המבוכה

המבוכה

מצב של טרדה מסויימת כתוצאה מדבר שנאמר ונתפס מבחינה חברתית לא כשורה או בושה מסוימת כתוצאה ממצבים אשר גורמים לאדם חוסר נוחות מן הסיטואציה שנוצרה.

ישנה מבוכה קלה ומבוכה כבדה אשר כבר בדרגתה הגבוהה יותר קרויה בושה ואולם הבושה עמוקה יותר וכבר גובלת היא בעלבון.

המבוכה בדרך כלל נובעת מסיטואציה קלה של חוסר תשומת לב הגורמת לאדם לעשות דבר מה אשר עלול להביא אותו למצב של מבוכה או שהוא אומר משהו אשר האדם שמולו או הקבוצה שמולו מגיבה אליו באופן כזה שהוא נעשה מובך או בא במבוכה.

מאחר והמבוכה של האינדיווידואל יכולה לנבוע כתוצאה מדברים שהוא אומר, שאז התגובה המידית לדברים יכולה להיות איזה הערה מנגד שהיא זו שמביכה אותו או שהוא פתאום מבין איך דבריו נתפסים בצד השני וזה יכול לבד להביא אותו למבוכה גם אם הצד השני יתעלם מן הדברים מתוך נימוס, לעיתים חוסר תגובה גם יכולה להביך לא פחות.

כשם שהאדם בא במבוכה מדברים מסוימים אשר נאמרים לו כך יכול להיווצר מצב שהדברים שנאמרים הם בכוונה להביך וקיימת האפשרות כי דווקא העובדה שהוא מגלה את מבוכתו בפומבי מציגה אותו באור מסויים ואילו לא היה בא במבוכה ומראה כי הוא חסין יותר שאז תדמיתו היתה שונה בתכלית מול האנשים אשר ניסו להביך אותו בכוונה.

המבוכה בעיני אנשים מסויימים נתפסת כאלמנט שלילי ואולם בעיני לא פחות אנשים היא נתפסת דווקא כאלמנט חיובי וחינני ונפרט בעבורך את ההסתכלות השונה על הדברים מאחר והמבוכה נגרמת דווקא ממקום שיכול באמת להתפס גם בחיוב וגם בשלילה ואולם גם ככה וגם ככה אין היא מהווה בעיה גדולה מידי מאחר והסיטואציה הכרוכה במבוכה היא בסך הכל גילוי רגעי של נפש האדם, הן המובך והן המביך למעשה ברגע מסויים מגלים רגש אמיתי וכנה במקרה ונוצרת הסיטואציה כאשר אין בכוונת אחד הצדדים לייצר את המבוכה והיא באה באופן טבעי, כלומר נאמרו דברים על ידי אחד הצדדים מבלי כוונה להביך ומבלי כוונה להיות מובך שהרי זוהי הסיטואציה הקלה ביותר לפיתרון.

לדוגמא נביא מצב שגבר משוחח עם אשה מסויימת ואומר משפט מסויים באופן לא נכון או בשגיאת דקדוק מסויימת ואין הדבר נאמר בכוונה על מנת להצחיק או לשבור את הקרח ואילו האישה המסויימת כתגובה מתקנת אותו לאופן ההגייה הנכון ולמעשה תופסת אותו בקלקלתו ושאז הוא מובך מאחר ולא היה מוכן לסיטואציה.

התגובה שלו, בהנחה והוא אדם חיובי היא בדרך כלל הומור או הומור עצמי ושאז הוא “עוקף” את הדבר וממשיך הלאה כאשר גם היא יכולה “לדלג” מעל הפיתוי להמשיך ולהטיח בו את השגיאה בכל פעם שתרצה להקניט אותו בין אם בכוונה של צחוק וחיבור ובים אם בכוונה של להקניט באופן לעגני ושלילי.

אופציה נוספת הינה שאחד הצדדים מנסה למצוא נושא מסויים מדברי השני ומחפש הזדמנות ליצר סיטואציה של מבוכה היכולה לתרום לצרכיו ולמטרותיו הספציפיות.

למשל אם בחור מנסה להתחיל עם אשה מסוימת שהרי המבוכה שהוא מייצר אצלה בכוונה יכול לגרום לה להתנהגות חיננית ותגובה גופנית מסויימת שנוכחותה יכולה לתרום לו להמשך תהליך החיזור.

ואולם תגובת המבוכה מצד האשה יכולה ללכת לכמה וכמה תרחישים שונים, למשל אפשרות אחת היא כי היא תחייך במבוכה ממקום שהוא הצליח להביך אותה כראוי ואז היא לא מגיבה במילים אלא רק בחיוך נבוך כאילו נתפסה על חם מבלי להיות מוכנה ואז הבחור יכול להמשיך בשיחה כאילו כלום ורק עם חיוך או שהוא יכול להמשיך ולהכות על הברזל בעודו חם ולהמשיך להביך.

ישנה סיטואציה שהאשה מובכת אולם לא מראה זו אלא כולאת את הרגש, בולעת רוק וממשיכה את השיחה כאילו כלום אולם בהמשך התגובה שלה תגיע בדרך מסויימת ובלתי ברורה לה בשלב הזה ויתכן כי היא מנוסה בשיחות כגון אלא והינה מתורגלת ולא באה במבוכה בקלות שאז תגובתה יכולה להביך יותר את הבחור ולכן הוא נטל סיכוי מסויים בכך שבחר ללכת בנתיב הזה שלנסות להביך בכוונה כי הדבר יכול לחזור אליו כבומרנג. גם כאן ניתן לתת דוגמאות אשר יכולות להתפרש הן כחיוביות והן כשליליות ושתי האופציות קיימות ומתרחשות ללא הרף.

אפשרות שלישית ומעניינת לא פחות הינה כשני הצדדים מחבבים אחד את השני או לא מחבבים אחד את השני ושניהם מנוסים היטב בצורת דיבור מביכה והם עושים זאת באופן ישיר וגלוי וכמובן מכוון שאז יכולה להתפתח שיחה מאוד מעניינת כאשר המשפטים שיאמרו ביניהם יהיה כעין דו קרב מילולי אשר מטרתו המוגדרת הוא מאבק וקרב אשר כל צד צובר את הנקודות שלו בהתאם למספר הפעמים אשר הצליח לגרום לצד השני למבוכה והשאלה היא האם השיחה תגיע למבוי סתום או שהיא תוביל למקום חיובי, זאת כמובן תלוי במבנה האישיות האינדיווידואלי של שני הצדדים ואולם מאחר ולאנשים מסויימים הניסיון המכוון לגרום למבוכה יכול להתפרש כניסיון לפגיעה מסויימת ושאז במידה והדברים נאמרו באופן פוגעני במיוחד שאז יש בהחלט מקום שבו אחד מן הצדדים יכול להיפגע או לפחות להצטייר כנפגע וזה כמובן למטרה טקטית מסוימת אשר אמורה לגרום לצד השני להיות מובך בעצמו אם לכאורה הוא לא התכוון לפגוע.

התגובה הסטנדרטית למבוכה הינה בדרך כלל תגובה אשר תהיה גופנית כגון הסתת המבט לצדדים על מנת לא לפגוש את המבט מן הצד השני אשר יביך עוד יותר, יש אנשים המתחילים לעשות פעולה מסויימת עם חפץ כלשהו ומתמקדים בו ולכאורה מתנתקים מן השיחה וכמובן גם פה מסיתים את המבט במבוכה ולא מסתכלים ישר.

תגובה נוספת הינה של חיוך נבוך אשר בדרך כלל רק זוויות הפה עולות והעיניים עושות פעולה אחרת כאשר כל שלושת התגובות הללו יכולות להיות מלוות בגמגום קל של דברים לא קשורים לכאורה ודבר זה כמובן יכול לגרום תגובה נוספת מן הצד המביך שיכול לנצל את הסיטואציה ולזכות בנקודות נוספות בין אם הדבר נאמר בהומור או כהתרסה ורצון לגרום למבוכה שלילית.

כאמור קיימת גם אפשרות כי שני הצדדים מכירים היטב את הכללים ושאז זוהי למעשה התנהלות של זירת קרב אשר יכול להסתיים מהר או יכול להיות מלחמת התשה אשר יכולה לערוך מספר סיבובים.

מבחינת מבנה האישיות של אנשים אשר משתמשים באופציית ההבכה של הצד השני ככלי, ניתן להגיד כי זהו כלי יעיל שמשיג בדרך כלל את מטרתו כאשר הינה מוגדרת היטב ומבוצעת היטב שאז ההפוגה שמקבל הצד המביך מן הצד המובך ינוצל להשמעת דברים אשר למעשה נמנעו ממנו לאמר בגלל העובדה כי הצד השני כנראה לא איפשר להשמיע אותם מכל מיני סיבות.

ההפוגה הזו תיתן לגבר להחמיא לאשה על כמה היא יפה למשל או איש המכירות אשר מביך את הצד השני על ידי שאלה אשר הינה כאילו ברורה ופשוטה אבל הצד השני נשאר נבוך כאשר השאלה נשארה תלויה באויר ללא מענה נכון מצידו, שאז איש המכירות ששאל בכוונה שאלה שהוא תיאר לעצמו שהאיש שמולו לא ידע את התשובה ושאז תהיה לו האפשרות להפגין את הידע שלו ואת המקצועיות שלו ביחס לצד המובך ושאז ההבכה משמשת מצידו ככלי לגיטימי בתהליך המכירה.

ואולם במידה והוא אינו לוקח בחשבון כי קיימת אפשרות שהצד השני כן יודע את התשובה ששאז הוא יבוא במבוכה כפולה ומכופלת.

למעשה המבוכה הינה תוצאה של התנהגות חברתית מאוד מסויימת אשר בחברות מסוימות ושמרניות במיוחד שמים דגש חזק מאוד על כי צד שמביך את הצד השני בין אם בכוונה ובין אם שלא בכוונה תחילה זוהי פגיעה במרחב הפרטי של הצד המובך וזהו מעשה שלילי אשר יש להיזהר ולהמנע ממנו בכל מחיר מאחר באותם חברות עצם המבוכה שנגרמה מתפרשת כניסיון מכוון לפגיעה וכמובן שלא יכולה להישאר ללא תגובה ראויה והולמת, כל אחד לפי דרכו ולפי אמונתו ולפי המסורת הצרובה בו.

ישנם כמובן גם נורמות התנהגות מוכתבות מראש ואשר שם המבוכה הוא העניין עצמו וניתן מספר דוגמאות –

מופע סטנד אפ קומדי בסיטואציות מסויימות קיימת ממש ציפיה מצד הקהל לכך שהשחקן ימצא כמה וכמה קורבנות וינהל איתם שיחה אשר תגרום למבוכה אצל אותם אנשים מאחר ולא מעט אנשים סובלים מפחד קהל והתגובות שלהם הברורות כניסיונות לצאת מן המבוכה יש בהן כדי להצחיק ולשעשע מאחר והם מתנהגים כמו שהם לא התנהגו בסיטואציה אחרת שהיתה להם נוחה.

גם מבוכה שמגיעה תוך כדי פגישה עסקית מסויימת יש בה סימנים מוסכמים וחוקים מסויימים הנובעים מתוך המבוכה כגון התמקחות על מחיר או על תנאים מסויימים, לדוגמא כאשר אחד הצדדים קונה משהו ומבחינתו הוא מוכן לשלם מחיר אשר נמוך באופן משמעותי מן המחיר הנדרש שאז הצד המוכר יכול לבוא במבוכה או רק להציב ולהעמיד פנים כאילו הוא במבוכה על מנת לשפר אסטרטגית את המצב או את התנאים, כאשר שני הצדדים מכירים שאז הם מדלגים בקלות על מכשולי המבוכה הנתמנים בדרכם ושאז מנצח הצד שמצליח להביך אחרון.

למעשה אנשים נחלקים לשניים בנושא זה כאלה שמביכים וכאלה שמובכים, כאשר ניתן למפות את מבני האישיות של שני הסוגים באופן כזה שיובן מאיפה הדברים מגיעים.

אדם אשר מביך אחרים הינו בדרך כלל אדם בעל בטחון עצמי רב ומודעות גבוהה לכוחו ולידע שלו וכמובן ליכולת הדיבור שלו מאחר ומבוכה בדרך כלל הינה מילולית יותר וגופנית פחות למעט אלה שמביכים אחרים באמצעות גופם החשוף בפומבי.

אצל אנשים מהקבוצה הראשונה הפתיחות והיכולות הוורבליות בדרך כלל גבוהות וגם האינטליגנציה הרגשית בהנחה שהם מביכים בכוונה תחילה ואולם רק מעטים מהם  יודעים להשתמש במבוכה במינון נכון ומדוייק ובמיקרים רבים, מבוכת יתר אצל הצד השני יוצר אפקט לא חיובי בהכרח ובמיקרים כאלה קשה מאוד להחזיר את הגלגל לאחור.

אצל אנשים מן הקבוצה השניה, של המובכים, ההתנהגות היא בדרך כלל נובעת מחוסר בטחון, חוסר אמונה ביכולת הדיבור אשר הינה שונה במצב מבוכה, גימגום הנובע מן הקושי לחבר מילים למשפט תגובה ראוי, חוסר יכולת למקד מבט בעינים של הצד השני ועוד.

כמו כן חשוב לציין כי בדרך כלל אנשים אשר באים בקלות במבוכה מודעים לכך וברגע שהם “מריחים” או מרגישים סיטואציה קרובה לשם, הם מעדיפים להמנע ממנה על מנת שלא יאלצו להתמודד איתה ואו שמנסים להסית את נושא השיחה למקום אחר או שיתחילו לגלות חוסר שקט פנימי אשר אנשים מנוסים מן הצד השני ירגישו זאת היטב. אצל אותם אנשים המבוכה יכולה להגיע עד מהרה למקום שלילי של חרדה וזאת עקב חוסר היכולת להתמודד עם מבוכה ועם סיטואציות מביכות.

יכולה לבוא מבוכה בסיטואציות אינטימיות, זוגיות או רגשיות.

ושאז אותו אדם או אותה אישה נאטמים רגשית ויוצרים חומר וירטואלית האמורה להגן עליהם מן המבוכה הצפויה להגיע.

גם המבוכה המינית הינה מבוכה משמעותית וניתן לאמר כי היא הסיבה מספר אחת ללא מתחרים בשיחות חיזור ובפגישות חיזור כאשר אחד משני הצדדים נמצא במבוכה או יותר נכון שני הצדדים נמצאים במבוכה שאז או שאחד הצדדים נוטל יוזמה ומנסה להשתחרר מן המבוכה או שכל העניין נמוג ומתמסמס עקב מובכות יתר של שני הצדדים וחשוב לקחת זאת בחשבון מאחר וזוהי דוגמא למבוכה אשר תוצאותיה שליליות עקב שימוש לא נכון לה .(:

מבוכה יכולה להגיע גם בשעת קיום יחסים אינטימיים ממש והיא גורמת לאנשים לחשוש להגיד דברים באקט עצמו מתוך מבוכה ושאז היא יכולה להתפרש כחוסר כנות ושאז שלילית היא כמובן.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

הגעגועים

רגש חזק המציף את האדם החש סוג של נוסטלגיה, כמיהה ותשוקה רחוקה לאדם מסוים, או רעיון מסוים או לזיכרון כלשהו אשר איננו, זהו רגש המתקשר גם לעצב, חיסרון ואובדן.

געגועים הינם באופן כללי תחושות אשר ניתן להרגיש גם לאנשים אשר הינם בחיים ונמצאים הרחק פיזית מהמתגעגע ואולם בהחלט קיימים גם געגועים לאנשים אשר כבר אינם בין החיים.

יכול להיות געגוע כלפי שיר מסוים שתקופה ארוכה לא שמעת או געגוע לתקופה מסוימת בחיים שזו נקראת נוסטלגיה ואשר היא מתקשרת עם תחושות נעימות

קרא עוד »
הסתרה

תיקשור בנושא ההסתרה

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההסתרה מתוך התבוננות עמוקה אל תוך נפשו של אדם מסוים, ניתן לעיתים להבחין בין כל הדברים והאלמנטים הברורים והגלויים

קרא עוד »

הנתינה

ברגע שאתה עושה מעשה של נתינה משחרר אתה ללא ידיעתך כמות מסוימת של אנרגיה שלילית הטמונה בך ומקבל אתה תחושה של התעלות הנפש והנשמה והסיבה ברורה – מפלס האנרגיות החיוביות עולה

קרא עוד »