ההתמכרות

כאשר אדם מסוים או אישה מסוימת מנהלים את חייהם מתוך כורח של שימוש חוזר בחומרים מסוימים או בצורות התנהגות מסוימות ואשר אין להם שליטה על השימוש בחומרים או אין להם שליטה על צורות ההתנהגות הללו שהרי נקראת זו התמכרות בלתי נשלטת.

ברגע שהשימוש הזה גורם לתלות או ההתנהגות המסוימת גורמת לתלות ואשר מהלך חייהם התקין הוכתב באופן מובהק כתוצאה משימושים אלה שהרי מניעה מאותם חומרים או גם מניעה מאותה התנהגות כפייתית משבשת את אותו אדם.

נוהג מסוים אשר עם הזמן הופך להתמכרות תלותית יש בה כמובן אלמנטים פסיכולוגיים חזקים ומשמעותיים ואולם התמכרות לחומרים מסוימים יש בה חוץ מהאלמנטים הפסיכולוגיים גם אלמנטים גופניים אשר הם אלה בין היתר אשר גורמים לאדם לסגל לעצמו את ההתמכרות ובעיקר כאשר מדובר בסמים מכל סוג, כולל גם תרופות או חומרים כימיים אשר גורמים למוח האנושי להתרגל לחומרים כמתוך צורך גופני.

ההתמכרות פוגעת ומשבשת באופן ניכר את נפשו ואת צורת התנהגותו והתנהלותו של האדם מאחר והוא מנהל את חייו בין מנה למנה ועסוק רובו ככולו במקרים הקיצוניים ממש בתכנון לטווח ארוך כיצד הוא מספק לעצמו את המנה הבאה של ההתמכרות מאחר ומוחו ונפשו השלימו כבר עם העובדה כי לא יוכל לתפקד ללא החומרים אשר גורמים לו להתמכרות מאחר והוא מבין כי הם מאזנים אותו ונותנים לו מרגוע ומונעים ממנו להרגיש את הכאב או הצער או המצוקה אשר הוא חש במידה והוא איננו משתמש בהם, נוטל אותם, מעשן אותם, מריח אותם, בולע אותם ועוד ועוד דוגמאות של התמכרויות שונות אשר כאמור קובעות לאדם את מסלול חייו ואת צורת חייו ואת דרך התנהגותו ואת דרך מחשבותיו.

ההתמכרות איננה כמובן רק לחומרים מסוימים אלא גם לתרופות מרשם וכמובן שקיימת גם אליהם התמכרות למרות שבמקרה הזה, רוב המכורים התחילו את התמכרותם באישור רפואי וכמובן בעידוד מסיבי ומתוכנן היטב של תאגידי התרופות אשר מבחינתם הדבר לגיטימי ואף חיובי.

כמויות הסמים והמגוון האינסופי שלהם למעשה הוביל את המשתמשים בהם להרס חייהם באופן מוחלט ואיבוד הדרך.

השימוש בקלים שבהם מיתוך סקרנות או לחץ חברתי ומתוך ההבנה כי ההשפעה הינה עליה מהירה במצב הרוח הכללי, שינוי תודעה מהנה ומקורי, הנאה קיצונית, עליה בחשק המיני, עליה בערנות, ועליה בדמיון וביצירתיות מכל סוג.

כמובן שגם סמים רפואיים כגון נוגדי דיכאון, משככי כאבים, כדורי הרגעה, אלכוהול וכל הכרוך בהם והשימוש רק מתרחב והולך ככל שהצורך בתוצרים שהם נותנים עולה אל נוכח העולם המשתנה והקושי האובייקטיבי לשמור על חיים שמחים, יצירתיים, מספקים, חיים ללא כאבים, חיים ללא מצוקות נפשיות, ללא קשיים, ללא דיכאון, ללא לחץ וללא כעס כלל.

זוהי מבחינת המכורים עסקה מצוינת ואולם למעשה הם לא מודעים לכך שהצורך אשר מספקים בשלב מסוים לא יספק תוצאות בשלבים מתקדמים יותר והשימוש יעלה עוד ועוד עם הזמן וככל שהגוף והנפש יתרגלו יותר ויותר.

למעשה קיים פרדוקס מהותי ביותר בין הגדרות השימוש בחומרים ממכרים חוקיים ובין חומרים ממכרים אשר אינם מותרים כחוקיים.

הדבר מהווה כמובן פרדוקס מאחר ואלו חומרים אשר ההגבלה בשימוש שלהם הינה מינורית לחלוטין ואף המאמץ והמחיר שלהם נגיש לכל נפש ומדובר באלכוהול ובטבק.

מאחר והמסורת מקובלת בשימוש בשני הסוגים הללו מושרשת וחזקה מאוד כבר דורות רבים כסממן של בגרות והתבגרות וידוע כי בחברות רבות ההחלטה בדבר עישון או שתיית אלכוהול הינה כמו קביעה וסממן של התבגרות ולכן רוב רובם של המכורים לסיגריות ואלכוהול מתחילים את דרכם מן המקום הזה של התרסה כלפי בעלי סמכות אשר אוסרים עליהם לעשן ולשתות ומהווה הדבר עבורם שבירת מוסכמות, מרדנות וסממן חיצוני כי הם בוגרים ואף אחד לא מחליט עליהם.

עישון ושתייה היוו במשך שנים רבות חוקים בכל מקום כולל מקומות סגורים כגון טיסות וקולנוע ואכן גם כמויות המכורים היו באחוזים עצומים.

ההגדרה אשר הופכת סמים מקלים לקשים הינה משתנה ולא אמיתית או ריאלית ויש עימה ויכוחים ומחלקות רבות. ההבדלים נובעים בין היתר ממהירות ההתמכרות, הקושי להשגת מצב גמילה, הנזקים הפיזיים והנפשיים, וכמו כן המוניטין והמותג של כל סם וסם ובמילים אחרות עד כמה הוא נחשב למסוכן וקיצוני. כמובן שכמו בכל דבר, העובדה כי דברים מסוימים מוגדרים כאסורים חוקית או מוסרית הם הסיבות לכך כי הטבע האנושי גורם לאדם מתוך סקרנות טבעית דווקא לנסות את מה שאסור מאחר והדבר מרגש וגורם לתחושת גירוי ותשוקה מתוך חוויה ורצון להרגיש דברים אשר מהווים שינוי למצב נוכחי אשר אין בו התרגשות.

ההבחנה בין עישון ושתייה אשר מותרים מתוקף חוק ובין שימוש במרחו ואנה וחשיש אשר מותרים במקומות מסוימים ובמקומות מסוימים לא, ובשימוש בקוקאין והרואין אשר אסורים בכל מקום הוא האבחנה בשימוש בסמים קלים או קשים.

מבחינת ההתמכרות אין בסופו של דבר הבדל לגמילה מעישון ואלכוהול הינה מאתגרת באותה מידה כמעט כמו גמילה מהרואין וקוקאין.

מאחר וטרם התגלה האדם אשר הינו מכור לתפוחי עץ למשל, ברור כי הסמים והדברים אשר ניתן להתמכר אליהם הם רבים ומגוונים ולא בהכרח מסוכנים בשימוש במינון הגיוני כגון קפה או תה, גזים שונים המשמשים בתעשיית המזגנים, דבקים וחומרים נדיפים כגון טיפקס או לורדים המכילים את החומרים הללו ואשר השימוש בהם יש עימו תחושות מסוימות אשר יכולות לדמות שימוש בחומרים ממכרים לכל דבר.

משמעות צריכת סמים חוקיים לא הופכת אותם לחיוביים וההגדרה הינה חוקית בלבד ואין איתה שום מחלוקת או ויכוח שאדם אשר מסיבה כזו או אחרת אשר יחליט יום אחד לנסות ולהיגמל או מאלכוהול או מעישון או מקפאין, יתקל בקשיים גופניים ונפשיים קיצונים ואף מהווה הדבר מבחן אישיות משמעותי ביותר מאחר וגמילה מהתמכרות מהווה קושי עצום בשינוי הרגלים אשר אינו קל כלל וגורם להרבה תופעות לוואי אשר התמודדות עימם הינה קשה ומאתגרת ביותר אולם עדין ברמה של אפשרית.

התמכרות אנושית הינה התמכרות אשר נוצרת כתוצאה ממינון לא מידתי של התנהגויות אנושיות אשר מינון מסוים מעבר למקובל הופך להתמכרות ולאובססיה וגם כמובן להפרעה נפשית קיצונית המוגדרת באופן לא מתפשר כהתמכרות.

ניתן למנות בין היתר הימורים, אכילה כפייתית, התמכרות לסקס, התמכרות לפורנו, התמכרות למשחקי מחשב, התמכרות לקניות ואפילו התמכרות לפעילות גופנית.

כאמור הימורים באופן ממונן מהווים בילוי והנאה מקובלים ואף מותרים חוקית ואולם לוקחים בחשבון התעסקות מסוימת ולא אובססיבית אולם כמובן שישנם אנשים מסוימים אשר המינון הלא נכון גורם להם להתמסר קליל להימורים והתחושה העילאית של זכייה היא זו המושכת אותם להמשיך עוד ועוד ולעיתים הדברים אף יוצאים מכלל שליטה עבורם והם מהמרים על סכומים גבוהים מאחר וההתמכרות גורמת להם לנתח באופן לא נכון את הסיכונים ואף לקחת סיכונים לא ריאלים ואשר ברור כי באותה מידה שהם יכולים להרוויח כך יכולים גם להפסיד.

הדחף והיצר הקשור להימורים מאפשר לאנשים מסוימים ללכת מאוד רחוק בתפיסת המציאות שלהם וידוע כי במקום אשר הינם קיצונים במיוחד, אנשים מאבדים את כל רכושם ואף יוצרים חובות כספים עצומים ומוצאים את עצמם חייבים לגופים שעימם אין משא ומתן ואין היגיון כלל.

האכילה האובססיבית או הכפייתית הינה התמכרות אשר משלבת באופן קיצוני גוף ונפש ואשר לה צורות שונות הנעות בין האבסה והשמנה קיצונית ובין אכילה והקאה או הרעבה עצמית והכל ממקום של חוסר שליטה וחוסר התמודדות עם נושא האוכל והמשמעויות הרחבות שלו כגון השלכות משפחתיות, השלכות חברתיות, נושא דימוי הגוף ועוד סיבות וגורמים המביאים אנשים מסומים להתנהגות כפייתית קיצונית ואף אובדנית אשר נובעות מחוסר מידתיות וחוסר שליטה על נושא האכילה.

כאמור גם השמנה רגילה וסטנדרטית יכולה להפוך תוך זמן קצר לאכילה כפייתית ברגע שלצורך הדוגמא יש ייאוש קיצוני ואז הליכה אל הקיצוני כצעד של ייאוש.

התמכרות לסקס ולפורנו למרות שאינם זהים יכולים ליצור אצל האדם תסמיני גמילה דומים ולמעשה מהווה בהגדרה התנהגות הפרעתית מבחינה פסיכולוגית. המכורים לסקס מקדישים לו זמן רב בעיקר במחשבות ובשיחות הבאות על חשבון זמן אשר בו אמורים הם לעשות דברים אחרים, הניתוק מהרגש, קיימת סוג של התעלמות מן הסיכונים הכרוכים בגילוי בנוסח מה יגידו אם יגלו אשר מהווה גם את ההתרגשות סביב בגידות, הדבר נובע בין היתר גם מבעיות אישיות בזוגיות וביחסים באופן כללי, ההתמכרות יכולה לסחוף את האדם ליחסי מין עם פרטנרים מזדמנים שלא במסגרת מקובלת, יחסי מין עם אוננות וצפיה משותפים, השתתפות באורגיות, סקס עם אנשים שונים דרך האינטרנט, סקס בטלפון, הליכה על הקצה, קשירות, סאדו מאזו, משחקי שליטה ועוד.

אין שליטה על הדחפים והיצרים במקרים קיצוניים, מאחר והתנהגות זו הינה חוקית, אין תחושה אצל המכור כי הוא לא בסדר בצורה כלשהי.

בתחילתה של ההתמכרות לסקס קיימת פעילות יתר ואף התעוררות רצינית ללא שהדבר יהווה שינוי משמעותי באורח החיים הנורמאלי ואולם ככל שהזמן עובר גם המינון והצורך עולה ואף גורם להתעסקות יתר באתרים, בחירת פרטנרים מזדמנים, ניתוק מן החברה הרגילה אשר אינה מכורה לסקס, שקיעה לפנטזיות ומתן מקום עיקרי לנושא, חיפוש כפיתי של מין מזדמן ושימוש בו כמו סם הוא המדרגה הגבוהה ביותר והתחושה היא בדיוק כמו פורקן לאחר שימוש בסם לכל דבר, כאשר לאחר הפורקן מגיעה אכזבה כואבת, התפכחות, מועקה נפשית אשר במקרים מסוימים “נפתרת” על ידי פסיכיאטרים באמצעות מאלחשים אשר מחסלים באופן שיטתי את התחושות ואף גורמים להתמכרות אליהם.

קיימות התמכרויות לנושאים נוספים כגון סכנות והתרגשות אשר מובילים אנשים מסוימים לביצוע מעשים אשר הינם קיצונים רק בשביל לחוש את תחושת הסכנה.

התמכרות לספורט גם היא נוצרת כתוצאה ממינון לא נכון וכך גם התמכרות לקניות אשר דומה בסימפטומים שלה להתמכרות להימורים ונובעת מצורך בלתי נשלט להוצאת כספים באופן כזה או אחר.

הגמילה מכל התמכרות הינה קשה מאוד ולעיתים גם בלתי אפשרית עבור אנשים מסוימים.

הדבר דורש שינוי קיצוני בסביבתיות, באופן המחשבה, בשינוי ההרגלים ובמאמץ נפשי מנטאלי וגופני יוצאים מן הכלל ומהווים מבחן אישיות יוצא דופן.

גמילה מסמים ומאלכוהול יכולים לעיתים לבוא לידי ביטוי באשפוז בין אם מרצון או מכפיה וכך גם גמילה מאכילה כפייתית המיושמת כהוראות משפטיות, גמילה מהתמכרות למין, לפורנו ולקניות יכולות לקרות גם ביוזמת אותו אדם אולם כאמור הדבר הראשון הינו הכרה עצמית בעובדה כי אותו אדם הינו מכור וכי הוא רוצה לעזור לעצמו ואין הדבר קל מאחר ומוחו אובססיבי ושטוף.

הידע וההפנמה הזו יכולה כיום גם למפות נכון את הצרכים ואת הדרישות וכך גם בעצם לגרום למינון נכון של הדברים וכך גם ניטל העוקץ מן המילה “התמכרות” והדבר חוזר להיות “צורך” מאחר וצורך הוא לגיטימי ואילו התמכרות היא צורך שיצא מכלל שליטה.

הכל רק עניין של הגדרה.

 

 

 

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

סיכונים

תיקשור בנושא הסיכונים

במהלך חייו, מגיע לא פעם האדם, לנקודות מסוימות בדרכו ובין אם היא מתוכננת ובין אם היא ספונטנית,  למקומות שהוא מרגיש פחות בטחון גם ביחס לתחושותיו

קרא עוד »
תיקשור על הבילבול

הבילבול

חוסר בהירות, חוסר ההבנה של המתרחש מסביב כמו גם כל התחושות של חוסר הידיעה גורמות לו לאדם להתהלך לכן או לכן מבלי להבין את משמעותם

קרא עוד »