האינטימיות

ישנם סוגים רבים של תקשורת בינאישית.המשמעותית והעוצמתית ביותר הינה האינטימיות אשר עולה ומתחזקת, מתגברת ומתפתחת ככל שרמת התקשורת עולה למשל בין בני זוג אשר דרגה נמוכה של אינטימיות הינה בהתחלה כשעדיין אין יותר מידי תקשורת וככל שהיחסים מתקרבים אזי היכולת הבינאישית מתחזקת ומתעצמת ומשתכללת.

בהתחלה קיימת היכולת להעביר עובודות פשוטות אחד לשני, לאחר מכן ההתפתחות מביאה ליכולת לקבל דעות שונות, עם הקרבה הרגשית המתגברת כבר ניתן להפנים חלומות ותקוות, ואז מגיע שלב הרגשות אשר נחשפים ואז שיתוף ברגשות שהינו שלב מתקדם ממש של אינטימיות ואולם השלב הגבוה ביותר של האינטימיות הינו היכולת לחשוף פחדים, לחשוף כישלונות, לחשוף את העבר האפל ואת כל הדברים אשר ראוי אולי להסתיר לפחות בהתחלה.

מכאן שלמעשה האינטימיות הינה קרבה אשר נוצרת בין שני אנשים ויותר ואשר באה לידי ביטוי בסוגים שונים של תקשורת ורמות משתנות של קרבה אינטלקטואלית.

בכל אדם קיים צורך בסיסי לחיות באינטימיות וניתן לאמר כי חייו של אדם רגיל לא יכולים להיות מאושרים באמת ללא סוג נוכח של אינטימיות בחייו.

היכולת לשתף מישהו נוסף למעשה נותנת ומעניקה את היכולת להוציא מחשבות טורדניות אשר רובצות לאדם השני ומאחר ואדם לא ירגיש תמיד בנוח לשתף אזי בדרך כלל כולא את המחשבות אצלו ובתוך עצמו אולם במידה ומגיע הוא עם מישהו אחר לדרגת אינטימיות כזו אשר תאפשר את השיתוף הזה שאז בוודאות יש לאותו אדם את היכולת לייצר אינטימיות עם מישהו ופועל יוצא מזה הינו גם השיתוף בנושאים לא פשוטים וקלים לעיכול.

ואולם אין ספק כי היכולת של האדם לייצר אינטימיות מן הפנים אל החוץ קודם כל מגיעה ממקום של הרגשה נוחה עם עצמו וכי אדם אשר אינו מרגיש בנוח עם עצמו יתקשה ביותר אם יאלץ להגיע למצב של אינטימיות נפשית אמיתית וכנה כי מאחר ולא טוב לו עם עצמו – האינטימיות אינה יכולה ממש לצוות אל מישהו או מישהי מאחר והוא יחשוש ויפחד לגלות דברים אשר ככל הניראה יוכלו לשמש עבור הצד השני כנשק קטלני אם ובמידה ויתפתחו חילוקי דעות ביניהם.

כאמור האינטימיות הינה תקשורת וכמובן מלווה היא בתדר אשר מתקיים קודם כל עם עצמך וכאמור אדם אשר אין לו אינטימיות עם עצמו והוא מרגיש מספיק נוח על מנת לשתף את עצמו בכל מיני דברים באופן גלוי ופתוח ולהרגיש בנוח עם הדברים שאז יש לו באופן וודאי את היכולת להנות גם מחברת עצמו וגם לשתף החוצה אנשים מסויימים אשר איתם הוא מרגיש מספיק בנוח.

מכאן שאינטימיות זוגית באה להעיד על טיב הקשר הזוגי ובמידה וקיימת אינטימיות אשר עומדת בכל הקריטריונים שמנינו קודם, כלומר היכולת לשתף בכל הרמות כולל פחדים, חרדות וסיפורים אפלים שאז איכות וטיב הקשר הזוגי נחשב למצויין בעקבות העובדה כי האינטימיות מתקיימת בדרגה הגבוהה ביותר.

ואולם אנשים רבים טועים לחשוב כי תחומי עניין משותפים לא בהכרח מהווים תשתית מספקת לאינטימיות טובה וכמובן שהטעות הנפוצה ביותר היא סקס שאינו מדד לאינטימיות מאחר ויכולים אנשים לעשות סקס כשאם לאחד הצדדים אין אינטימיות אזהיא לא תתקיים כלל למרות היחסים המתקיימים ביניהם, ומכאן שסקס לא מחייב אינטימיות ואין הדברים קשורים כלל.

בתוך קשת הצבעים של האינטימיות המתהווה ניתן למנות את הגורמים הבאים כרבדים ושכבות אשר מרכיבים אותה ואלו הם – מעורבות של חיבהעם יחיד או עם קבוצה, הכרות אשר ניבנית בעיקר ע”י חיזוק האינטימיות ממקום של נושאים משותפים המהווים בסיס לתחילתה של אינטימיות אולם כאמור אינם יוצרים בפועל אותה ולא יכולים להחזיק אותה במידה ונחלשת.

גם מקומות מסוימים נחשבים לבעלי יכולת לייצר תשתית טובה לאינטימיות מתגבשת וזהו המקום אשר אדם מסויים מרגיש בו נוח ונינוח שאזי ליבו נפתח והאינטימיות פורצת ולו רק בזכות העובדה שנוח לו באותו המקום, מאחר והבית שלו למשל מהווה לו מקום פרטי ואינטימי ולכן פשוט והגיוני עבורו אולם כמובן שאינטימיות במקרה זוגי לפחות בהתחלה אמורה לגרום לשני הצדדים להרגיש בנוח ולכן אם לצד השני לא נוח באותו המקום שאז מתערערת האינטימיות הספציפית הזו ובמידה ולאדם יש הבנה רגשית שאזי גם יוכל להבין כי הצד השני לא נמצא במקום אשר מאפשר לו לחוש אינטימיות.במילים אחרות אינטימיות בין אנשים נותנת את הלגיטימיות להיפתח ולהיחשף באופן כזה או אחר.

ככל שדרגת האינטימיות מול אדם מסויים עולה ומתגברת – כך רמת החשיפה עולה וכאמור לאדם לא נוח להחשף כלפי אחר אם לא נחשף קודם כל כלפי עצמו.

אין אפשרות לייצר יחסי קירבה אינטימיים ללא שתהיה יכולת חשיפה ולו גם מסויימת.

מכאן שדרגה גבוהה של אינטימיות מאפשרת פתיחות וחשיפה ומכאן שלצד השני יש מידע רב ומגוון אודות נקודות התורפה של הצד הראשון וההפך.

אין ספק כלל שלאנשים אשר יודעים לייצר אמינות מובנת אצל האחר קיימת יכולת לייצר אינטימיות במהירות מאוד גבוהה מאחר ואדם אשר משדר אמינות נותן את התחושה כי הוא לא ינצל את הפתיחות לרעה בשום צורה ולכן יש לצד השני את הסיבה לשתף ולייצר אינטימיות ללא חשש.

מכאן שאינטימיות ראוייה מורכבת ומקושרת בדרך כלל עם חיבה, קבלה של האחר, אמון, אמינות וכמובן גם מהווה תשתית טובה לאהבה אמיתית אשר אינה יכולה להתקיים ללא ששני הצדדים יחושו היטב את האינטימיות ביניהם.

מכאן שכאשר אדם שואל את עצמו אם הוא אוהב מישהו שאזי במידה והאינטימיות קיימת באופן רב מכאןכי התשתית טובה.

אינטימיות ברמתה הגבוהה ביותר מאפשרת לשני הצדדים לתחושה נוחה כלפי השני באמונה שלא יפגע בך, זאת מתוך אמפטיה שנותנת את אותה תחושה נוחה. כאשר היא קיימת, שני הצדדים יקבלו אחד את השני באופן כזה שלא יהיה חשש להביא את עצמך איך שאתה מתוך בטחון עצמי אשר האינטימיות מייצרת עבור שני הצדדים.

כמו כל תדר גם כאן קיימות עוצמות שונות שלו ולמעשה לחיצה על הכפתור יכולה אף ובמיקרים מסויימים לכבות כליל את התדר וברגע אחד הוא נעלם כלא היה.

אינטימיות יכולה להתקיים ברמות שונות ובזמנים שונים, יכולה לעלות ולרדת ממש כמו התקרבות והתרחקות.

אינטימיות יכולה להתרחש במעמד מסויים ובמרחב מסויים אולם כאשר כבר לא יהיה אותו מרחב ואותו מעמד שאז האינטימיות כמעט לא תורגש, לדוגמא – ערב קסום ומופלא שבו זה נפגשתם או חלקתם כמה שעות מיוחדות ואשר סיפרתם על עצמכם בפתיחות, על החלומות, על הכאבים ועוד.

רבים המיקרים אשר אינטימיות הינה למעשה צורך נפשי ולמשל אצל זוג נשוי הרבה שנים ואשר האינטימיות אט אט נעלמה, לא קיימת כמעט ואז נוצרת תשתית חזקה ליצירת רומן מחוץ לנישואים שבזמן קצוב נפגש הגבר או נפגשת האישה עם מישהו אחר ולא רק עושים סקס אלא בעיקר גם משתפים, מספרים, בעיקר חולקים ומפתחים אינטימיות השמורה רק לזמן ולמקום ואולי גם לשיחות ולטקסטים הסודיים ביניהם המייצרים את האינטימיות הזמנית הזו אשר נעלמת כאשר הם חוזרים אל חייהם.

כאמור הסוגים השונים של האינטימיות יוצרים שונות רבה לאותו תדר אולם אין לטעות בו עצמו.

האינטימיות המגוונת כוללת בתוכה אינטימיות חד פעמית, אינטימיות מתמשכת, אינטימיות עם זרים מוחלטים, אינטימיות עם בני או בנות זוג, אינטימיות פנים אל פנים, אינטימיות דרך הטכנולוגיה, שיחות ואפליקציות, אינטימיות עם עצמך או גם אינטימיות עם אלוהיך.

תדר זה אשר הינו חזק ועוצמתי אולם גם פריך ושברירי באותה המידה מאחר ואינטימיות מבוססת בין היתר על תחושת ביטחון ומשם היא נבנת ואולם אין בה למעשה שום ביטחון ויכולה היא להתפוגג בשניות ספורות.

אינטימיות אשר מתפוגגת ונעלמת כגון כאשר מתגלה מעשה כמו בגידה שאזבאותו רגע מסתיימת האינטימיות ואין מדובר רק בבגידה מינית אלא בכל סוג של בגידה אשר נובעת מחוסר אמון ואזגם האינטימיות נכבית באותו רגע ממש.

אנשים אשר חוו את הכאב בסיום מערכת יחסים אשר היתה מבוססת על אינטימיות יגלו רגשות ותחושות מעורבות כלפי הזדמנות לייצר אינטימיות נוספת מאחר והכאבים אותם חוו הינם קשים וכואבים עד מאוד ולא מעטים הינם המיקרים אשר אנשים מגיעים להחלטה מושכלת כי למעשה האינטימיות לא מיטיבה איתם והם ינסו להימנע ממנה ככל האפשר על מנת לא להיפגע.

למעשה כיום ישנם לא מעט אנשים אשר לא מוכנים לספוג את הכאבים המתלווים לסיום של קשר אינטימי ופשוט נמנעים מכניסה למערכות יחסים אינטימיות רק על מנת לא להיפגע ומאחר והם עושים זאת מתוך התת מודע מסתבר שהם אפילו לא מודעים לכך.

גבר רוצה לרוב מערכת יחסים אשר תהיה מבוססת על כמה שפחות אינטימיות אולם לא יצהיר על זאת במודעות מלאה.

ישנם הרבה אנשים אשר בסיום מערכת יחסים אינטימית אשר הסתיימה בכאבים קשים ובצער עמוק, יבטיחו לעצמם בדרך כלל כי זה לא יקרה להם שוב ושהם לא יתפתו להכנס שוב לאותו מקום בעייתי מבחינתם. אולם בסבירות גבוהה הם שוב ושוב יתפתו מתוך הצורך הבלתי נשלט לאהבה, חום, קירבה, שייכות וכמובן שבמיקרים רבים יחוו שוב את הפגיעה.

לכן כיום עם האינטנסיביות של החיים נוצרת לה גם לא פעם תחושה כי קיים ערבוב לא מידתי של אינטימיות מינית אשר הינה מבוססת על אינטימיות זוגית וכאן המקום לדייק את הדבר מאחר ועל מנת לחדד נאמר כי במיקרים רבים הפער נוצר בגלל צורך של אחד הצדדים לאינטימיות רגשית ואילו מן הצד השני יש מישהו שנאטם רגשית מחשש להיפגע ואזי היכולת שלו מאוד מוגבלת אפילו לאינטימיות מינית מאחר ואין אינטימיות ביחסים כאלה מן הסתם יהיו מבוססים הם על חוסר כנות מאחר וכנות היא אלמנט מאוד מהותי בכל מערכת יחסים אינטימית.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההסכמים

ההסכמים. סיכום הדברים כפי שסוכמו על ידי כמה צדדים ומהווים הדברים סגורים וחתומים ומקובלים על דעתם של כל הנוגעים בדבר ומהווה הסכם זה תחילתו של

קרא עוד »