יצריו שאז היה יכול להיות יותר מחושב ולא להגיב מייד, אולם זה קורה לרוב כי לאדם יש צורך קדמוני להגיב מייד ולנסות ולשקם את גאוותו הפגועה באופן מידי.

ניתן בעבורך דוגמא של מישהו שנוסע בכביש ומישהו אחר פוגע בו שלא בכוונה עם מכוניתו, אותו נהג פגוע עלול להגיב באופן מיידי ולנסות לפגוע בחזרה רק על מנת להשקיט ולהשתיק את הקול הפנימי הדורש נקמה מיידית בנוסח של – שן תחת שן ועין תחת עין.

ואולם כמובן שזוהי ההתנהגות הפחות מומלצת במצבים כגון אלה – לא לייצר את הקונפליקט, את המריבה, את הווכחנות המיותרת מאשר ומדד האנרגיות השליליות בעת מצבי קיצון אינו בשום פנים ואופן אותו מדד בעת רגיעה והכל בגלל האגו הפגוע שאותו חשים אנשים צורך לשקם באותו רגע ממש.

ישנה נטיה לחשוב כי גברים הרבה יותר מתעסקים עם האגו שלהם מאשר נשים ואכן ישנם גברים רבים יותר אשר מתעסקים עם האגו מאשר נשים אולם גם נשים לא מעטות חוטאות לא מעט בנושא והופעתם החיצונית הינה הנושא אשר מעסיק אותן יותר מכל דבר אחר וזה נובע באופן ישיר מהמקום של תחרות על ליבו של זכר האלפא אשר מסתובב ביננו משחרר לטרף.

אם כך, לא חסרות סיטואציות אשר יכולות להעיד כי המקור שלהם נובע מתוך אגו פגוע, תחושות אשמה, תוכניות אינסופיות לנקמה, חוסר ביטחון קיצוני וכל זאת ללא שום סיבה אמיתית.

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההתעוררות

החוויות הזכורות ביותר לאדם במהלך דרכו הן הללו אשר חש הוא בהן כי משמעותיות הן במיוחד ונדרך הוא כאשר עולה חוויה כזו וצצה ונותנת לאדם את התחושה כי עומדת פניו חוויה משנת חיים ומשנת מציאות.
כאשר נתקל האדם במהלך חייו בחוויה אשר נחשבת למשנת חיים שהרי בדרך כלל מרגיש האדם חוויה של יקיצה והתעוררות.

קרא עוד »
התרגשות

תיקשור בנושא ההיתרגשות

ההתרגשות הרי היא אותה תחושת בטן אשר דומה לתחושת פרפרים אשר נגרמת כתוצאה מפעילות מסוימת אשר האדם מתוך תוכו יודע ומרגיש דברים קורים. ההתרגשות הינה צורת התנהגות מסוימת אשר מהווה לאדם איתות מסוים כי הדברים אשר חושש הוא מהם או הדברים אשר מייחל הוא להם אכן מתרחשים ומגיעים ולכן זקוק הגוף להתכוננות לקראתם וכך יורה המוח הנחיה לגוף להפריש את האדרנלין לכל גופו של האדם וכך נוצרת התחושה המיוחדת אשר יכולה לסמל כמו דריכות מסוימת של הגוף והנפש לקראת אותו מאורע אשר גורם לגוף להתכונן לקראתו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההסתגלות

ההסתגלות. בראייה הכוללת, בין אם הראיה המרחבית או בין בראייה שמעבר, האדם הסטנדרטי עוסק רוב זמנו ומשך חייו בתהליכים שונים של הסתגלות למצבים מסוימים, בין

קרא עוד »