האיפוק

איפוק

איפוק היא למעשה תכונה אשר מעידה על בעליה באופן כזה כי אם איננו מסוגל לשלוט על יצריו או רצונותיו שהרי ניתן לומר כי למעשה הוא חסר שליטה עצמית, נותן ליצריו לשלוט בו ועוד אמירות אשר לא יכבדו אותו יותר מידי אולם אם ננסה להבין יותר לעומק את הנושא שאז נשפוך מעט אור על אותו העניין.

אם כך ניתן להסיק כי חוסר איפוק מעיד על האדם כי הוא אינו שולט על יצריו אולם אם מתחשק לו משהו ואיננו מתאפק שהרי מתי נוכל לומר בעבורו כי זו אינה אלא תכונה שלילית, רק כאשר הוא פוגע במישהו אחר תוך כדי גילויי חוסר האיפוק, כלומר באם איננו מתאפק ועל מנת להשיג מנת סם הוא גונב ממישהו כסף ואף מכה אותו מכות נמרצות שהרי חוסר האיפוק שלו הוביל אותו לסוג של התנהגות חסרת כבוד וחסרת צלם אנוש ואם כך ברור שאם היה מתאפק ושולט בעצמו שאז לא היה הדבר קורה.

אך אם מצויה הפרוטה באופן בלתי נגמר בכיסו של אותו אדם ואם אין הוא גונב ובוזז כסף מאף אחד ורוכש את מנת הסם באופן מלא שאז האם חוסר האיפוק שלו כזה נורא? ואולי אותו אדם אשר אינו מסוגל להתאפק כאשר הכריז על רצונו הכנה לא לאכול יותר פחמימות כי רוצה הוא להרזות על מנת שגופו יהיה יפה וחטוב ואולם עת עומד הוא לפני מנת קינוח אשר מהווה פיתוי בעבורו ומבטיח לעצמו כי יקח רק ביס אחד קטן “בשביל הנשמה” ואז לאחר כי אינו מתאפק ולאחר הביס הקטן והטעים להפליא יש לציין הוא מרגיש מאוכזב מעצמו ונעצב הוא על ליבו עד כדי כך שאין הוא מסוגל להינות הנאה גדולה מן הביס אשר בו חשק והתאווה כל כך עד כי לא היה מסוגל לשלוט על יצריו.

ואכן חוסר האיפוק במיקרים אשר תיארנו מתחילים לשפוך מעט אור על נושא מעט מורכב אולם חשוב מאוד.

האיפוק הוא למעשה תכונה שלרבים נראית כמו סוג של העמדת פנים, מאחר ואם מישהו חושק במישהי ואיננו מראה זאת, ניתן לומר כי אולי הוא מתבייש אולם אם הוא חושק במישהי והיא חושקת בו אולם היא נשואה ובוגדת בבעלה שאז מצופה ממנו כי יתאפק ולא יעשה כלום למרות התשוקה העזה מאחר ונהוג לחשוב כי אסור שמישהו יפגע פה. לכן נהוגה האמירה המוכרת “איזהו גיבור, הכובש את יצרו”.

היצר במקרה הזה בא לתאר את הרצון, את התשוקה, את הבילבול, את מערבולת התחושות והרגשות אשר מצוי בה אותו אדם וחש הוא בתוך עצמו גם תשוקה עזה וחשק גדול אל אותה אשה, חש הוא פחד גדול אם אשתו תתפוס אותו, חש הוא פחד גדול מאם יתגלה הדבר על ידי בעלה של אותה אישה ואז הצרה תקום ממקום נוסף, היצר והתשוקה שבתוכו מוגברים עוד ועוד על ידי אותה תחושה קיצונית וקדמונית ולכן נתון הוא בסערת רגשות אשר משאירה אותו עם מעט מאוד יכולת חשיבה רציונלית ונתון הוא למצב של מצוקה מבלי שלמעשה יבין את גודלה.

לכן ברגע שמגיע האדם לנקודה מסויימת שבה מזהה הוא כי עומדות לפניו שתי אפשרויות שהן להתאפק או לא, שהרי מצוי הוא בקונפליקט פנימי מאוד רציני מאחר והוא מודע היטב לדברים אשר עלולים לקרות לו אם לא יתאפק והם מהווים שיקול משמעותי בנוגע לרצון שלו להתאפק ואף גם ליכולת שלו להתאפק גם אם הוא רוצה אבל לא יכול.

ומדוע ניתן לומר בעבור אותו אדם כי אם הוא אוגר את כל תעצומות נפשו ומצליח להתאפק כי הוא גיבור? כאשר אדם בעל שליטה עצמית ובעל כושר דחיית סיפוקים הוא למעשה מתנהג לפי ערך מסויים אשר מאמין בו ולא משנה לצורך הדוגמא מה יצר את הערך הזה, אם האיפוק נובע כתוצאה מאמונה דתית או אמונה מוסרית או סתם בגלל שיש לבנאדם ערכים מסויימים שהוא המציא אותם ויכול הוא לשלוט בעצמו מתוך בחירה ללא משוא פנים שהרי הוא למעשה מצליח לעמוד בסוג של בחינה וניסיון ששלח היקום בעבורו רק על מנת לעשות לו סוג של תמונת ראי של מה הוא לא היה רוצה שיעשו לו עצמו.

אם כך השאלה מדוע אחד שמצליח לשלוט על יצריו הינו למעשה גיבור העשוי ללא חת, ערכי ובעל חוזק מנטלי? אם הוא לא מצליח לשלוט על עצמו ולהתאפק הדבר הופך אותו לכל דבר חוץ מגיבור. ובכן התשובה איננה חד משמעית וכמו במקרים רבים היא מאוד תלויה בנסיבות ובגורמים רבים ואין לייחס חשיבות רבה מידי לאותו משפט למרות שניתן לתת מספר דוגמאות לאיפוק ויש אכן להעריך אנשים שמקבלים החלטה ועומדים בה אולם לא תמיד ולא בכל מחיר.

היצר הקדמון הינו למעשה יצר או דחף שניתן למצוא גם אצל חיות, יצר הינו דחף בלתי נשלט אשר נהוג לחוש כי אינך יכול לשלוט בו והוא חזק ממך בהרבה. בדרך כלל מתייחס היצר במקרה זה למשהו שלילי, היצר יכול להיות תשוקה אסורה, יכול להיות יצר נקמה, יכול להיות יצר הישרדותי, יכול להיות תשוקה עזה ובלתי נשלטת וכל אותם אלה מרגיש אותו אדם כי איננו יכול לשלוט בהם, אולם אם האתגר שעומד לפני אדם הוא כזה אשר גורם לא לקחת סיכונים רבים כאלה אשר עלולים לשנות את מהלך חייו בכל מיני אופנים, אולי למעשה אם לא יכבוש את יצרו שאז למעשה אמורים חיו למעשה להשתנות ואז אם הוא כובש את יצרו אז הוא לא גיבור אלא פחדן כי הוא לא מעז.

השליטה העצמית מגיעה ממקום של החלטה שבין אדם לעצמו ורק אחר כך ממקום שבין אדם לחברו ואולי גם קודמת לכל ממקום שבין אדם לאלוהיו, בעבור מי שאמונתו היא אמונה דתית ומאמין הוא כי בורא עולם רואה את מעשיו ושופט אותו לזכות או לחסד.

השליטה העצמית שגוזר על עצמו גם אמורה לשמור עליו מדברים רעים אותם הוא עומד לעולל לעצמו כאשר מדובר בחוסר שליטה עצמית מדבר שאיש לא יסבול כתוצאה ממעשיו של אותו אדם והוא למעשה מתמודד עם עצמו ועם תשוקותיו, יצריו ורצונותיו וזהו אחד מהמאבקים הקשים והמרים ביותר והאתגר הוא תמיד מועצם רק בגלל העובדה כי האיפוק שלו מונע ממנו לעשות או לקבל משהו שרוצה הוא מאוד אולם האיפוק, כפי שיכול האדם לשמוח כי עמד בניסיון יכול באותה מידה גם לומר לעצמו שכאשר הוא ויתר על רצונותיו, יצריו, תשוקותיו והפנטזיות שלו, למעשה הוא ויתר על משהו שאותו מאוד רצה והתאווה והדבר גורם לו לחוסר שביעות רצון, לחוסר סיפוק ולתחושת אכזבה שמקננת בו ולא עוזבת עד לרמה של מחשבות מטרידות שלא מניחות.

אותו אדם אמור למעשה לנסות ולשכנע את עצמו בכל מיני שיטות פעולה כי למעשה האיפוק טוב ועדיף לו מאשר לא להתאפק ואולם הויתור על רצונו גורם לעבור לתדר של חוסר שביעות רצון מאחר ואם רצה הוא משהו והתאווה אליו בכל מעודו וויתר עליו זה לא אומר שהוא לא רוצה יותר אלא שקיבל החלטה כי הוא מוותר מסיבות אחרות.

איפוק במקרים מסויימים הוא זמני וניקרא בשם אחר, הלוא הוא “דחיית סיפוקים”.

רצון, תשוקה ויצר למעשה אמורים לתת לאדם באם מתממש הרצון, מתממשת התשוקה ובאה לידי ביטוי היצר, תחושת סיפוק אשר ממלאת את האדם בשמחה והקלה על דבר שרצה מאוד ואף התאווה אליו.

אולם אם מדובר בהתמכרות שאז הנושא הופך להיות מורכב הרבה יותר.

כל דבר אשר קיים ברמה של יצר, תשוקה, רצון וחשק יכול באופן מהיר מאוד גם להפוך להתמכרות של ממש מאחר ואם ניקח לדוגמא את נושא האלכוהול, כדוגמא ממשית לכך, אדם יוצא לבלות ונוהג הוא במכונית ויודע היטב כי השוטרים אורבים בכל מקום עם ינשופים על מנת לתפוס אותו, שהרי הוא יודע היטב כי אפילו כוס יין אחת לא תעבור במבחן והוא עלול, במקרה ויבדק, להכנס למערבולות של בעיות של קנסות, שלילת רישיון ועוד הרבה צרות. אמור למעשה לא לתת ליצר לשלוט בו ופשוט להתאפק. אולם תחושה זו כנראה היא זו שמעמיקה ומגבירה את החשק והרצון והוא בכל זאת אינו מתאפק ולא שולט על יצריו אבל מנסה לתרץ לעצמו ולשכנע את עצמו כי הוא לא יתפס.

במידה ואכן לא יתפס עלול הוא לתת הצדקה לזה שהוא שתה וישתה גם בפעמים הבאות וכך גם אפשר לתת דוגמא על יצר המין של אדם אשר ברור לו שאם לא ישלוט בו הוא עלול להיכנס למערבולות בלתי נשלטות אם לא יתאפק ויקבל את עונשו באופן הקשה ביותר, ואולם דחיית הסיפוקים במחשבה כי היצר יבוא לידי ביטוי במועד מאוחר יותר יכול במידה מסויימת להקל את הדחף ואת התשוקה אולם רק לזמן מסויים ואם התשוקה לא מולאה זמנית שהרי היא תשוב ותציק ותבקש את שלה כשכל פעם הקושי גדול יותר.

אם כך ניתן לומר ממבט על שהקונפליקט הזה של איפוק מלעשות דברים אשר לא נותנים מנוח הוא אכן בעיה מורכבת ומלווה כמעט כל אדם ובהחלט מסיתה מן העיקר וגורמת לאדם בלבול ואף עצב גדול מתוך מקום שסיפוק רב אמור לתת לאדם אנרגיות חיוביות, שהרי במיקרים רבים התיסכול הרב אשר חש אותו אדם שלמראית עין הוא גיבור מאחר ושלט על יצרו, הוא בעצם גיבור מתוסכל, מדוכא, עצוב ובעיקר לא מסופק.

אם כך כיצד ניתן לו לאדם את היכולת להתאפק ולא לעשות משהו מסוים שנורא מתחשק לו אולם מבלי שהוא ירגיש עצב, תסכול ודיכאון על זה שויתר?

ויתור על היצר יכול להגיע בעיקר ממקום שלילי וזו הסיבה שהוא לא יהיה שלם עם הויתור.

יכולת איפוק יכולה לעבוד טוב רק אם היא מגיעה ממקום של שלמות, ללא היסוס וללא מחשבה רעה, אלא לראות בויתור על משהו שעלול לפגוע בך או באחרים כזכות גדולה וכניסיון שמעמיד אותך היקום בו.

כאשר עומד האדם בפני נסיון מסויים אין זה כמובן במקרה אלא יש לדבר תכלית וסיבה.

הגיבור אשר כובש את יצרו למעשה מכיוון שהוחלט כי יעמוד בניסון מסויים על מנת שהניסיון הזה יתן לו איזה נקודת מבט של הדברים ולא יקבל אותם כמובנים מאליהם או שלא יתיחס כלל.

כל דבר שקשור למילה “יצר” למעשה מורכב ממערכת יחסים מורכבת ומסובכת בין אדם לחברו או בין אדם לעצמו. לדוגמא ניתן בעבורך את הגבר שאינו מסוגל לשלוט ביצרו ושוכב עם אשה נוספת כאשר הוא מודע היטב כי אם אשתו תגלה הוא יגיע בקלות למקום מאוד רע מבחינתו וכל האיזון הזוגי יופר גם בפועל על פני השטח ואולם עצם הגילוי הרי רק יציף את האמת בזכות העובדה כי אותו גבר לא שלט ביצרו.

חשוב להבין כי במקרה הזה אם לאדם יש יצר והוא מונע מעצמו, הוא לא פותר את הבעיה אלא רק מחריף אותה, הוא כובש את יצרו ממקום של פחד ושאז אין הוא מאושר ומסופק בגלל שמנע מעצמו סקס נפלא ובלתי נשכח, הוא לא מסופק גופנית, לא מסופק נפשית ואולם הוא מנסה בדרך כלל לשווא להתנחם בזה שהוא גיבור.

הדוגמא השניה היא של אדם אשר נוהג במכוניתו שעות רבות ויש לו את הנטייה הזו לצפור בכל הזדמנות שיש לו ולמעשה הפך ההרגל לדחף, ולאחר תקופה לא ארוכה הפך הדחף לצפור בכל הזדמנות ממש ליצר ולהתמכרות בלתי נשלטת עד כי אם מתקלקלת הצפצפה ברכב שאז רץ הוא למוסך עד כי מרגיש ללא הצפצפה כמו אילם שלא מסוגל לדבר ומעיק ומפחיד אותו הנושא להתנהל ללא יכולת לבטא את עצמו בפועל.

למעשה אם נדרוש מאותו אדם ביום בהיר אחד לחדול לחלוטין מלהשתמש בצפצפה שהרי יהווה הדבר אתגר וקושי עז ואין ספק שתהיה לו מלחמה פנימית מאוד מורכבת נגד האינסטינקט והדחף אשר ללא ספק יקפיצו לו את היד לכוון הצפצפה בכל רגע כמעט.

ולכן אין ספק שהדבר יהווה אתגר מאוד קשה עבור אותו אדם. ואולם אם התדר שלו ישתנה ויתמקד בתדר אהבה אין סופית, שאז מראש לא יווצר הכעס על נהג אחר ולא יהיה כלל היצר של לצפור, ושאז מונע הוא מעצמו את כל תחושת כיבוש היצר שהינה קשה מאוד לביצוע.

מידת האיפוק מתקשרת בעולמנו אצל מספר אנשים עם נימוס ושמירה על כללים מקובלים ואשר תפקידם לייצר סדר ואירגון בתוך עולם שהוא לא כזה תמיד.

ולכן אדם מאופק נחשב כרציני, מסודר ואמין.

ולכן חשובה מאוד הידיעה אודות האיפוק המנומס והאיפוק שנותן כבוד וספייס למרחב הפרטי של האדם, כמו גם האיפוק שנוצר בעת ויכוח שיכול להיות דיון ולא מריבה ועוד ועוד..

עם זאת האיפוק אסור שיתפרש כעילה או סיבה כלא להעיז.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הבדלנות

יכולתו של האינדיבידואל, כמו גם יכולתה של קבוצה מסוימת או של חברה מסוימת להוציא את עצמה מן הכלל ולסמל ולסמן את עצמה באופן מיוחד ושונה

קרא עוד »
תיקשור על הלבטים טההתלבטויות

תיקשור בנושא הלבטים

הלבטים. במשך רוב חייו נמצא האדם בלבטים ובחוסר יכולת של קבלת החלטות באופן עצמאי אלא החלטות מתקבלות לו בדרך כלל מסיבות שלא תלויות בו. הלבטים

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההגינות

ההגינות. האדם המסוים אשר עושה את המעשה הנכון באופן מאוזן ואשר ניתן להבין כי איננו עושה את הדבר מתוך מקום מוטה ושאיננו מושפע ממעשיו מתוך

קרא עוד »