ההדחקה

הדחקה

בין מנגנוני ההגנה העוצמתיים ביותר של נפש האדם.

היכולת לבצע העברה של נתונים מסוימים, של מחשבות, של דחפים, של יצרים, של רגשות, של זיכרונות, של תשוקות מן המודע הנוכח אל התת מודע המסתורי והאפלולי הינה ההדחקה.

קיימות צורות רבות של ההדחקה הרגשית וקיימות דרכים רבות ושונות של שמירה והגנה על הנפש ואולם ניתן לאמר כי יש לדבר המחיר וכי לא עובר הדבר ללא פגיעה מסוימת בנפש מאחר ועצם ההדחקה צורכת כמות גדולה של אנרגיות ועל כך נפרט בהמשך.

יכולת ביצוע ההדחקה למעשה גורמת בתור התחלה לנפש להגן על עצמה ואולם מצד שני מונעת ממנה גם את יכולת ההתמודדות וליבון הדברים מתוך מקום של חוסר רצון לאותה התמודדות ועם ההתמודדות לא מגיעה ברגע הראשון שאז באופן טבעי הנושא לא נמחק לחלוטין אלא פשוט נשמר כאמור בתת ההכרה ותישאר שם עד אשר היא תצוץ ותצוף בעת כלשהי.

ההדחקה למעשה איננה הסתרה או הטמנה של אותו עניין אלא רק העלמה זמנית או יותר נכון העברה ממקום אחד למקום אחר ונביא לדוגמא את נושא הכאב.

יכול להיות זה שגורם לנו כאב נפשי ויכול להיות זה אשר גורם לנו כאב גופני אולם בשני המקרים ההתמודדות עם הכאב היא בדרך כלל להדחיק אותו, אם מדובר בכאב גופני שאז יש דרכים לייצר מניפולציות גופניות בדמות משככי כאבים למיניהם ואז הכאב מורגש פחות ולעיתים נעלם מבחינת התחושה אבל הוא לא נעלם לגמרי ולמעשה רק מודחק.

באותה מידה קיימת היכולת להדחיק כאב נפשי באופן כזה שהוא מועבר מן הזיכרון המודע והנגיש אל תוך תת ההכרה והמאורעות אשר גרמו לאדם להרגיש את אותו כאב מועברים אל תת ההכרה ומאוחסנים שם, כאשר זה קורה, התחושה היא שהכאב הנפשי פוחת ואכן הוא נוכח פחות במודע מאחר ועבר כולו ובמלוא “כובד משקלו” אל תת המודע ושם הכאב הזה ממשיך לפעול, להכאיב ואף לייצר את המחשבות הטורדניות.

הדחקה נוספת הינה תופעת רגישות היתר ואשר משמעותה הינה בתור דוגמא של הדחקת רגש מסוים מסיבה של אהבה נכזבת שהרי הרגש של האכזבה מודחק ואולם רק באופן זמני וכאשר תגיע אהבה נכזבת נוספת שהרי קיים סיכוי רב כי התגובה אליה תהיה לא מידתית ולא פרופורציונלית מסיבה שבנוסף לתגובה הנוכחית עלול לצוץ ולצוף המקרה הנוסף והמודחק ואז לצאת באופן עוצמתי וכואב במיוחד השואב אליו גם את המקרה הקודם.

רגישות יתר במקרים של תגובה אלימה במקרה של תוקפנות עלולה לצאת באופן כל כך בוטה וקיצוניובאופן כזה המתפרש ובצדק כחוסר שליטה או אובדן שליטה אולם בהיבט הפסיכולוגי התנהגותי קיים הסבר מאוד הגיוני לנושא. יכולים לבוא כמובן רצפים של רגשות ותחושות מודחקות וכמה שצובר אדם מסוים רגישות ורגישויות מודחקים כך גם תהיה התגובה לא פרופורציונלית, חזקה ועוצמתית ביותר.

כמובן שצבירה ואגירה של הרגשות המודחקים גורמת לסבל רב ולנזקים קשים לרגש.

הפחד וחוסר היכולת להתמודד באופן מיידי גורם לאדם להדחיק, כאמור כאמצעי הגנה עצמית. ואולם כמובן שהדבר מהווה חסרון משמעותי ביכולת ההתמודדות ובעצם גם ימנע מעצמו אותו אדם להתעמת (או גם להתאמת מלשון אמת) עם סיטואציה אשר עלולה לאלץ אותו לחוות חוויה שעלולה להתפרש כקשה.

חרדת הביצוע הינה בין היתר נגרמת כתוצאה מהדחקה מאחר ואם גבר מסוים נכשל בקיום יחסי מין עם אשה מסוימת שאזי בפעם הבאה שיגיע לסיטואציה דומה, קיים סיכוי רב כי הדחיק את כל הגורמים שעשויים לגרום לו לרצות יחסי מין שהוא עלול להיכשל בהם שוב, וכאמור ידחיק את התשוקה, ידחיק את היצר, ידחיק את התאווה, ידחיק את הסקרנות וידחיק את העניין והרצון.כאמור אותו אדם מסוים ינהל עבור עצמו את הסיכונים ויקבל בדרך כלל החלטה להדחיק על מנת למנוע כאב עתידי.

מיותר לציין כי כל מקרה מודחק יתויג ואף יתויק אל ספריה מסוימת בתת ההכרה ובאותו זמן המחשבות אשר מתויגות כמודחקות יתחילו לפעול את פעולתן השלילית המורידה והמדכאת וכמובן המטרידה.

נזק משמעותי מאוד במקרים של הדחקה, גורמת העובדה כי בעת הדחקה מסוימת של עניין מסוים, מודחקים יחד עם הדברים הרעים גם דברים נוספים אשר התרחשו יחד עם אותה תקרית.

למשל סיטואציה אשר גבר מסוים ניסה לפלרטט עם אישה מסוימת ואז אותה אישה הקשתה על אותו גבר מסוים ולא שיתפה אתו פעולה וכתוצאה מזה הגבר התעצב ונעלב ולכן הדחיק את כל הנושא, יחד עם הכאב והאכזבה הוא הדחיק גם את הספונטניות אשר גרמה לו להתחיל עם אותה אישה וגם את התשוקה שחש אל אותה אישה הודחקה יחד עם כל האלמנטים הנוספים, שאז כאשר מנגנון ההדחקה גורם לו למעשה לא לחוש תשוקה על מנת לא להיפגע ואף לא לחוש את הספונטניות מאחר וזו הובילה והוליכה אותו אל האכזבה והעלבון ועל כן הם גם מועברים כלאחר כבוד אל מקום ההדחקה מתוך מקום של חוסר רצון בולט להתעמת ולהתמודד עם אכזבה ועלבון נוספים אשר עורבים מעבר לפינה ומאיימים הם עד מאוד.

קיימים סימפטומים ואפשרויות רבות להדחקה ואף קיימות טכניקות ושיטות רבות ומוכרות חלקן יותר וחלקן פחות, חלקן מזיקות יותר וחלקן מזיקות פחות אולם באופן וודאי הם מזיקות.

כאמור ההדחקה גורמת בין היתר להתמכרויות כחלק מטכניקה של בריחה למקומות כגון הסחת דעת, חסימת הרגשות השליליים וגם החיובים רק ממקום של חסימה רגשית כללית, מוטיב נוסף של בריחה והסחת דעת זו התמכרות לאלכוהול, התמכרות לסמים, התמכרות להימורים, התמכרות לסכנה וקיימות גם התמכרויות פחות מזיקות כגון התמכרות לרשתות חברתיות, משחקים מסיחי דעת, ועוד דברים פחות מסיחים ואולם חוסר המודעות הקולקטיבי גורם לאנשים רבים לא לזהות ולהבין כי אותה התמכרות וגם אותה אובססיה נגרמת על ידי רצון להדחיק ולברוח מכאב מסוים או התמודדות מסוימת באמצעים של פיתוח תלות והתמכרות מסוימת.כמובן שגם התמכרות לסקס היא מוטיב של הדחקה ובריחה מהתמודדות עם אכזבות.

סימפטומים מזיקים ומסוכנים באופן קיצוני בנושא ההדחקה הינה אכילת יתר ואכילה רגשית אשר מהוות בעיה כפולה עבור הלוקה בה מאחר והיא נועדה בעיקר בנושא ההדחקה והבריחה מהתמודדות עם השמנה ועודף משקל ואולם מגיעה גם ממקום של פיצוי עצמי מעוות מאותה הדחקה כלומר “רע לי ואני אוכל על מנת לפצות את עצמי ואולם אני מדחיק שאני עושה את זה ומתרץ לעצמי תירוצים שונים כאשר מה שאני עושה למעשה זה רק על מנת לברוח ולהדחיק את העובדה שיש לי הפרעות אכילה”.

כאמור נושאים אלו של ההדחקה הינם משמעותיים מאוד עבור האדם ונוצר צורך דרמטי ומהותי על מנת לנסות ולמזער ככל הניתן את ההדחקות על ידי טיפול של התעמתות עם הגורם להדחקה.

עודף של רגשות מודחקים ועודף של מקרים מודחקים גורמים בסופו של דבר את הגרוע מכל ואלו תגובות גופניות אשר מפרות לחלוטין את האיזון האנרגטי בגוף ויוצרות אנרגיות שליליות רבות אשר מצטברות והולכות ומשקלן הולך ונעשה כבד יותר ויותר ומעיקות על ההכרה ועל תת ההכרה במקביל.

החיבור המרתק בין נפש וגוף בא לידי ביטוי בכל מיני איתותים גופנים הבאים וצצים מן הנפש כגון מתח שמורגש בשרירים ואשר הינו למעשה מתח נפשי, ניתן להרגיש מתח, חרדות ותעוקות גם בבית החזה, בחלל הבטן, בצוואר, בגב ואילו מן הצד השני ניתן לעיתים לחוש בהקלה נפשית כתוצאה מעיסוי משחרר, או לחילופין שיחה משחררת המהווה כמו עיסוי לנפש והרפיה.

כמובן שגם מדיטציה מסוגים מסוימים יכולה לעדן עבור אנשים מסוימים את נושא הטיפול בהדחקה.

כאמור, נושא ההדחקה באופן מוכח מהווה תשתית חזקה מאוד בנושא יצירת מחלות ומצוקות נפשיות וקיים צורך מאוד משמעותי לנושא מודעות רבה על מנת לנסות ולטפל בדברים מבלי להדחיק אותם מאחר ונפש אשר סובלת מכמות נושאים מודחקים רבים הינה נפש מוטרדת אשר כמות האנרגיות השליליות בה רב ומשמעותי.

מכאן שנפש מוטרדת, כפי שנאמר ונמסר רבות בעבר לא יכולה לתפקד באופן חיובי ואופטימלי עבור האדם אשר נפשו מוטרדת.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הזדמנויות

תיקשור בנושא ההזדמנות

ניצול הזדמנות יכולה להתקיים רק כאשר אותו אדם יכול להבין כי נפלה לידיו הזדמנות והמקום שבו הוא נמצא בדיוק על אותה נקודה ספציפית שאותה יכול להבין ולשים עליה את האצבע ופשוט ללחוץ על הכפתור ולגרום לדברים לקרות, אזי זוהי ניצול ההזדמנות.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הזעזועים

מצבים קיצוניים של זעזוע נפשי גורמים לאדם למצב חווייתי מטלטל כאשר יכולת ההדחקה שלו מביאה אותו להדחיק ויכולת ההכחשה שלו יכולה לגרום לו להכחיש ואולם בשני המקרים הללו, הנזק נעשה כבר והחריצים והצלקות לא נעלמו. דבר זה עלול לגרום לאותו אדם להתנהגויות מסוימות אשר יעידו עליו כי נפשו נפגעה באופן כזה או אחר

קרא עוד »
תיקשור בנושא העצמאות

תיקשור בנושא העצמאות

התודעה המאפשרת לאדם מסוים להשתחרר מצורת חשיבה מסוימת גורמת לו בשלב מסוים בחייו הבוגרים להיכנס בין אם מרצונו ובין ממצב שבו נכפו עליו הדברים למסלול

קרא עוד »