הזכרונות

לכל אדם, במידה ונשאל, קיים לו זיכרון ילדותו הראשון אשר גם אם מנסה בכל כוחו, לא יצליח לייצר זיכרון ישן ומוקדם יותר מאשר אותו זיכרון ראשון אי פעם ואשר יביא לו תמונה או רצף של תמונות מתקופת ילדותו הראשונה מאחר ולמעשה הזיכרונות הינם הבלחות של רגעים ושברירי רגעים אשר ביחד מצטרפים לכלל תחושות ורגשות המהווים בסופו של דבר את הזיכרונות.

באופן עקרוני לכל פעולה ולכל מעשה שעשה ושעושה האדם במהלך חייו יש מקום בזיכרונו והם מתויקים ומתויגים בצורה מסוימת כך שהוא יוכל, באופן תיאורטי לפחות, לשלוף אותם בעת הצורך ולהשתמש בהם באופן כזה שישרת אותו בדרך מסוימת.

למעשה אגירת המידע הזו משמשת את האדם מרגע שנשמרה התמונה הראשונה במוחו ובזיכרונו ועד לתמונה האחרונה אשר נלקחה שברירי שניות לפני שנשם את נשימתו האחרונה.

הזיכרונות משפיעים באופן ישיר, ברור ומובהק על יכולותיו של האדם לפתור בעיות וסוגיות הצצות ועולות, מסייעות לו בקבלת החלטות ולמעשה בכל פעולה מנטאלית ומוטורית שעושה.

הזיכרון האנושי אשר בעיני רבים מתקשר כמונח מופשט וחסר גוף וצורה אל המוח שהוא כביכול מקום אחסונו שלו.

הזיכרון מורכב משלושה סוגי זיכרונות – הזיכרון המיידי, הזיכרון לטווח קצר והזיכרון לטווח ארוך.

הזיכרונות המיידים הינם יכולותיו של האדם לשמור ולהשתמש בשברירי מידע אשר שומר הוא לתקופות קצרות בלבד וספק אם ידע לשלוף אותן בעתיד מאחר ותויקו באופן זמני בלבד ולתקופות קצרות בזיכרונו אולם משמשות אותו בדרך כלל ברגע ההתרחשות כגון לדוגמא מבט לשנייה חטופה על צבע של רמזור, תיוג בזיכרון המידי, הסתה של המבט ימינה ואז צבע הרמזור, על פי הזמנה, אמור לעלות מול העיניים בדמיון, בתור זיכרון מידי.

הזיכרון לטווח הקצר שונה מן הזיכרון המידי באורך שלו וגם בשימושים שלו עבור כל אדם ואדם.

בדרך כלל יארך בערך חצי דקה לכל היותר ובריכוז מסוים, יוכל האדם לשחזר רצפים של זיכרונות אשר מהווים רצף של מידע חיוני עבורו באופן כזה שישרת אותו בכל מעשיו.

הזיכרון לטווח הארוך הינו משמעותי ומורכב והמסובך ביותר מכל השלושה ולמעשה כולל בתוכו סוגים רבים של זיכרונות לטווח הקצר המחוברים ביניהם ברצף מסוים ואשר מהווה למעשה תשתית המאפשרת לשחזר בזיכרון לטווח הארוך תחושות מסוימות שבאות לידי ביטוי בשימוש רחב בכל חמשת החושים, ראיה שמאפשרת זיכרון צילומי, שמיעה אשר מאפשרת זיכרונות של שירים לדוגמא כאשר מישהו שר מן הזיכרון שיר או מפזם פזמון, זהו זיכרון לטווח הארוך, זיכרון של טעמים המעלים ישר איזושהי אסוציאציה ואף מנסים לשחזר טעמים מסוימים או צרוף של טעמים.

ניחוחות של דברים מסוימים מעלים זיכרונות של דברים חיוביים כגון ריחות של עוגות מתוקות, או ריחות של בשר נצלה ביום העצמאות או במקרים שליליים ריחות רעים, מעופשים, ריחות גוף רעים וכו… כמובן שגם זיכרונות המיוחסים לחוש השישי הלוא הוא חוש הרגש מהווים זיכרונות של תחושות, של אנשים אשר גרמו לרגש אצל אנשים אחרים ועוד ועוד אין ספור דוגמאות המביאות בראיה לאחור את סיפור חייו של כל אדם.

למעשה פעולותיו של האדם מושפעות באופן ישיר מזיכרונו או יותר נכון מכל סוגי זיכרונותיו וכל מעשה או כל מחשבה אשר חושב או כל התכונות לעשות פעולה בין אם פסיבית או אקטיבית קשורה ברצף פעולות בזיכרון.

המודעות העצמית היודעת לחלק את סוגי הזיכרונות ואת תתי סוגי הזיכרונות מהווה עבור האדם המודע כלי עבודה ראשון מן המעלה, יכולת ההפרדה בין כל החושים אשר קיימים לאדם וההבנה של שימוש מתאים בכל סוגי הזיכרונות היא המאפשרת לאדם להרחיב באופן ניכר את יכולת השימוש בזיכרון וכפועל יוצא של זה גם ניצול רב יותר של יכולותיו מאחר ויכול הוא להפנים בזיכרונו הנחיות רבות והוראות הפעלה ותרחישים כמעט אינסופיים ומספרים וצורות וטעמים וריחות ומאגרי ידע אשר יכולים לתרום לו כמעט בכל מצב שבו יידרש להשתמש ביכולות אלו על מנת לקבל החלטות או לבצע פעולות שונות, כך שלמעשה ידע להשתמש בידע אשר טמון בזיכרונו על מנת לקבל תשובות מדויקות.

הזיכרון הצילומי, זיכרון של מצבי הרוח המשתנים, אירועי זיכרון טראומטיים נחרטים בזיכרון, זיכרונות השייכים לחרדות שונות כגון חרדת ביצוע, או פחד גבהים או עמידה בפני קהל שמבוססות על זיכרונות רעים, זיכרונות של תחושות ורגשות חיוביים כגון תחושת ההתאהבות.

קיימים הזיכרונות המודחקים אשר משהו גרם להם להיות כאלה, אשר מסווגים לכאלה אשר אינם רצויים ואינם משמשים את האדם לשום צורך מיידי או משני ואולם עדיין קיימים במאגרים.

סביר להניח שההדחקה נובעת מצורך מסוים של האדם להגן על עצמו באופן בלתי מודע ולכן נישמתו או תת הכרתו מחלקת את הזיכרונות המודחקים באופן כזה אשר ישחרר מקום חיוני בזיכרון לאלמנטים חיוניים יותר.

כמו בזיכרון של מחשב, כך גם זיכרונו של האדם אוגר “קבצים” בגדלים שונים ולכן קיימת חשיבות גדולה למקום פנוי וזמין על מנת לייצר זיכרונות חדשים.

יכולת ההדחקה היא למעשה התכונה של לפנות מקום בזיכרון לצורך שימוש ראוי יותר למידע חיוני.

הזיכרון הקולקטיבי מהווה למעשה אירוע אשר משותף הן לעם והן לרצף של אינדיווידואליים ואשר מהווה בין היתר אירוע או מאורע משמעותי בדרך כלל, כגון מלחמה מסוימת אשר התרחשותה יצרה זיכרונות שונים אצל אנשים מסוימים ואולם הייתה חוויה משותפת לכמות של אנשים ומכאן גם הקולקטיב.

כמובן שגם אירועים מכוננים ומשמחים יהווה זיכרון קולקטיבי כגון האדם הראשון על הירח או טקס מרגש ובלתי נשכח.

השימוש בזיכרון הקולקטיבי מהווה תשתית מאוד משמעותית עבור ההיסטוריה של עם מסוים וכמו כן השימוש בו משמש גם את המסורת וגם את הדת ואת האמונה באופן כזה שגם לתת דוגמא לגבי אמונות מסוימות זוהי למעשה יכולת שימוש בזיכרון לצורך המחשה.

כל אדם אשר מדבר או מעביר מידע באופן כזה או אחר למעשה עושה שימוש בזיכרון, הן כלפי עצמו בכך שהוא מעביר את זיכרונותיו המידיים ובעלי התווך הקצר לצורת מילים ומשפטים וכך למעשה ממחיש את עצמו.

כל פעולה אשר עושה האדם, בין אם היא פעולה פשוטה ואינטואיטיבית ובין אם היא פעולה מורכבת עד מאוד שהרי תמיד תהיה הסתמכות והשענות על הזיכרון.

מאחר והזיכרון מאוחסן במוח שהרי במקרים כאלה ואחרים וגם נוכח התבלות של תאי המוח עם התפתחות הגיל או גם סימפטומים גופנים מסוימים ישנה נסיגה של תאי המוח וכפועל יוצא של זה גם של תאי הזיכרון ומכאן שיתכן מצב שבו לא תהיה אפשרות לניצול מיטבי של השימוש בזיכרון עבור אנשים מסוימים.

בתחום הרפואי והמחקרי, היה נושא זה תמיד נחשב למרכזי ומשמעותי מאחר ונוגע באופן אישי בתפקוד האדם באופן הבסיסי והחיוני ביותר, ואכן חלה התקדמות רבה בהבנת מבנה המוח ואף נוצרו אמצעים כימיים ותרופתיים אשר יכולים להשפיע על פעילות המוח לצרכים מסוימים.

ועדיין התחום הזה הינו תעלומה בלתי פתורה ברובה ומייחסת למקום גבוה יותר מרפואה בסיסית.

קיימים כמו כן כשלים מסוימים בשימוש נכון בזיכרון. חלק מן הקשיים בשימוש הולם בזיכרון יכול לקרות כתוצאה ממחלות מסוימות או כאמור גם מסימפטומים גופנים אולם גם מחוסר שימוש נכון הניתן כמובן גם הוא לשיפור ניכר בסיטואציות מסוימות, ואצל אנשים מסוימים.

ישנם אימונים מסוימים וטכניקות מסוימות אשר משדרגות באופן ניכר את יכולות השימוש בזיכרון, כמו ארגון המידע בסדר מסוים אשר יאפשר התייעלות ביכולת שליפת נתונים מסוימים, שינון של טקסטים מסוימים, אסוציאציות שונות, שימוש בראשי תיבות לצורך קיצור טקסטים ושימוש אסוציאטיבי.

ידוע וברור הקשר המובהק בין תזונה נכונה אשר מעכבת דעיכת תאי זיכרון, כגון ירקות ירוקים, סלק, אגוזי מוח ועוד.

מובן וברור כמו כן הקשר בין העומס הנפשי שיש לאדם ובין יכולת הריכוז שלו והיכולת שלו לנגישות לכלל זיכרונותיו המידיים, הזיכרונות לטווח הקצר ולטווח הארוך.

שתהיה דרכנו מבורכת ורצופה בזיכרונות נפלאים של רגעים שכבר חווינו ורגעים אשר עתידים אנחנו לחוות.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

האחריות

האחריות

האחריות. אחריות נחלקת מבחינת הערך המוסרי שלה לכמה וכמה גורמים אשר משליכים ממנה ומקבלים משמעות נוספת בעלת ערך ומשקל. למעשה אחריות הינה כלל החובות המוטלות

קרא עוד »
ההתחדשות

תיקשור בנושא ההתחדשות

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההתחדשות עת עוצר האדם במהלך דרכו על עבר מטרת חייו המסומנת עבורו והממוקדת והמדויקת, יכול אותו האדם להתבונן סביבו,

קרא עוד »