ההצלחה

פרושים רבים לה למילה הצלחה ואולם נהוג לחשוב כי אדם מצליח הינו אדם אשר באופן עקרוני יכול לעשות ממש את כל מה שהוא רוצה ואולם הצלחה אמיתית היא כנראה מאוד אינדיווידואלית וכל אחד מפרש אותה כמו שהוא מבין וביחס לדברים מסוימים שאותם רצה ושאף להשיג ומה שהשיג בפועל.

לאנשים מסוימים, הצלחה פרושה כסף רב, נכסים, אמצעים כלכליים רבים וכיוצא באלה, כלומר למצליח נחשב אדם שעשה הרבה כסף והוא עשיר מאוד.

לאנשים מסוימים הצלחה הינה הצלחה במשימות מיוחדות ואתגרים מסוימים אותם העמיד לעצמו וכאשר הצליח להשיג אותם למעשה נעשה מצליח בעיני עצמו.

ישנם אנשים אשר יכולים להגדיר את עצמם כמצליחנים כאשר מצליחים להירפא ממחלה קשה, או מצליחים לשרוד במצב מאוד סבוך ורגיש, ואולם המשותף לכל מי שיכול להיחשב מצליח זו העמידה בפרמטרים מסוימים אשר הינם נעלים יותר מאחרים.

הצלחה הינה דרך חיים משמעותית אשר ברוב הזמן האדם מצליח להרגיש מסופק עם מי ומה שהוא למרות שאנשים מצליחים יכולים אובייקטיבית גם להיכשל מידי פעם.

ההצלחה באופן כללי הינה מילה מופשטת לחלוטין ומבטאת איזו כמיהה ושאיפה לרוב מי שמשתמש בה כמדד מסוים לאושר.

האם קיים קשר בלתי נתיק בין הצלחה לאושר? כנראה שכן.

אם אדם מסוים הינו מאושר משמעות הדברים היא כי הוא מרגיש שלם עם עצמו, מאוזן עם עצמו, מגשים את משאלות ליבו ומכיוון שכך, בעיני עצמו, הוא כנראה גם מצליח.

במידה ואותו אדם אינו שלם עם עצמו, אינו מאוזן, לא מגשים את רצונותיו אם כך כנראה שבעיני עצמו הוא לא מצליח, כלומר הקשר בין אושר להצלחה בהחלט קיים אולם לא כל הצלחה מתבטאת בסממנים של יכולות כלכליות מאחר והצלחה הינה תחושה ומצב מסויים אשר ללא ספק הינה משאת נפשם של רוב רובם של האנשים.

כל אחד יפרש לעצמו את המדד שלו להצלחה וכל אחד יכול להגדיר בעיני עצמו מה זו הצלחה.

מבחינות מסוימות ניתן לומר כי מי שאינו יודע להפסיד גם לא יודע לנצח ומסתבר שאין אלה מילים ריקות מתוכן מאחר ואדם מצליח יכול להתייחס אל מהלך חייו כאל מסע ארוך עם הרבה מאוד תחנות ביניים ועצירות אשר לעיתים הינן עצירות יזומות ולעיתים עצירות פתע לא צפויות.

מסלול חייו של האדם רצוף באירועים שונים אשר למעשה מהווים את סיפור חייו וכל אחד במבט לאחור כנראה יכול להגיד על כל תחנה אם היא נחשבת בעיניו כמוצלחת או באם ניתן להגדיר אותה ככישלון.

מסתבר כי אין בעצם אדם אשר אם יהיה כנה הוא עם עצמו וישים יד על הלב על מנת להישבע, כי גם אם נחשב בעיני הסביבה ואף בעיני עצמו כאדם מצליח, אז גם כישלונות לא מעטים נחל הוא בחייו.

אם לאותו אדם לא היתה את היכולת להכיל כישלונות, לא היתה לו את היכולת להכיל הצלחות, מאחר והצלחה דורשת לא מעט התמודדויות אשר הינן לא פשוטות ואף מורכבות מאוד.

נהוג לומר כי קל יותר להגיע למקום הראשון מאשר לשמור עליו לאורך זמן. ואכן אנשים מצליחים מושכים אליהם אש, קנאה, חוסר פירגון וכשאדם מצליח נופל, ישנם הרבה מאוד אנשים ששמחים לאידם.

ההצלחה פירושה יכולת לגרום לדברים לקרות בצורה, באופן ובדרך שאתה רוצה, לכן כל אחד נידרש לתת לעצמו בשלב הראשון הגדרה מדויקת ככל האפשר לגבי מה הדבר שאתה רוצה שיקרה כאשר רצוי לדייק באופן מלא.

ניתן לומר בודאות כי הצלחה היא בסופו של דבר יכולת מסויימת ולא בהכרח כישרון מולד, בהנחה וההגדרה מוגדרת בצורה נכונה בעיני האדם.

אנשים שמוגדרים כמוצלחים לא ינוחו על זרי הדפנה ולא יקחו דברים כמובנים מאליהם כיוון שהצלחה הינה סוחפת ואף ממכרת.

תחושת ההצלחה כאמור קשורה לאושר וכידוע אושר קשור לשמחה, הווה אומר כי כאשר מגיעה ההצלחה אזי אותו אדם מחייך רוב הזמן כי יש לו סיבה טובה בעיני עצמו מאחר ועמד בציפיות שלו מעצמו ראשית כל ולפני הכל.

אך האם יכול להיות אדם מצליח בעיני עצמו אולם לא בעיני הסביבה, או האם יכול אדם להחשב בעיני הסובבים אותו כמצליחן ואילו בעיני עצמו לא? התשובה היא כמובן שכן.

הנושא של דימוי עצמי מסויים הינו נושא בעל משמעות עמוקה ומשמעותית מאוד.

דוגמא אחת הינה של אדם אשר הינו בעליה של חברה מצליחה מאוד בתחום המסחר והיא נחשבת לאחת המובילות בתחומה ואולם בעליה קיבל בירושה את החברה וכולם מדברים מאחורי גבו על כך.כולם אומרים שהוא לא זה שבזכותו החברה מצליחה ומישהו אחר עשה את העבודה בשבילו, שהרי אותו אדם מרגיש כי הוא אינו מצליח, למרות שבאופן אוביקטיבי ניתן בהחלט לחשוב אחרת, יתכן וההתחלה נתנה נתונים התחלתיים טובים אולם כזכור קשה יותר לשמור על ההצלחה מאשר להגיע אליה.

דוגמא נוספת הינה דווקא הפוכה ונובעת ממה שהסביבה חושבת עליך ומפרשת סממנים שונים של הצלחה באופן שגוי, אדם אשר מתהדר בסממנים מצליחים, לובש בגדים ממותגים, נוסע במכונית יקרה, ואף גר באזור יוקרתי יחשב בעיני רבים כאדם מצליח למרות שהוא אינו מצליח לחלוטין ורק זוכר כל כמה זמן לבקש מהוריו להעביר לו כסף לחשבון ואז אומרים עליו כי הצליח להיוולד למשפחה הנכונה.

אז האם זו יכולה להיחשב להצלחה? כמובן שלא.

ואולם כאמור ההצלחה הינה הגדרה של מה היית רוצה שיקרה ואז העמידה בהגדרה היא זו שלמעשה הופכת את הדברים למוצלחים או לא.

ניתן להגדיר דברים או פעולות מסוימות כמוצלחות באופן מספרי אשר נותן מדד מדוייק הרבה יותר עבור אלו המעוניינים בהגדרות ברורות של הדברים.

למשל בשוק ההון, ישנם פרמטרים מאוד מוגדרים לאלו חברות ניתן להצמיד את התואר “מוצלחות” ואילו לא הגיעו לתוצאות עיסקיות אשר נכללות בתווך ההגדרה שהרי הן נחשבות למוצלחות פחות.המדד להצלחה בתחום הזה הוא מורכב ולוקח בחשבון הרבה מאוד נתונים ובסופו של דבר נושא המדדים המוגדרים הינם עבור האדם אשר צריך את ההגדרות הללו.

זה שלמסעדה מסויימת יש שלושה כוכבי מישלן ונחשבת היא למסעדה מצליחה במיוחד אין משמעות הדבר כי הארוחה בה תהיה טעימה תמיד, בכל מצב נתון ולכל אחד, כמו שכותב שירים מצליח לא תמיד ובכל מצב יצור שיר שיצליח, אם כי כמובן שהצלחה היא לרוב בעיני המתבונן.

כאמור, הצלחה היא יחסית עבור כל אחד ובולטים מאוד אנשים אשר ההצלחה שלהם, כמה מוזר, גוררת בעקבותיה גם דברים ותחושות פחות נעימות, נהוג לחשוב כי דווקא ההצלחה גורמת לאנשים לביטחון עצמי ולאושר רב, אולם יש לא מעט אנשים שההצלחה גורמת להם בדיעבד בדיוק את ההפך והלחץ להיכשל הוא כמו נבואה שמגשימה את עצמה.

ישנם אנשים מצליחים רבים שהינם מאוד בודדים בצמרת מאחר ולא הצליחו להפריד בין המחשבה שכסף הוא בסופו של דבר אמצעי ולא המטרה עצמה.

אדם אשר מרוויח כסף רב, במקרים רבים נוהג לנפנף בו כהוכחת ועובדת היותו אדם מצליח ומנסה על ידי כך לקבל תשומת לב מהסביבה, לגרום לאנשים לקנא בו ועל ידי כך לקבל את ההכרה בו וביכולותיו אולם למעשה החשיבה שכסף יכול לקנות כל דבר הינה לחלוטין מוטעית ואותו אדם אשר רגיל לקנות כל דבר בכסף ולמעשה מתמכר אליו, מתקשה להחזיק דברים אשר לא תלויים בכסף כגון אהבת אמת.

כל אדם אשר מגיע לעולם לגילגול חייו הנוכחי, מגיע מסיבה מסוימת ומאוד מוגדרת וברורה ומסלול חייו למעשה מוגדר מראש.האמונה הפנימית של האדם והחיבור אל נפשו ופנימיותו הינם השלב הראשון בדרך להגשמת ההצלחה.

ההצלחה הינה היכולת לשמור על איזון פנימי אשר משליך בסופו של דבר גם על החוץ.

האיזון הנפשי של האדם יכול לגרום לאדם לראות דברים בצורה מאוזנת ולקחת את כל הדברים שקורים לו באופן שפוי ומאוזן מבלי לקחת כישלונות כסוף העולם, להכיל חוסר הצלחה, להבין כי כישלון אינו דבר רע אלא חלק בלתי נפרד מהדרך ולהתייחס לחוסר הצלחה כאל משהו אשר ניתן ללמוד ממנו ולהפיק לקחים באופן שקול ורגוע.

זוהי התנהגות אשר נובעת ממקום של בטחון עצמי רב, ממקום של שקט פנימי, של אמונה גדולה ביכולותיך ומתוך הבנה שאין כישלון אחד יכול בהכרח להעיד על מגמה.

לכן הכישלונות שמגיעים מעת לעת אצל אנשים מצליחים, מהווים סימנים ותמרורים בדרך, מצד שני גם הצלחות לא מהוות בעבור אותו אדם סיבה לצאת מן הכלים, אלא שוב, התייחסות דומה גם ובאופן דומה, כאמור באופן רגוע ושקט ושקול, ממקום של בטחון עצמי, שקט נפשי, הבנה מלאה כי אם הצלחת הפעם, אין משמעות הדברים כי ההצלחה מגיעה אליך בכל מקרה ובכל מצב אלא כל דבר לגופו של עניין אבל תמיד עם אותם ערכים של חשיבה נכונה ומנומקת, של ערכים של כבוד עצמי, מתוך מקום של בטחוןוערך עצמי גבוה למעשה מתמודד אותו אדם עם כל אתגר וכל משימה באותו אופן, באותה הדרך וכמובן עם כנות פנימית לגבי הסיבות לכישלון וגם הסיבות להצלחה.

לעיתים יכול אדם לעשות את הדרך באותה צורה ועם אותה דרך מחשבה ולהצליח, ולעיתים באותו אופן ובאותה צורה יסתיים המהלך בהפסד.

מאחר והוא יכול להבין כי פעמים רבות בעבר, הדרך, המחשבה, הערכים הובילו אותו בצורה נכונה ליעד, קורה מעת לעת כי התוצאה הינה לטובתו ומישהו אחר הצליח, אז אין לו סיבה להאשים את עצמו, אלא להאמין כי בפעם הבאה זה יהיה טוב יותר, מוצלח יותר וכך ידע להתמודד גם עם נושא ההצלחה וגם עם נושא הכישלון שהוא לחלוטין אוביקטיבי.

חשוב עד מאוד לזכור להתנהל מתוך כבוד, נימוס, דרך ארץ, אהבת הזולת ונאמנות לעצמך, לתחושות שלך, לרצונות שלך ולשאיפות שלך. זו ההצלחה האמיתית.

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

התמימות

לא מאמין לאיש, אי אפשר לעבוד עליו, אי אפשר לגרום לו לעשות דברים בעבורך ללא תמורה, יהיה הוא חשדן ומתרחק מן האמת, דרכו תהיה דרך ההונאה ויגידו עליו שהוא ממש לא פראייר.

קרא עוד »

תיקשור בנושא החופש

החופש הינו מושג מופשט המתאר את יכולתו התאורטית ולאחר מכן גם המעשית, של האדם, כל אדם לייצר עבור עצמו מרחב ללא שיפוטיות וללא השוואתיות, מרחב פרטי אשר מעניק לו את היכולת לעשות ככל העולה על רוחו ובאופן חופשי מדאגות אשר למעשה ניתן להגדירן גם כגבולות, מגבלות, הגבלות ומוגבלויות.

קרא עוד »