הגעגועים

רגש חזק המציף את האדם החש סוג של נוסטלגיה, כמיהה ותשוקה רחוקה לאדם מסוים, או רעיון מסוים או לזיכרון כלשהו אשר איננו, זהו רגש המתקשר גם לעצב, חיסרון ואובדן.

געגועים הינם באופן כללי תחושות אשר ניתן להרגיש גם לאנשים אשר הינם בחיים ונמצאים הרחק פיזית מהמתגעגע ואולם בהחלט קיימים גם געגועים לאנשים אשר כבר אינם בין החיים.

יכול להיות געגוע כלפי שיר מסוים שתקופה ארוכה לא שמעת או געגוע לתקופה מסוימת בחיים שזו נקראת נוסטלגיה ואשר היא מתקשרת עם תחושות נעימות בדרך כלל והינו התרפקות על העבר הן מבחינת רעיונות, עיצוב מסוים, סגנון וינטאג’ וכמו כן גם מוסיקה נוסטלגית המזכירה שירים ותחושות מתקופות של פעם.

געגועים לאנשים אשר אינם בין החיים הינם כנראה הפחות נעימים ואף יכולים כמובן להתפרש כעצבות מסוימת ובאים לידי ביטוי גם בצביטה קלה בלב אותה חש האדם המתגעגע לאדם אשר היה אליו קרוב, אם, אב, אח או חבר קרוב אשר עולים לעיתים בתוך הזיכרון הפתאומי כתוצאה מסיטואציה מסוימת המזכירה אותו וגורמת לאדם לשנות לפתע את כל מחשבתו ולהתרכז ולהזכר באותו אדם אשר מתגעגע הוא אליו, ונזכר הוא בדברים אשר מייחדים את אותו אדם מסוים אשר איננו בין החיים.

יכולים לצוף געגועים גם לאדם אשר היחסים איתו נקטעו כתוצאה מסיבה מסוימת ואשר  הינו חי אולם אין קשר איתו מזה תקופה ארוכה ועולים מסיבה מסוימת געגועים אליו.

בדרך כלל געגוע הוא הסיבה שאנשים חוזרים להיות בקשר לאחר תקופה אשר לא היו בקשר, כיום בניגוד לתקופות בהן הטכנולוגיה היתה פחות מפותחת מאשר כיום, געגועים היו חזקים ומשמעותיים בהרבה, כי כיום ניתן להיות בקשר רציף של טלפונים והודעות על בסיס יומיומי לעומת פעם כאשר לשם הדוגמא היה קיים רומן בין גבר נשוי שחי בארה”ב ואישה נשואה שגרה בישראל והגעגועים ביניהם עזים מאחר ויכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות מכתבים כתובים ביד בלבד המגיעים בדואר אמיתי, בניגוד להיום כאשר קיימים אמצעים רבים ומגוונים כמו ווטסאפ, פייסבוק, דואר אלקטרוני ועוד אשר מאפשרים לאדם, לפחות ביחסיו עם אנשים חיים ורחוקים להפחית מכמות הגעגועים כלפיו.

הגעגועים למוסיקה יש בהם חיבור לתקופות מסוימות אשר המוסיקה מזכירה ואז זו נוסטלגיה אשר מזכירה לאדם תקופות בחייו אשר כנראה היה רוצה להחיות אותן שוב על מנת להרגיש שוב את אותה תחושה שיצרה למעשה את הגעגוע למשל לתקופת התיכון אשר לאנשים מסוימים היתה התקופה המאושרת ביותר של חייהם כי מבחינתם לאחר מכן החלו החיים הפחות נעימים.

געגועים בשירה ובספרות וכמו כן בקולנוע מתקשרים בדרך כלל לסיפור אהבה אשר יכולים לבוא לידי ביטוי בכמה צורות והינם סוג של תחושה חזקה וריגשית המקרבת בדרך כלל את האדם אשר קורא ספר, מקשיב לשיר או רואה סרט שמספר על געגועים לאותה תחושה שחש גיבור הספר, או השיר או הסרט אל תחושות שחש הוא ומעלות אצלו את תחושת העצבות אשר מייחדת למעשה את הגעגועים או הנוסטלגיה.

אישה אשר מתגעגעת לאהוב ליבה אשר לשם הדוגמא נניח ונהרג בשדה הקרב, למעשה מונח הגעגוע על גבי הריבוע של העצב והם כרוכים זה בזה יחד עם המסגרת שהיא תחושה שלילית אשר לא מיטיבה עם אותה אשה, ליבה שבור והיא מרגישה כי אותו געגוע אוכל בה והיא שוקעת בתוך העצב והדיכאון והיגון אשר הינם עמוקים עד מאוד. בדרך כלל לאותה אשה יהיה מאוד קשה לצאת לדרך חדשה והיא תשמר את הגעגועים עד אשר תצליח למצוא מישהו אשר יכול להסיח את דעתה מאותו אהוב שאיננו.

עבור אשה אחרת הגעגוע יכול להיות כלפי אדם אשר עדיין בחיים אולם כבר לא איתה ואז הגעגוע במקרה שלה נובע מתוך שיברון לב ונסיון לשכוח אותו, דבר אשר הינו קשה עד מאוד ולעיתים לוקחת תקופת התאוששות ומלווה בדרך כלל במין תחושה של אבל ואפילו סוג של גמילה והימנעות מקשר עם אותו אדם על מנת שלא יתגברו הגעגועים.

כמובן שגעגועים יכולים לבוא גם כלפי ארץ מולדת או כלפי תקופה מסוימת בחיי האדם, כגון געגועים של אנשים אשר עברו למדינה חדשה ושינו מקום מגורים אזי התקופה שלוקח להם להתרגל למקום החדש מרגישה מבחינתם כתקופה המלווה בגעגועים רבים למקום הישן מאחר ושם היה אולי יוטב בהשוואה למקום הנוכחי ואם המקום החדש מלווה בקשיי קליטה מכל הסוגים אזי הגעגועים יהיו חזקים בהרבה.

געגוע לתקופה מסויימת בחיים הוא אחד הסוגים הנפוצים של הגעגועים ולמעשה נקראת נוסטלגיה, בדרך כלל אנשים נוטים לפתח חיבה עזה לתקופה מסוימת בחייהם אשר לדעתם היו אז בשיאם, לדוגמא איש קבע אשר משתחרר ויוצא לאזרחות אולם לא מוצא את מקומו ומחליף עבודות מאחר ולא נקלט אל אף אחת באופן מוצלח, מתוסכל הוא רוב הזמן מאחר ויש בו געגועים לתפקידו הקודם, למעמדו הקודם ולמעשיו הקודמים שהרי הגעגועים עזים אצלו ומונעים ממנו את היכולת להתמודד עם המציאות החדשה שלו ומונעים במקרה הזה מתחברים לתדרים פחות חיוביים מבחינתו והם מגבירים אצלו את העצב, התיסכול והמחשבות הטורדניות.

געגועים בהרבה מיקרים הינו רגש אשר דורש מודעות עצמית גבוהה על מנת לדייק את משמעות התחושה עבור אנשים.

קיימת אפשרות שהגעגוע לתקופה אחרת בחייו מורכבת מכמה וכמה סיבות אשר יכולות להיות גם הסיבה לכך שאותו אדם איננו מרוצה ואף אינו מסופק ממצבו הנוכחי והגעגועים לתקופות אחרות בחייו מציפות את העובדה כי באותה תקופה שאליה הוא מתגעגע היה כן מרוצה והגעגוע רק מדייק לו את הדבר, כאשר אותו דבר בדיוק הינו כאשר מתעורר לו געגוע כלפי אדם מסויים אשר היה איתו בקשר אולם הקשר ניתק.

נסיון לחדש קשר עם אדם אשר מתגעגעים אליו והקשר פסק לתקופה ארוכה, בהרבה מיקרים חידוש הקשר לא יהיה מוצלח וחיובי כמו הזיכרונות הנוסטלגיים אשר באופן הגיוני לא קיימים כבר מאחר והזמן שעבר שינה את שני האנשים והפער גדול וכנראה אין לגשר עליו.

קיימות מערכות יחסים בין אנשים אשר מתבססות רובן ככולן על משהו שהיה קיים פעם ביניהם ואולם כיום אין כבר כמעט כלום ואז התשתית של יחסיהם הינה העבר.

יכול הדבר לבוא לידי ביטוי לדוגמא בין חברים או חברות, בין בני זוג, ואף בין אדם למקום מגורים או למקום עבודה, כאשר אין מה שמחזיק את הקשר פרט למה שהיה פעם.

ואולם דומה שהגעגועים העוצמתיים ביותר הינם כאלה אשר נושא הגעגוע כבר לא אפשרי ונגיש יותר, כגון מישהו אשר אינו בין החיים או מישהו אשר כבר לא רלוונטי כגון אהבה ישנה.

הידיעה אצל אדם מסויים שמה שהיה כבר לא יחזור לעולם רק מגבירה ומעצימה את הגעגוע דווקא בגלל שזה לא יכול יותר לקרות, מפגש או קשר בלתי ממומש.

בן יכול להתגעגע אל הוריו המנוחים ואולם העובדה כי הם לא בין החיים ואין לו אפשרות לשוחח איתם למעשה רק מגבירה ומעצימה את הגעגועים.

אשה אשר מתגעגעת מאוד לבן זוג מסויים או סתם לגבר אשר היה לה פעם וכיום הם לא בקשר ואף ברור כי קשר כזה לא יכול להתרחש שוב, מעמיק ומגביר את תחושת העצב, את תחושת הריקנות ואת תחושת האובדן על מה שהיה ולא יכול לחזור מכל מיני סיבות, כאלה ואחרות.

הגעגועים למשהו מסוים יכולים לעצור התפתחות של דברים מסוימים ואז התחושה הינה של תקיעות ועמידה במקום מבלי יכולת להשתחרר ולהתקדם הלאה, כאשר געגוע נמצא במקום מסוים של זיכרון נעים אשר יכול לייצר אנרגיות חיוביות הינו מועיל וחיובי ואולם ברגע שבו געגוע שמציף גורם לאנרגיות שליליות אז הוא לא רצוי.

הגעגועים לאנשים ולדמויות אשר ליוו אותנו בעבר וכרוכים בסיפור חיינו גורמים לנו ללא מעט מחשבות כגון איך היינו מתנהגים איתם שוב אם היו ניקרים על דרכנו עם כל היכולות והידע אשר קיימים בנו היום והאם היינו משנים משהו בעקבות הידע וההבנה הנוכחיים.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

האחריות

האחריות

האחריות. אחריות נחלקת מבחינת הערך המוסרי שלה לכמה וכמה גורמים אשר משליכים ממנה ומקבלים משמעות נוספת בעלת ערך ומשקל. למעשה אחריות הינה כלל החובות המוטלות

קרא עוד »
סקרנות

סקרנות

סקרנות נחשבת לתכונת אופי מסויימת ומקובל לחשוב כי ככל שאדם הינו צעיר יותר כך הסקרנות אצלו יותר מפותחת מאחר והיא קשורה להתנסויות שונות ולחוויות שונות שמעוררות את הסקרנות.

קרא עוד »

החדשנות

חברה שנאחזת בתפיסות מיושנות, באמונות טפלות, בדעות קדומות ובהתנהגות אשר דוגלת בשמירה על הקיים, שהרי היא דועכת ולמעשה הולכת אחורה ומצבה אט אט הולך ומורע.

קרא עוד »