המוטיבציה

דם חסר מוטיבציה הוא אדם מיואש וחסר יכולת להניע את עצמו אל המטרה הנדרשת ואכן היכולת לגרום לעצמך לנוע באופן מודע ליעד מסוים ולהשיג מטרה מסוימת באופן ממוקד ובהתמדה ראויה קרויה מוטיבציה.
מוטיבציה הינה כוח פנימי המבוסס על אמונה גדולה ביכולות הפנימיות של האדם לבצע משימה או תהליך מסוים באופן שבו יושגו הדברים לשביעות רצונו.
המוטיבציה בנויה כתדר ואמורה להיות מאוד מדויקת ומתאימה למקרה מסוים מאחר וחוסר או עודף מוטיבציה עלולים לשבש באופן מובהק את התוצאה, במידה ויש יותר מידי מוטיבציה, עלול האדם לנהוג באופן לא מידתי ולא מאוזן, ואילו אם יש פחות מידי מוטיבציה, מן הסתם האדם יתנהג באופן מיואש וירים את ידיו מראש וכמובן שהמטרה גם כאן לא תושג והתירוץ יהיה “חוסר מוטיבציה”.
מוטיבציה יכולה להיות נוכחת בחייו של אדם ובאופיו באופן רב או מועט, המוטיבציה מושרשת באדם, בכל אדם, אולם לא כל אדם יכול להביא את המוטיבציה שלו לידי ביטוי.
באופן כללי ניתן לאמר כי אדם בעל בטחון עצמי גבוה ואמונה גדולה ביכולותיו או באפשרויות העומדות לפניו הינו בדרך כלל בעל מוטיבציה גדולה ורבה מאחר והוא רגיל להצליח והדבר מניע אותו בדרך כלל לסטנדרטים גבוהים בחייו, הן המקצועיים, הן הפרטיים וגם במישור הרוחני בין אם הינו אדם מאמין ובין אם אינו אדם מאמין, בין אם הינו מודע ובין אם אינו מודע.
המוטיבציה הינה הכוח המניע אותו להתמקד על המטרה המוגדרת ולצייר לעצמו את הדרך להשגתה בכל מחיר, כאשר כל האפשרויות פתוחות ומונחות לפניו והוא אמור לסלול לעצמו את הדרך במידה ואיננה קיימת וליצור תרחישים שונים אשר יאפשרו לו להיות יעיל יותר, ברור יותר, מדויק יותר, נחוש יותר, חזק יותר ובלתי ניתן להכנעה מאחר ומוטיבציה בסופו של דבר הינה אחד מן המרכיבים של אופיו, אישיותו, נפשו ונשמתו של אותו אדם ואשר כמובן ובאופן בלתי ניתן לערעור, המוטיבציה יש בה באופן מוחלט, אנרגיות חיוביות חזקות ביותר ומצד שני, אנרגיות שליליות מייצרות חוסר מוטיבציה.
באופן כללי ניתן לאמר כי על מנת שתתקיים אצל האדם המוטיבציה להשיג משהו, הוא צריך להיות משוכנע כי הדבר מצדיק את קיומה וכי רוצה הוא בכל מאודו להשיג את המטרה, כך גם ההיפך, במידה ואין מבחינתו טעם או תכלית לדבר שהרי גם המוטיבציה לא תהיה קיימת עבורו.
סטודנט למשפטים אשר אינו מסוגל לדמיין את העיסוק שלאחר הלימודים ולראות את עצמו מייצג לקוחות ואף סוגר עסקאות, עומד בבית המשפט וטוען את טיעוניו המבוססים על ידע רחב, בטחון עצמי רב, כושר שכנוע נדיר ותשוקה עזה להצליח, מן הסתם יתקשה מאוד להצליח בלימודיו והדבר יהיה גם כאבן נגף מבחינתו מאחר וחוסר מוטיבציה במקרה כזה למעשה יסית אותו מן המטרה מאחר ואינו חש רצון ואינו חש יכולת, אינו חש עניין ומעדיף היה להתעסק עם דברים אחרים אשר כן מעניינים אותו וכן מאתגרים אותו יותר מאשר לימודים אשר מבחינתו לא מובילים אותו מבחינתו לשום מקום אשר רוצה להיות בו.
חוסר מוטיבציה גורם לאדם לחוסר באנרגיות חיוביות וכתוצאה מכך גם באיבוד הדרך.
ניתן בהחלט לייצר או להגביר מוטיבציה אצל אנשים והדבר נובע ממיפוי המצב והבנת הרבדים הפנימים שלה.
ישנה מוטיבציה גופנית, ישנה מוטיבציה מנטלית, וישנה כמובן גם מוטיבציה המונעת על ידי האגו וקשורה לביטחון העצמי הנוכח או הבלתי נוכח של אותו אדם, כאשר היכולת להבין את נפש האדם הינה התנאי הראשון במעלה לדרך של החדרת מוטיבציה במידה ואינה מספקת או אולי אינה נוכחת דייה.
המוטיבציה הגופנית, הפיזיולוגית מונעת על ידי דרכים, דחפים שונים אשר מצויים בבסיס הצורך האנושי כגון אם האדם רעב, המוטיבציה שלו להשיג עבור עצמו מזון הינה גבוהה ואם איננו רעב, המוטיבציה להשיג לעצמו מזון איננה גבוהה, באותה מידה ובאופן מורכב יותר תחושותיו הגופניות, הכאבים שלו, הנוחות שלו, העייפות שלו ועוד דוגמאות ממונפות באופן מובהק יותר במידה והמוטיבציה שלו פעילה, אדם אשר מסתובב במדבר לא ינוח ולא ישקוט עד אשר ימצא באר מים לשתות במידה והוא צמא, זו המוטיבציה אשר הינה הכוח שלו.
המוטיבציה המנטאלית מתבססת על הרצון והצורך לספק את רצונו של האדם בכמה מישורים, אשר הינם בדרך כלל הרצון לבטחון, הרצון לאהבה, הרצון להצלחה, הרצון להשיג כוח, הרצון למימוש הפוטנציאל, וכל אלה מבוססים למעשה על היכולת של האדם לרתום את עצמו לכלל מעשה אשר יגרום לדברים אשר הינו מעוניין בהם, כלומר אדם אשר רוצה להשיג בטחון כלכלי ישאף להגיע למצב שבו קיימים לו נכסים, רכוש וממון אשר יכול להגיד לעצמו כי יש לו את הביטחון הכלכלי מאחר ובעזרת מוטיבציה רבה הצליח הוא להשיג את מטרתו באותה מידה גם אישה אשר ליבה ונשמתה ממוקדים בלהשיג אהבה או זוגיות שהרי ניתן לאמר בעבורה כי היא בעלת מוטיבציה גבוהה להשגת המטרה ואם רוצה היא גבר מסוים, תלויה היא בעצם במוטיבציה שלה ובכוח הרצון שלה על מנת להשיג אותו ואם אין לה מספיק בטחון עצמי ביכולות שלה להשיג אותו שהרי גם המוטיבציה שלה לא מספקת ותלויה לגמרי ברצון, בתשוקה ובתאווה שלה כלפי אותו גבר.
המוטיבציה אשר מונעת ומופעלת על ידי האגו הינה חזקה ואף עוצמתית יותר כאשר קשורה בדימוי עצמי חיובי וחלשה מאוד כאשר מדובר בדימוי עצמי נמוך.
אדם אשר מונע על ידי האגו שהרי המוטיבציה שלו הינה הרבה מעבר להיגיון הסביר והמעורבות של האגו מגבירה ומעצימה באופן מובהק את המוטיבציה.
לדוגמא שחקן כדורגל אשר הפסיד לקבוצה מסוימת ואשר קיבל מכה לאגו כמה וכמה פעמים שהרי הרצון לנצח את הקבוצה השנייה אינו קיים רק עבור הניצחון באופן פשוט אלא האגו הפגוע נותן עוד עומק ועוד משמעות להשגת ניצחון ולהשגת ההצלחה וכך אמנם מאמן כדורגל יכול להגביר את המוטיבציה אצל שחקניו בכך שמערב הוא את האגו כאמצעי שמגביר את המוטיבציה ואת “הרצח בעיניים”.
באותה מידה בדיוק גם מנהל מכירות ימריץ את אנשי המכירות בדיוק ביצירת תחרות ביניהם על מי יותר טוב ועל ידי כך נותן לאגו שלהם את המקום בתוך כל קשת השיקולים להשגת היעד המרכזי, שהרי האגו הופך לעניין העיקרי.
פגיעה באגו הינה גם פגיעה במוטיבציה וההפך.
המוטיבציה קיימת גם בחיבור המיוחד במינו של גוף ונפש.
כאשר האדם רעב, המוטיבציה להשיג אוכל כמניע של הגוף יוצר אצלו את התשוקה למזון ואזי המוטיבציה שלו להשיג את האוכל גבוה וכך גם להפך, במידה ואינו שבע שאזי המוטיבציה שלו להשיג מזון נמוכה ולמעשה לא קיימת.
באותה מידה כך גם המוטיבציה לקיים יחסי מין, במידה והתשוקה שלו נמוכה ולא משמעותית שאזי המוטיבציה שלו נמוכה, במידה וקיימת תשוקה וחשק ותאווה למישהו מסוים שאזי גם המוטיבציה לקיום סקס הינה גבוהה ומשמעותית עד מאוד, כלומר החיבור הקסום בין נשמתו וגופו של האדם יכולה ולכן גם מייצרת אצלו את המוטיבציה הגדולה.
זהו גם למעשה ההסבר לכך שהמוליכות העצבית היא זו אשר אחראית להעברת המידע הנדרש למוח על מנת לגרום לגוף לבצע את הנדרש עבורו ואת המוטיבציה אשר במקרה זה מניעה את האדם לבצע את הדברים באופן שכזה אשר ישיג את המטרה הנדרשת עבור נפשו ועבור גופו של אותו אדם, המכלול השלם של נפש וגוף.
על מנת לייצר מוטיבציה אצל אנשים אשר אין להם כזו, יש לא פעם צורך להשתמש בסוג של מניפולציות נפשיות, עודף של דברים כגון כסף או ביטחון יגרמו לאנשים מסוימים לגלות חוסר מוטיבציה לגבי הרצון והמוטיבציה להשיג כסף או בטחון ואולם במידה ותיווצר איך שהוא התחושה אצל אדם כי כספו אינו מובן מאליו וכי הוא אמור להיגמר בבת אחת שהרי כאן בדיוק יכולה להיווצר מוטיבציה או שתתגבר ממקום של חשש.
במילים אחרות, התחושה והמחשבה השלילית או יותר נכון הפחד שיחסר הינו בהחלט אלמנט ברור להגברת מוטיבציה ורצון. קיימת גם הדרך ההפוכה של רצון לשמור על הקיים ועל ידי כך בעצם להגביר את המוטיבציה של להשיג עוד ועוד על מנת שיווצר עודף אשר יתן את הבטחון.
לדוגמא קבוצת כדורגל שמובילה ביתרון של שער אחד, אזי המאמן יתמרץ את השחקנים להבקיע עוד שער אחד על מנת להבטיח את הניצחון ולא להיקלע למצב שבו הניצחון מוטל בספק ואזי במידה והוא מזרים לשחקניו את המידע באופן נכון אזי יגביר את המוטיבציה שלהם.
באופן מובהק וברור ניתן לציין כי נושא המוטיבציה תלוי באופן חד משמעי באנרגיות חיוביות וכי אדם אשר סובל מסימפטומים של אנרגיות שליליות כגון מחשבות טורדניות, דיכאון, עצלנות, חוסר תשוקה וחוסר רצון שהרי שכמעט בלתי אפשרי כי תהיה לו מוטיבציה מאחר ועבור מוטיבציה נדרשת אנרגיה חיובית ובמילים אחרות במידה והאיזון האנרגטי מצוי בערכים שליליים שהרי גם המוטיבציה הינה פועל ישיר של הדבר וסביר להניח כי לא תתקיים באופן מספק.
מצד שני במידה והאדם מאוזן אנרגטית ומצוי הוא בערכים חיובים של אנרגיה שהרי פועל יוצא של זה הינה כי קיימת לו היכולת לייצר מוטיבציה באופן קל, פשוט ומתבקש.
מוטיבציה המונעת מתוך פחד או מוטיבציה המונעת מתוך אהבה הינה שני קטבים קיצוניים.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

השיתוף

השיתוף

האם ניתן לקיים את נבואת “אהבת לרעך כמוך” ללא שיהיה ניתן למקם את האני העצמי לפני הכל ? זוהי שאלה שהעסיקה את כל מי שניסה

קרא עוד »

הזכרונות

לכל אדם, במידה ונשאל, קיים לו זיכרון ילדותו הראשון אשר גם אם מנסה בכל כוחו, לא יצליח לייצר זיכרון ישן ומוקדם יותר מאשר אותו זיכרון

קרא עוד »