שפיות הדעת

שפיות הדעת

במשך שנים רבות היה הגזע האנושי שומר על עצמו באמצעות אמונה ודת אשר היו לכאורה מאזנים אותו.

האמונה היתה תמיד מאזנת את אותם אנשים אשר היו מתקשים בחייהם ולא היו מצליחים להגיע למקום של שלוות נפש. כל דתות העולם וביניהם הנצרות, היהדות, האיסלם והבודהיזם נתנו למאמיניהם את המקומות הללו אשר היו קוראים חזור וקרוא ועל ידי כך מוצאים את שלוות הנפש באמצעות האמונה.

כך חיו אנשים בכל העולם בתחושה שהדת והאמונה שומרים עליהם ונותנים להם את האיזון.

לא היו הרבה אפשרויות אחרות פרט לאמונה ולדת, במשך השנים אחוז הדתיים ירד בהדרגה בקרב העמים באופן שבו ניתן להגיד שהדת הפכה פחות ופחות פופולרית ויש לכך כנראה סיבה טובה ביותר והיא שהגירויים הסביבתיים וכמו כן הטכנולוגיה המתפתחת גרמה לאנשים רבים ברחבי העולם לרדת למקומות פחות גבוהים מבחינה זו.

ואולם ככל שאנשים התרחקו יותר ויותר מהאמונה הדתית כך נוצר פער מנטאלי ורוחני גדול יותר וכך מקצועות אשר בימי הביניים לא היו קיימים כגון: פסיכולוגיה ותורת הטיפול בנפש התחילו לפרוח כי נוצר ביקוש רב.

את תפקיד הכומר, הרב וכל היתר תפסו אנשי מקצוע אשר ניסו בכלים הדלים שעמדו לרשותם לפתור את הבעיות של נפש האדם, מיותר לציין שהם גרמו יותר נזק כי חוסר האחידות בטיפול גרם לחוסר אחידות גם בתוצאה.

פתרון נוסף אשר צץ לו במאה הקודמת היו טיפולים באמצעות כדורים וכמוסות אשר היו מיצרים במפעלי התרופות ואלו היו פתרונות גנריים בצורת כדורים אשר ניתנו באמצעות מירשמים לאלו החולים אשר היו מוגדרים כבעלי צורך לצרוך ולהשתמש בכדורי הרגעה ודומיהם.

גם כאן נפש האדם קיבלה מימד שונה ומעניין מאחר והתוצאה של פתרונות אלה היו התמכרות לכדורים ושינוי הרגלי חשיבה לדברים אשר לא היו קיימים פעם בימים קדומים יותר.

בהמשך הגיעו גם הרשתות החברתיות אשר גרמו לאנשים רבים מאוד בקרב האנושות ללכת למקום של תרפיה קבוצתית באמצעותו יכלו לרשום את כל מה שעולה על דעתם וע”י כך להתפרק ולספר על כל מה שמעיב עליהם לכל העולם.

נקודת איזון ושמירה על שיווי משקל נפשי היא המפתח לשמירה על שפיות הדעת אשר משמשת לנו עוגן הצלה לכל פעם שאנו מרגישים שאנחנו לא מאוזנים מספיק.

כידוע נושא אי שפיות הדעת מדאיג מאוד אנשים אשר קורים להם מיקרים קיצונים שיכולים לטלטל את חייהם וע”י כך לצאת מהמקום הבטוח של איזון נפשי.

המקרים הקיצונים של חוויות קשות ומטלטלות כגון – אונס, השפלה קיצונית, מוות של אדם קרוב, נוכחות במקום של אירוע חבלני המוני עם תוצאות קשות, הלם קרב או כל ארוע אשר יכול לגרום לנפש האדם להיות מטולטלת באופן כזה שהאדם יהיה בתחושה שלו בלתי יציב במידה כזו שיוגדר כלא שפוי ואפילו בלתי שפוי ובלתי ראוי להעמדה לדין ואז מעשים אשר עושה הוא שמוגדרים כקיצוניים אינם נרשמים לחובתו.

ואולם גזר הדין לאנשים אשר מוגדרים ככאלה שאינם אחראיים למעשיהם מוביל אותם למעשה לכליה מן העולם.

אחוז האנשים אשר מוגדרים כחולי נפש קיצוניים עולה בהתמדה בשנים האחרונות וכך גם אחוז הרופאים אשר מוגדרים ככאלה שמתעסקים עם נפש האדם ועם ההשלכות של נפש לא יציבה, לא בריאה ולא מאוזנת.

אם זאת ברור ומובן כי אותם רופאים אשר תפקידם למעשה הוא לשמש אוזן קשבת לאותם אנשים אומללים אשר איש לא מבין אותם ואיש לא מתייחס למטענים הרבים אותם הם צריכים להוציא, פשוט בורחים למקום של לתת כדורים פסיכיאטריים שאמורים להרגיע את נפש האדם אולם למעשה מה שהאפקט של הכדורים הללו עושה הוא להרדים את הרגש ולאלחש את התחושות וכך אנו מקבלים כעין פס יצור המוני של אנשים חסרי רגש וחסרי תחושות אשר מגדילים עוד יותר את הפער בינם לבין איזון מנטאלי ושמירה על איזון הנפש.

הקשר בין הגוף והנפש ולכן כל אותם אנשים אשר אינם שפויים בנפשם עד מהרה לא יהיו שפויים גם בגופם.

קיימת חשיבות עליונה בשמירה על נפש האדם ועל שפיותו מאחר והתמונה הגדולה אינה משביעת רצון ואף מדאיגה היא ביותר.

תפקידם של אנשים מסויימים הינה לשמש כאיזון בין אנשים אשר זקוקים לעזרה וחמלה באופן כזה שהם ינהלו שיחה עם מישהו אשר יוכל במשפטים קצרים לאזן אותם ולתת להם את נקודת האחיזה באור ובשפיות.

ככל שיהיו יותר אנשים אשר יקחו עליהם לאזן אנשים אחרים, כך תהיה הסביבה שלהם נוחה יותר, שפויה יותר, ידידותית יותר ופחות אלימה, קשה ובעיתית.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תקשור בנושא השיגרה

תיקשור בנושא השיגרה

כוחה של השיגרה היא להמחיש את כוחם של הדברים אשר הינם מובנים מאליהם ואשר לא מוערכים מספיק. השיגרה מאפשרת לאדם להבין כי במידה והוא מרגיש

קרא עוד »

תיקשור בנושא הישירות

משמעות הישירות הינה כי במידה והאדם המסוים הינו כנה ואמיתי עם עצמו שאז מחשבותיו הינן צלולות וברורות עבורו וכך שאם הוא איננו ישר וכנה עם עצמו שאז מחשבותיו עמומות ולא ברורות וכך שנדרש עבורו זמן רב על מנת כי יגיע אל האמת והכנות הפנימיים שלו.

קרא עוד »