חרדת הנטישה

חרדת הנטישה

החשש הבלתי מוסבר, הבלתי ברור, הפחד מפני הבלתי נודע. הפחד אשר אופף את האדם ואשר מפריע לו לנשום, לא נותן לו מנוח, אחת המחשבות הטורדניות העוצמתיות ביותר אשר ניתן להעלות על הדעת הינה חרדת הנטישה.

אותה תחושה אשר נגרמת לעולל בן יומו אשר נלקח מאימו בדיוק כאשר היה צריך את חום גופה ואת האנרגיות המיוחדות אשר רגיל הוא לקבל, אותה התחושה אשר מפעמת בנשמתו של ילד קט אשר אימו הלכה לבלי שוב, הנשימה הכבדה, הזעה הקרה אשר מציפה, הרכות הפועמות בעוצמה, תחושת האובדן הבלתי מתפשרת והחיזיון הברור אודות הדברים הנוראים אשר קרו.

אין זה משנה כלל אם לבסוף אימו חוזרת, אין זה משנה כלל כמה פעמים היא תבטיח לו ותרגיע אותו שהכל כשורה והכל בסדר ושום דבר רע לא יקרה, שורשי החרדה נטמנים היטב היטב בנפשו הצעירה של הילד הקט והינה כבר הינם חלק בלתי נפרד ממנה באופן כזה אשר מובטח כי ביום מן הימים הם יצופו ויעלו ויאותתו לו בצורה בלתי מתפשרת בדבר נוכחותה הברורה, החדה והכואבת – חרדת הנטישה.

לחרדה זו מספר תסמינים אשר מייחדים אותה ואלו הם –  מתח נפשי אשר מתחיל ברגע שנוצרת סיטואציה של פרידה מאדם אהוב, חשש שמשהו רע עלול לקרות למישהו יקר, פחד שתקרה תאונה או חטיפה ושיגרום לו להיפרד מהסביבה הקרובה והבטוחה, פחד לצאת מהבית, פחד להישאר לבד, סיוטים אודות נטישה ופרידה וכמובן מוות, סימפטומים גופניים כשהחרדה מתחילה כגון כאבי בטן חזקים, כגון בטן מתהפכת, כאבי ראש, בחילות ותחושה גופנית רעה.

מאחר וחרדת הנטישה נחשבת להפרעה התנהגותית ברגע שהיא מדווחת ניתן לטפל בה באופן מסוים ואולם ממבט על יכולים אנו לספר בעבורך כי הרוב המוחלט של האדם לא מודע כלל כי קיימת לו בעיה מסוג כזה וחי הוא את חייו ללא שימת לב לנושא וכמובן ללא הרצון או היכולת לנסות ולטפל בה.

התינוק החרד הופך לילד חרדתי ותלותי שגדל להיות מבוגר מסתגר ומתחבא, חושש לקיים חיים רגילים ומפתח לעצמו הרגלים שונים אשר נוצקים בנשמתו ובנפשו רק לצורכי הישרדות וזאת ללא כי מודע הוא כלל למעשיו.

חרדת הנטישה מלווה את האדם אשר סובל ממנה בצורות כאלה ואחרות ובדרגות כאלה ואחרות ולמעשה שולטת בסיטואציות מאוד ספציפיות בחייו ומביאה אותו לצורת התנהגות אשר יכולה כמובן לפרק כל מסגרת אשר מתחילה להיווצר בעבורו.

ילד קט אשר ממתין לאמו אחרי הגן, יושב בפינה במבט מורכן מאחר והוא בטוח כי לא תגיע, מידי יום חוזר הוא וחווה הוא את תרחיש הבלהות הזה שוב ושוב גם אם בסופו של דבר היא מגיעה, הילד הזה חווה את אותה תחושה כאשר אימו יוצאת מן הבית לסידורים, לקניות ולעבודתה ובמקרים רבים לא ירצה לתת לה ללכת כלל או יתעקש בכל כוחו להתלוות אליה רק על מנת לא לחוות את הפרידה אשר משוכנע הוא בכל ליבו כי מתרחשת היא ממש לנגד עיניו.

חרדת נטישה במקרים מסוימים גורמת לנערים מתבגרים להסתגר בבית מבלי לצאת אלא רק למקומות אשר יכולים להשתמע כלא מסוכנים כגון בית הספר מאחר והחשש שלהם גדול וחזק מאפשרות שמשהו רע יקרה והם לא ימצאו את דרכם בחזרה הביתה מכל מיני סיבות ולכן יעדיפו לא לצאת מתוך המרחב המוגן שלהם מבלי להתעמת עם הקושי.

מושג ה”פרידה” למעשה תופס חלק מהותי מתוך חייו של אדם וכולל בתוכו את הידיעה הברורה והבלתי מתפשרת אודות כך שחייו של אדם לא נמשכים לנצח ובשלב מסוים ובלתי ידוע הם יסתיימו במוות ובפרידה מן העולם.

ידיעה זו אשר קיימת באדם מיום אשר הוא עומד על דעתו למעשה מלווה אותו כל העת אולם מבלי שמבין הוא את משמעות הדברים במיוחד אם לא חווה אירוע מוות לאחד מן האנשים הקרובים אליו כגון אמא או אבא, בן משפחה קרוב, חבר קרוב או יצורים קרובים כגון חיות מחמד אהובות.

הפרידה כתוצאה ממוות הינה חדה, מכאיבה, קשה מאוד, והעובדה כי הדברים אינם הפיכים מעצימה את תחושת החלל העמוק שנוצרת אצלו ונוגסת מנשמתו באופן קשה.

למעשה הפחד מהתמודדות עם סיטואציית פרידה גורמת לו לאדם לנסות ולהימנע קליל מאפשרות אודותיה הוא מפעיל ללא הרף את הדמיון שלו וכך חושב הוא שיוכל לגרום לדברים לא לקרות ולא להתרחש.

חרדת הנטישה כאשר היא טמונה באדם מסוים באופן חזק במיוחד למעשה מנטרלת את יכולתו לחיות באופן כלשהו.

האדם הבוגר אשר סובל מחרדת נטישה ואשר אינו מודע לדבר באופן ברור, מפתח מבנה אישיות אשר משפיע על כל מהלך חייו ושזור בכל מערכת יחסים שלו וגם ביחסיו שלו עם עצמו.

האדם אשר סובל מחרדת נטישה באופן מובהק יפחד להישאר לבד עם עצמו ומכיוון שכך ינסה להימנע ככל האפשר ממצב שבו בתור ילד יישאר לבד בבית מאחר והוא איננו מסוגל להכיל את התחושה שהזמן עובר ואימו לא חוזרת, כפי שהבטיחה בשעה מסוימת, השאיפה שלו תהיה תמיד לגרום לה לא לעזוב אותו מאחר וכך לא יאלץ להתמודד.

האדם הסובל מחרדת נטישה יתקשה מאוד במערכות היחסים האינטימיות שלו ויחשוש עד מאוד לייצר מערכות יחסים מאחר ובאופן בלתי מודע ברגע שהוא מייצר מערכת יחסים כזו היא עלולה להסתיים ברגע אחד ולא בשליטתו מאחר וכך הוא לא ירצה שזה יקרה, כמובן באופן בלתי מודע.

אותו אדם אף יעודד את עצמו בדרך כלל ולא יהיה אדם חברותי מאחר והחשש מלהינטש על ידי אנשים אשר מצויים במעגלים החברתיים שלו גדול מכל רצון לייצר קשר ולכן הפרידה מהטלוויזיה ומהעולם הווירטואלי קלה יותר.

ואולם חרדת הנטישה יכולה לתקוף ולבוא לידי ביטוי רק במצבים מסוימים אשר יכולים להזכיר לאדם דברים מסוימים אשר חווה בתקופות מסוימות ואש למראית עין כבר חלפו מזמן ואולם האפקט המצטבר של אותו מקרה חלחל היטב לנשמתו ואזי הדמיון לדברים מעוררים את החרדה, לדוגמא גבר אשר אימו נפטרה כאשר היה ילד צעיר במקרים מסוימים יחשוש להודות כי דמויות נשיות מייצרות אצלו פחד גדול וחרדה מאחר והן תמיד יזכירו לו את האנרגיה הנשית שהייתה לאמו וכך הוא ימצא את עצמו לא מצליח לייצר מערכת קירבה עם אישה מחשש לא מודע שיאלץ להתמודד שוב עם תחושת האובדן אשר מסוגלת היא לייצר אצלו.

זהו סימפטום מובהק של חרדות ופחדים לא מטופלים אשר זמן לא יכול לרפא אלא רק להעמיק את הבעיה עוד יותר וכל זאת מבלי שהאדם יהיה מודע כלל לדברים.

דוגמא נוספת הינה דוגמא של אדם שחווה מוות של חבר קרוב והדבר יכול באופן כזה או אחר לגרום לו לחוסר רצון מובהק להתקשר ולהתחבר עם אנשים קרובים ולייצר סוג של אינטימיות על מנת שלא יאלצו לחוות את הפרידה.

באופן בלתי מודע, האנשים אשר סובלים מחרדת נטישה אף יישארו בזוגיות ובמערכות יחסים עם אנשים מסוימים  גם אם הקשר לא טוב להם ואולם הם יתעלמו מכך רק על מנת שלא יאלצו להתמודד עם תחושת החרדה הקשה להם כל כך.

בדרך כלל אנשים שסובלים מחרדת נטישה הינם אנשים בודדים ומתבודדים כמו הפרדוקס על זה שמישהו מונע מעצמו משהו רק על מנת שלא יצטרך להתמודד עם הפחד של חוסר יכולת להתמודד עם חסרונו.

חרדת הנטישה היא סימפטום נפשי אשר אינו נדיר כלל ומצוי אצל הרבה אנשים באופן יחסי אולם באופן חלקי ובאופן שלא גורם לאדם לא לתפקד כלל אלא בסיטואציות מאוד מסוימות ואז מוצא הוא את הדרך להעמיד פנים כלפי עצמו וכלפי הסביבה ולאותת לעצמו כי הוא בשליטה וכי למעשה הוא מתרץ לעצמו תירוצים שונים רק על מנת לא להתעמת עם החרדות התוקפות אותו באופן כזה שההישרדות העצמית גורמת לו לא להיות תלוי במישהו או במשהו וכך הופך הוא מנותק מן הסובבים אותו.

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההתמקחות

חווה האדם מעת לעת ומדי פעם אירועים מסוימים אשר משפיעים עליו ועל דרכו.
אותם אירועים אשר הינם משמעותיים עבור אותו אדם מאחר ושינויים מסוימים התרחשו עבורו כי התעמת והתמודד הוא עם מצבים אשר בהם נאלץ היה להתמודד עם אנשים מסוימים אשר ניהלו אותו , האדם פיתח את יכולת ההתמקחות שלו כעזר.

קרא עוד »
התשוקות

התשוקות

הרצון העז להשיג את הדבר המסוים בכל פעם מחדש. התעוררות היצר, כל יצר שהו, מייצרת אצל האדם את התשוקה המסוימת והתאווה ועל ידי כך גם

קרא עוד »