הספקות

ספק

נהוג לומר את המשפט – “כאשר יש ספק – אין ספק”.

משמעות המשפט למעשה מכסה טפחים ומגלה טפח, מאחר ולמעשה הספק או אי ההבנה או חוסר הודאות הוא אלמנט משמעותי וניכר בכל אחד ואחד מאיתנו.

במשך שנים רבות ניקר הספק במוחנו בכל ההיבטים ובכל הרמות ומכאן שהספק ניחן בתכונות מאד ברורות ובולטות של מחשבה טורדנית. ואולם האם ניתן לשייך את המושג “ספקות” לרמה של מחשבה טורדנית? בהחלט כן.

הרי מספר דוגמאות על מנת להמחיש את הנושא – אדם אשר מתאהב נואשות באשה מסויימת אולם לא מעיז לגשת אליה ולומר לה את אשר על ליבו מחמת הספק שישמע את המילים שאותם אינו רוצה לשמוע, למעשה נותן לספק להשתלט עליו, וכך שלמעשה הספק הינו גורם אשר מעקב ועוצר את התהליך שבו החל ונעצר לחלוטין.

אשה אשר מחליטה לפתוח את ליבה ונפשה כלפי גבר מסויים ואינה בטוחה שהיא יפה מספיק ומושכת אותו מספיק אזי הספק מקנן בה ועוצר אותה מלהמשיך את רצונותיה ומשתתקת היא ואינה יודעת מה לעשות.

גם אותו בעל רעיון מופלא אשר הגה בנפשו ואף המציא המצאה נהדרת אשר יכול הוא להתעשר ממנה ואף לשנות את חייו מן הקצה אל הקצה, אם אין הוא נחוש ומאמין בדרך בכל מאודו, שהרי מהר מאד הספק ימצא את דרכו אל ראשו ואל נפשו ויחלחל ולא יניח.

בינתיים, הוא ימשיך את חייו, ימשיך את חלומותיו, ימשיך לעשות קולות ורעשים של התקדמות,

אולם בפועל הספק מחזיק חזק במושכות ולא משחרר.

משמעות הדבר, אם כן הינה כי ספק במקרה שלנו יש לו למעשה שני תפקידים, מאחר ובידודו של הספק הוא ובחינה אובייקטיבית שלו יכולה לעזור מאד בשינוי מחשבתו של אדם מסויים ואף גם יכולה לעזור באורח פלא בשינוי של התדר שבו נמצא אותו אדם.

מתדר מסויים יכול ברגע קל לעבור לתדר אחר וזאת רק בפעולה פשוטה של הסרת הספק.

אם כך הספק מחולק לשני סוגים –

ספק במשמעות של אנרגיות שליליות, עוצרות, מחלישות, מפחידות, מכשילות, מורידות ביטחון ולמעשה הספק מוביל אליהם באופן מידי עם הופעתו, וקיים גם הספק אשר נשלח כתוצאה מהרצון של היקום לגרום לו לאדם לעצור לרגע ולחשוב על עוד כמה דברים שיסייעו בדרכו אשר החליט עליה אולם לא חשב על כל האפשרויות ועל כל האופציות ואזי במקרה זה הספק הינו חיובי ואף עוזר לו לאדם לקבל תוכנית עבודה מפורטת יותר או לחשב את המסלול באופן מעט שונה ולהמשיך בכל הכח קדימה, בנחישות, באמונה ובאהבה גדולה.

ממבט על ניתן לומר כי באותו רגע שבו נולד אלמנט הספק במוחו של האדם שהרי הדבר נובע מכמה וכמה סיבות: ספק בדבר יכולת מסויימת אשר נותנת לאדם תחושה כי הוא לא מספיק (יפה, חכם, אינטיליגנט, רהוט, אמיץ, נחוש, החלטי, חזק) ואז גם אם הוא כן, הספק מכרסם בו ומחליש אותו.

הספק הזה מורכב בעצם מאלמנטים של חוסר ביטחון עצמי ושל הסביבה שאותה חווה האדם אשר במיקרים רבים היא זו אשר אחראית למחשבות הללו.

ברגע שספק מסוג כזה שנובע מחוסר ביטחון עצמי, מבצבץ, יש למנות בעבור אותו אדם את כל התכונות הטובות שלו ואת כל המידות הטובות שלו ועד מהרה יוטל ספק רב וגדול באותו הספק וניתן יהיה לומר את המשפט אשר יגרום לו להתקדם – “כאשר יש ספק – אין ספק” והמשמעות של הטלת ספק בספק היא ביטולו!

ואולם כמובן אפשרית סיטואציה אשר גם הטלת הספק באותו ספק רק תגרום לאדם להתבצר בספק שלו ואז כמובן הדבר הנכון לעשות אלמנט אשר מכיר אתה אותו היטב – הלוא הוא “הפוך על הפוך”.

לצורך פרוט הנושא ניקח דוגמא של מישהו שמטיל ספק בעצמו בנוגע לנושא מסויים ואזי אתה מטיל ספק בספק שלו אולם הוא מתבצר ומתעקש על כך שהספק שלו חזק יותר ואז אתה יכול לומר לו כדרכך – “אתה יודע מה, שכנעת אותי, אתה באמת לא מסוגל”.

“הפוך על הפוך” מתאים רק לאנשים מסויימים אולם כלפיהם עובד הדבר להפליא – ממריץ אותם להוכיח לעצמם אחרת ואז הדרך הזאת כן מתאימה.

ישנו הספק אשר מגיע ממקום אמיתי של חוסר ידיעה או חוסר הבנה ואל לך להטיל ספק בספק באופן אוטומטי כי אם נסה להבין את הספק הזה כי הוא למעשה המורכב ביותר ואינו נובע בהכרח מחוסר ביטחון ואולי באמת הספק שמוטל הינו נכון וצודק ונועד על מנת למנוע מאותו אדם להיכשל, למעוד, להגחיך עצמו ועוד דברים אשר בגללם צץ לו הספק מלכתחילה, במקרה כזה עליך לבקש מאותו אדם לפרט עבורך את כל הסיבות אשר גורמות לו לחוש ספקות לגביהן.

במקרה של תוכנית עסקית מסויימת יש לחלק את הדברים ברמה של מלמעלה למטה כלומר ממבט על ולצלול לנושאים הפתוחים ולבדוק נושא נושא, היכן מסתתר הספק ובדיוק שם, לפתח דיון אוביקטיבי אשר יתן לדברים לצוץ ולעלות ויתן אף לך את היכולת למפות את הספק ולהבין הלכה למעשה אם יש צורך בחישוב מסלול מחדש או שהספק הזה נכון הוא והתוכנית כולה בנויה על קוצו של יוד שישנה את כל התמונה.

במקרה שכזה נקרא בעבורך לספק הזה – שינוי מסלול וחישוב מחדש של אלטרנטיבה, או “תוכנית ב'”.

כאשר הספק מקבל את מקומו המכובד ולא מושלך הצידה כאבן שאין לה הופכין למעשה גורם אתה לאדם כי אכן צודק הוא ויש פה עניין לא סגור.

תפקידו של הספק הוא למעשה לעורר מחשבה בנוגע לספק ומחשב עליונה בקשר לעניין כולו.

הספק אינו אלמנט רע אלא רק אלמנט מעכב וחשוב להבין את הנושא הזה מאחר כי תתקל בו בכל מקום שהדברים לא זורמים בו בצורה שבה היית רוצה או חושב לנכון כי הם צריכים לזרום באופן ובדרך שאתה בטוח כי הנה היעילה ביותר ואף הנכונה ביותר.

יתרה מזו, הספק הוא רגש ביניים בין אמונה לבין חוסר אמונה או חוסר ביטחון.

הטלת ספק הינה פעולה אנושית וסבירה ואולם גורמת לעצירה, חסימה ועיכוב של תהליך.

כאשר האדם מטיל ספק, קיימת נוסחה פשוטה למדי כיצד לפעול – אל תתווכח עם אותו אדם על נושא הספק אלא קבל בהבנה ורק ציין בעבורו כי למרבה הבנתך, הטלת ספק נובעת מחוסר אמונה ובקש ממנו לפרט ככל האפשר את התהליך שהוביל אותו לדעתו להטלת הספק.

הסבר לו כי אפשר ללחוץ בכל רגע על כפתור הטלת הספק וזה יהיה כפתור אשר פעולתו והפעלתו תגרום לדברים להעצר, להתעכב ולמעשה לא לקרות.

ואז כמטה של קסם אותו אדם יתחיל לפלוט מתוכו את הסיבות האמיתיות אשר גורמות לו להטלת הספק וכך יקל עליך להבין ולעזור לו.

אגב, במקרים רבים, הטלת הספק היא לא מקרית ויש לקחת אותה במלוא כובד הראש מאחר והספק לא הוטל סתם ללא סיבה.

עליך לגלות ולהבין את הסיבה ולפעמים כאמור הדרך הנכונה ביותר הינה באמת לזרום עם אותו אדם ולשחרר אותו מלבטיו.

במקרה כזה גם עזרת לו וסייעת בידו לשחרר את כל כובד המשקל ממוחו וראה זה פלא כיצד הדבר יעשה לו רק טוב.

הספק הינו אלמנט קל יחסית למיפוי ולמידה וניתן להתגבר עליו בנקל ואולם התנאי הינו הקשבה יתרה וקפדנית.

התחלנו את השבוע הזה בנושא הספק ולא סתם.

הספק המקנן עליו להעלם סופית וזאת על מנת להבין כי כאשר אדם נמצא בספק מסויים, התדר שלו נמצא במקום מסויים ומשדר על גל מסוים, אולם ברגע שספק זה לא קיים שאז באותו רגע עובר הוא לסוג אחר של תדר ולכן יקל הדבר להוות כדוגמא כמה שינוי של תדר בשניה אחת יכול לשנות את מצב רוחו של האדם ובשניה אחת יכול הוא להפוך את יכולת יצור האנרגיות השליליות ויצור של אנרגיות חיוביות וזאת רק על ידי הסרת הספק מהעניין.

הסרת הספק למעשה עושה את ההבדל המשמעותי ביותר והופכת את הקערה על פיה בנוגע להתקדמות העניין, הספק מדליק את האור האדום ברמזור או אפילו כדוגמא מראה כי הדרך שבה אתה נוסע פקוקה באופן מוגזם ומהווה מעיין פקק תנועה ואז הספק גורם לחישוב מסלול מחדש, מאחר וישנה דרך נכונה יותר ומתאימה יותר בעבורך או בעבור אותו אדם אשר נמצא לפניך.

לסיכומו של דבר, אין לראות בספק אלמנט שלילי אולם אין להתעלם ממנו ומתפקידו בכל תהליך.

למידת הספקות ומציאת תשובות היא הדרך הנכונה ואף המומלצת.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

האושר

המשמעות של האושר מתחילה למעשה בדרך חייו של האדם ושל מטרותיו ויעדיו בעיני עצמו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההשתוקקות

השתוקקות היא תסיסה מסוימת אשר הולכת ומבעבעת עוד אותו מאחר ואיזון חייב להתקיים.
מחשבות מנקרות בראשו של האדם אודות אלמנטים אשר חש הוא משיכה והזדקקות אליהם .

קרא עוד »