האחריות

האחריות

האחריות.

אחריות נחלקת מבחינת הערך המוסרי שלה לכמה וכמה גורמים אשר משליכים ממנה ומקבלים משמעות נוספת בעלת ערך ומשקל.

למעשה אחריות הינה כלל החובות המוטלות על האדם מתוקף תפקידו או סמכותו בין אם באופן רשמי וחוקי ובין אם מתוקף מוסרי ואם מתוקף נסיבות שהובילו את האדם למקום מסוים.

אחריות של הורה על ילדיו, אחריות של מפקד על חייליו, אחריות של מנהל על עובדיו ואחריות של אדם על מעשיו, כל אחד ואחד מהם הינו עולם ומלואו ולכל אחד מהם משמעות ותוכן מהרבה בחינות.

מצד שני אחריות שבין אדם לעצמו ואיך אדם מקבל את החיים ועל מקומו בתוך מערכות היחסים שאותן הוא מפתח בין אם מבחירה ובין אם מאירועים שמתרחשים עליו שלא מבחירה. כל אחד מקבל או שלא מקבל אחריות ומכאן שניתן בהחלט ללמוד הרבה על האדם מעצם יכולתו או רצונו לקבל ולקחת אחריות או שלא.

האחריות של הורה על ילדיו למעשה לוקחת בחשבון כי תפקידו של הורה הינה מכריעה ומשמעותית וקריטית בחייו של הילד.

אמא ואבא הינם הדמות שעליה אמור להישען האדם במשך כל חייו או חלק מהם ולמעשה בשנות חייו הראשונות של תינוק רך בשנים, הוא מקבל מהוריו את המקום הבטוח, המאוזן, הרגוע והמרגיע, את היד המלטפת ולעיתים גם את הסטירה בהתאם לנסיבות הדברים.

הורה אמור להעביר לילדיו את הערכים אשר משמעותיים עבורו ולתת לצאצאיו את המרב שהוא מסוגל וזאת ממקום של אחריות מעבר למקום של אהבה והכלה מאחר ואין ביכולתו של כל אדם לתת אהבה ורגש אולם כאן באמת נמדד האדם באם מסוגל הוא למלא את המצופה ממנו באופן אחראי לספק לילדיו מקום לגור בו, אוכל לאכול, חינוך ולימודים וכמו כן דברים נוספים אולם אלו הדברים הבסיסיים אותם אמור הוא לקחת אחריות עליהם מבחינת הגדרתו כהורה.

לא מעט אנשים חוטאים בהגדרת תפקידם כהורים ומגמישים את גבולות גזרת האחריות שלהם, מטעמי נוחות או יותר מדוייק – חוסר נוחות.

האחריות של מנהיג על אנשיו הינה למעשה דומה בהרבה מובנים לאחריות של הורה על ילדיו. התפיסה המקובלת הינה כי מנהיג אמור לשמש ראש וראשון בקבוצה ואמור להוביל את אנשיו בטוב וברע, באש ובמים ואף אמור לשמש להם ממש כרועה ומשענת לכל דבר ועניין. ואולם כפי שנהוג ומקובל לחשוב, כי עם הרע קשה הרבה יותר להתמודד מאשר עם הטוב, וכאשר ההצלחה אבות רבים לה והכישלון כידוע יתום הוא, כך גם לקיחת אחריות של מנהיג אינה כלל וכלל מובנת מאליה וברגע כי נוצרת סיטואציה אשר דורשת לקיחת אחריות או נותנת דין וחשבון על מאורע שלילי שקרה, אזי מעטים מאוד המנהיגים אשר יהיו מסוגלים לקום ולקחת אחריות, לאמר בפה מלא על מעשיהם או מחדליהם.

ניתן לאמר בפה מלא כי נושא האחריות הינו מהותי בעיקר בעולם הישן ומהווה נטל ועיסוק רב משמעות עבור אנשים רבים אשר עיקר עיסוקם הוא, ללא ידיעתם הברורה, נושא נטילת האחריות והנושאים הקשורים בו ישירות ובעקיפין.

בעלי מקצוע רבים עוסקים יום ביומו בנושא ונמנה אותם בעבורך – חברות ביטוח מכל הסוגים, אחריות רפואית, אחריות משפטית, אחריות חוזית על שרותים ומוצרים, עורכי דין פליליים, עורכי דין נדל”ניים, בנקים ומוסדות פיננסיים, בתי השקעות, שוק ההון, חברות שירותים הכל מכל וכל, העולם סובב סביב אחריות, נטילת אחריות תמורת כסף, ונסיונות אינסופיים למצוא פרצות בניסוחים מפולפלים על מנת לחמוק מאחריות.

נושא האחריות הפלילית, אשר בתי המשפט מדי יום ביומו בכל רחבי היקום, קורסים תחת הנטל והעומס של גופים, תאגידים עירוניים אשר מנסים להרים את נטל האחריות ממקום למקום רק על מנת להסיר את הצורך באחריות על מנת כי לא יצטרכו לתת את הדין.

האחריות האישית שנדרשת מבעל משרה לקחת בעת שהוא מועל בתפקידו ובהגדרות כיום הינן כבר בגדר אחריות פלילית וגם כאן כמובן נוטלים חלק במשחק אנשים רבים, למעשה, המילה אחריות ומשמעותה העיקרית היא מידת האמון והאמינות אותה לוקח האדם ומשדר החוצה כלפי הסובבים אותו ואם צריך לדייק את הדברים שאז אם קיימת תחושה אצל מישהו כי קיימת התלבטות אם לעשות עסקים או לנהל מערכת יחסים כזו או אחרת עם מישהו שהרי באופן ודאי ומובהק העדיפות תינתן כלפי מישהו שיודע לתת את התחושה כי הוא אדם אחראי אשר ביום הדין וברגע האמת לא מאכזב ויהיה מסוגל גם לקחת אחריות מלאה על מעשיו, דיבוריו, הבטחותיו ואפילו כי מגובה הדבר בחוזה או מסמך מחייב כזה או אחר, עדיין תוקף האחריות ברוב המיקרים אינו מעיד על תוכנו.

ברית בין האדם לאלוהיו הינה האחריות אותה צריך לקחת האדם על עצמו ועל תפקידו בעולם.

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא החטאים

תיקשור בנושא החטאים

המחשבה המנקרת במוחו של האדם החוטא אינה טהורה מאחר וניכר בו, באדם החוטא כי מחשבתו טמאה. חטא הינו הפרה קיצונית של ערכים מוסריים וחוקים על

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההסכמים

ההסכמים. סיכום הדברים כפי שסוכמו על ידי כמה צדדים ומהווים הדברים סגורים וחתומים ומקובלים על דעתם של כל הנוגעים בדבר ומהווה הסכם זה תחילתו של

קרא עוד »
שיקולים

תיקשור בנושא השיקולים

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את השיקולים כאשר מוצא את עצמו האדם בנתיב חדש ובלתי מוכר עבורו, לעיתים גורם לו הדבר לבלבול ולתחושת ריחוק מעצמו

קרא עוד »